התפרסמה סקירת המאקרו השבועית של אגף כלכלה בבנק לאומי בראשות ד"ר גיל בפמן. תמצית הסקירה: החוסן המתמשך של חשבונות החוץ של המשק, בשילוב עם תנאי רקע נוספים, תומכים בטווח הארוך בשקל חזק יחסית

חוסנם של חשבונות החוץ של ישראל, משתקף גם בנתוני החוב החיצוני של ישראל לחו"ל. בעשור האחרון ישראל נמצאת במעמד של מלווה אשראי נטו לחו"ל. דהיינו, לישראל יש עודף של נכסים על פני התחייבויות במטבע חוץ, בכל מגזרי הפעילות הכלכלית. ברביע השלישי של השנה הסתכם עודף זה בכ-108 מיליארד דולר.

תנאי הרקע תומכים בשקל חזק יחסית מול סל המטבעות וכוללים, בין היתר: עודף גדול של נכסים במטבע חוץ למשק הישראלי על פני התחייבויות; עודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים; השקעות ריאליות ישירות הזורמות מחו"ל לישראל; הפקת הגז מקידוח תמר (ובעתיד גם מקידוחים אחרים, ובכלל זה לשם יצוא). לאור האמור, אנו מעריכים כי גורמי הרקע הבסיסיים (בשילוב עם סביבה פיסקאלית יציבה) צפויים להוסיף ולתמוך בשקל חזק יחסית גם בעתיד הנראה לעין.

עוד נושאים שעלו השבוע: סביבת האינפלציה נותרה נמוכה מאוד גם לאחר מדד נובמבר. האינפלציה צפויה לצאת במעט מהתחום השלילי רק במהלך 2016.

נמשכת החולשה ביצוא הסחורות גם באוקטובר-נובמבר, דבר המהווה אינדיקציה ראשונית להאטה ביצוא ברביע הרביעי. על אף חולשת יצוא הסחורות, נרשם עודף בחשבון השוטף של מאזן התשלומים גם ברביע השלישי של השנה. העודף צפוי לגדול בסיכום 2015, ולתמוך בעוצמתו של השקל