תוחלת החיים המתארכת והולכת בעידן הנוכחי הביאה לצמיחה ולשגשוג של ענף הדיור המוגן בישראל ובעולם כולו. כיום, בולטת המגמה של מעבר לדיור מוגן בגיל צעיר יחסית. "מבוגרים צעירים" בני שישים עד שבעים, שעודם חיוניים, עצמאיים ובריאים, אינם מחכים עוד. הם מבקשים כבר כעת להתחיל ולנצל את שפע היתרונות אשר טומנים בחובם החיים בבית דיור מוגן יוקרתי ומפנק. אז, מה זה דיור מוגן בעצם? דיור מוגן (בשונה מבית האבות המסורתי), מיועד למבוגרים עצמאיים ופעילים המבקשים להמשיך ולמצות את החיים במלואם בסביבה מוגנת, מכילה ותומכת.

קרדיט תמונה: FREEPIK
קרדיט תמונה: FREEPIK

 

חוויית המגורים בדיור מוגן

הדיור המוגן מספק מענה לצרכים הפיזיים, המנטליים והרגשיים של אוכלוסיית הגיל השלישי בכול תחומי החיים:

דירות מרווחות ומאובזרות – רשתות הדיור המוגן המובילות מציעות לדיירים דירות נאות ומרווחות, שבהן יוכלו לארח בני משפחה וחברים ולבלות עימם זמן איכות.

חיי קהילה, תרבות ופנאי – דיור מוגן יוקרתי ואיכותי מציע לדייריו מגוון עשיר של פעילויות חברה ותרבות: כנסים, מופעים, הרצאות וחוגי העשרה. בשעות הפנאי יוכלו הדיירים לשבת בצוותא בבית הקפה או המסעדה ולשוחח באווירה רגועה, נינוחה ונעימה. חלק מרשתות הדיור המוגן אף יעמידו לרשות הדיירים ספא מפנק.

מתקנים ופעילויות ספורט – הדיור המוגן מעמיד לרשות דייריו חדר כושר, המאובזר במתקנים רבים לשימור ולשיפור הכושר הגופני של אוכלוסיית הגיל השלישי. בבתי דיור מוגן מסוימים ישנה גם בריכה. במתחם הדיור מתקיימות שפע של פעילויות ספורט שהותאמו במיוחד לאוכלוסייה המבוגרת.

שירותי רפואה מסביב לשעון – צוות רפואי מנוסה ומיומן, עומד לרשות הדיירים במשך כול שעות היממה, ואף מספק השגחה רפואית בעת הצורך.

שירותים סוציאליים – לרשות הדיירים עומד צוות המורכב ממיטב אנשי המקצוע בתחום הרווחה, המעניק לדיירים תמיכה, ליווי וסיוע נפשי בעתות משבר ומצוקה.

דברים שכדאי לבדוק לפני המעבר לדיור מוגן

טיפול רפואי שוטף למבוגרים סיעודיים – לפני שבוחרים בדיור מוגן, מומלץ לברר מהי מדיניות הדיור המוגן במקרים של הידרדרות רפואית במצבם של הדיירים. כיום, רבים מבתי הדיור המוגן מאפשרים לדיירים אשר איבדו את עצמאותם להעסיק עובד זר.

אופציה נוספת היא מעבר של הדייר הסיעודי למחלקה מותאמת. בשנים האחרונות, חל שינוי ביחסה של החברה אל האוכלוסייה הסיעודית. הגישה המתגבשת והולכת בעת האחרונה, רואה במבוגרים הזקוקים לעזרה סיעודית אנשים שווים, הזכאים ליהנות מחיי קהילה ותרבות לצד שירותי הסעד המוכרים. לפיכך, בנוסף למחלקות המוכרות המיועדות לעצמאיים, נפתחו ברבים מבתי הדיור המוגן גם מחלקות המתאימות לדיירים הזקוקים לשירותי סיעוד במידות שונות.

סביבת המגורים – רשתות הדיור המוגן המובילות מסוגלות לספק לדיירים חוויה יוקרתית, הודות לשלל ההטבות והמותרות של החיים במתחם. כשתסיירו לראשונה בבית הדיור המוגן, שאלו את עצמכם – האם האווירה השוררת במקום היא אווירה נעימה? דיור מוגן איכותי הוא אמנם דיור יוקרתי, אך הוא אינו מנוכר אלא חם, עוטף ומכיל.

מיקום גיאוגרפי – לרבים מבני הגיל השלישי חשובה הקרבה הפיזית אל משפחה וחברים. על כן חשוב לבחור בדיור מוגן הממוקם בסמוך לסביבת המגורים של יתר בני המשפחה. רשתות הדיור המוגן המובילות אף מספקות לדיירים שירותי הסעה לצורך מפגשים משפחתיים ויציאה לסידורים.

