יו"ר ההסתדרות ושר האוצר הגיעו להבנות: הרפורמה בביטוח הסיעודי תידחה. לאחר הידברות בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לבין שר האוצר משה כחלון, בשורה למאות אלפי מבוטחים בביטוח הסיעודי: ביטול הביטוחים הקולקטיביים יידחה בשנה *** מבוטחים מעל גיל 60 שלא תחודש להם הפוליסה, יוכלו להצטרף לפוליסה אחידה של קופות החולים, ללא תקופת המתנה ובפרמיה רגילה *** יו"ר ההסתדרות: "מודה לשר האוצר על כך שהיה לשותף חשוב למציאת הפתרון" *** יו"ר ההסתדרות בתגובה לדו"ח העוני: "העלאת השכר והגדלת היקפי המשרה יוציאו ממעגל העוני עשרות אלפי משפחות"

נמנע סכסוך עבודה כללי במשק: לאחר סבב שיחות אינטנסיבי שקיים יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן עם שר האוצר משה כחלון, השניים הגיעו להסכמות בנוגע לדחיית הרפורמה בביטוח הסיעודי.

נזכיר כי מחדל הביטוח הסיעודי נולד בעקבות מתווה חדש שביקש להנהיג אגף שוק ההון באוצר החל מה-1/1/2016. המתווה המוצע היה גורם למאות אלפי עובדים המבוטחים כיום בביטוח הסיעודי במסגרת יחסי עבודה, להיפלט מההסדרים הביטוחיים הקיימים ולהישאר באחת ללא כיסוי.

בשבועות האחרונים יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הפעיל לחץ כבד וקיים מספר פגישות עם שר האוצר על מנת למנוע את העמקת המשבר. לאחר שמתח ביקורת חריפה על אגף שוק ההון בדיון שהוקדש לנושא בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת, יו"ר ההסתדרות היה אמור להכריז היום על סכסוך עבודה כללי במשק על מנת להילחם בגזרה.

במסגרת הפשרה שהושגה היום בין הצדדים, הוסכם על דחייה של שנה בביטול הביטוחים הקולקטיביים והוחלט כי בשנת 2016 המבוטחים בביטוח הסיעודי עדיין יוכלו לחדש את הפוליסות בתנאים הקיימים. כל מבוטח שהפוליסה שלו לא תחודש על אף האמור לעיל, יוכל להצטרף לפוליסה אחידה שתשווק על ידי קופות החולים. מבוטחים מעל גיל 60 יוכלו להצטרף לפוליסה של קופות החולים ללא חיתום רפואי ובתנאים של מבוטח רגיל, כלומר בלי להמתין תקופת אכשרה בת תשעה חודשים וללא פרמיה מוגדלת. במקביל, ובמסגרת ההבנות, יוקם צוות משותף של ההסתדרות והאוצר שידון בפתרונות חלופיים על מנת למנוע את הפגיעה בציבור המבוטחים.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, אמר לפני זמן קצר: "ההיגיון ניצח והצלחנו להציל את הביטוח הסיעודי למאות אלפי ישראלים, בהם מאתיים אלף מבוטחים מעל גיל 60. אני רוצה להודות לשר האוצר משה כחלון על כך שגילה פתיחות והיה לשותף חשוב למציאת הפתרון. אני מודה גם לח"כ איציק שמולי על כך שהיה כוח חשוב במאבק הזה. לפנינו עומדת עבודה רבה על מנת להבטיח פתרון חלופי ראוי וקבוע".

בדבריו, יו"ר ההסתדרות ניסנקורן התייחס גם לדו"ח העוני שפורסם מוקדם יותר ואמר כי: "אחת התובנות המרכזיות מהדו"ח היא החובה להעלות את השכר ואת היקפי המשרה במדינת ישראל – דבר שיוציא ממעגל העוני עשרות אלפי משפחות. הפערים החברתיים ממשיכים להעמיק בזמן ששיעורי העוני בקרב השכבות המוחלשות ובקרב הקשישים, נמצאים בצמיחה. אסור להמשיך לעצום עיניים ולהתייחס לעוני כאל גזרה או כאל עובדה מוגמרת. כולנו כחברה חייבים לוודא שהמדינה לוקחת אחריות. לא ייתכן שאנשים שעבדו במשך כל חייהם לא מצליחים לחיות בכבוד ובוודאות כלכלית לאחר גיל הפרישה".

יצוין כי בימים אלו נמשכות השיחות סביב הבטחת ביטחון הפנסיות החדשות.