דיור מוגן ציבורי או פרטי – לפני שבוחרים דיור מוגן, חשוב לוודא שניתן לעמוד בתקציב המגורים. דיור מוגן ציבורי הוא דיור בסבסוד המדינה, המספק פתרון בעבור מבוגרים אשר אין בבעלותם דירה, ושהכנסתם החודשית הנמוכה אינה מאפשרת להם לעמוד בעלויות הדיור המוגן הפרטי.

היתרון המרכזי של הדיור המוגן הציבורי הוא חיסכון בהוצאות, כאשר לרוב מדובר בתשלום חודשי של שמונה עד עשרה אחוזים מהכנסותיו של הדייר. כך, יכולים הדיירים להמשיך וליהנות מחיי קהילה, תרבות ופנאי לצד קיומם של חיים עצמאיים.

למה בכול זאת כדאי לבחור בדיור מוגן פרטי?

דיור מוגן ציבורי הוא, אמנם, יקר פחות מדיור מוגן פרטי אך גם הרבה פחות אטרקטיבי. הנה כמה היבטים הממחישים את ההבדלים בין סוגי בתי הדיור המוגן:

דירות – הדירות שמציע דיור מוגן ציבורי הן מאובזרות אך לא יוקרתיות. הדירה המוצעת היא בדרך-כלל דירת חדר, השונה מאוד מהדירה המרווחת והיוקרתית שמציע דיור מוגן פרטי.

שירותי אחזקה – בעוד שדיור מוגן ציבורי מציע שירותי אחזקה מינימליים, בדיור מוגן פרטי ישנם שירותי אחזקה מקיפים: כביסה, ניקיון וביצוע תיקונים במידת הצורך.

פעילויות חברה ותרבות – דיור מוגן ציבורי מספק מספר מצומצם של פעילויות חברה ותרבות. לעומת זאת, בדיור מוגן פרטי תוכלו ליהנות משפע פעילויות חברה ותרבות, כגון: חוגים, כנסים, הרצאות, ומופעים של טובי האמנים בישראל.

תמיכה נפשית – רוב בתי הדיור המוגן הציבורי מעסיקים עובד או עובדת סוציאלית העומדים לרשות הדיירים. התקציב של דיור מוגן פרטי הוא, מטבע הדברים, גדול יותר, ומאפשר להעסיק מערך שלם של אנשי מקצוע מנוסים ומיומנים בתחום הרווחה.

ביורוקרטיה – תהליך הכניסה לדיור מוגן ציבורי הוא ארוך ומייגע. פעמים רבות, מדובר בהליך ביורוקרטי מורכב אל מול משרד השיכון ומשרד הקליטה. בנוסף, על הפונים לעמוד בקריטריונים מחמירים על מנת לזכות בזכות המגורים.

בשנים האחרונות, מציעות רשתות הדיור המוגן הפרטי מסלולי תשלום נוחים לרווחתם של הפונים. טרם הבחירה בדיור מוגן, מומלץ לברר באשר למבצעים ולהטבות. כך תוכלו לחסוך בהוצאות, ובה בעת ליהנות מחיי המותרות שמספק דיור מוגן פרטי.

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

טוען רבני דוד עשור - מסביר מהי תביעת שלום בית בבית הדין הרבני

במדינת ישראל יש לא מעט הליכי גירושין, והחוק בישראל מגדיר במפורש את החלק בהליך שאמור…
קרדיט תמונה FREEPIK

קורס גלישה במאליבו - המתנה המושלמת

מחפשים פעילות מאתגרת, מהנה ובריאה לחופשה הקרובה? רוצים ללמוד מיומנות חדשה שתישאר איתכם…
קרדיט תמונה FREEPIK

איך למכור רכב בצורה חכמה ויעילה ב-2024

עבור רבים מאיתנו, הרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה אלא גם חלק בלתי נפרד מאורח החיים ומציאות…
קרדיט לתמונות PIXABAY

עדכונים חדשים בחוק רישוי עסקים: איך הם משפיעים על העסק שלך

שינויים בחוק, בייחוד כאלו המשפיעים על עולם העסקים בישראל, יכולים להיות לטובה או לרעה,…
קרדיט לתמונות PIXABAY

למה יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולי שיניים בלייזר? הבטים רפואיים ואסתטיים

אם בריאות השיניים שלכם חשובה לכם, ואם גם האסתטיקה שלכם חשובה לכם, אתם בוודאי מודעים היטב…
קרדיט לתמונות PIXABAY

טיפול ותחזוקה של ציפויי חרסינה: כך תשמרו על חיוך בריא ויפה

ציפויי החרסינה לשיניים הם חזית הטכנולוגיה והבחירה הראשונה של רבים וטובים, אנשים שלא…