מצד אחד, אנו זקוקים לאנרגיה להנעת רכבים, לשימוש במכשירי חשמל, להפעלת מכונות ולמעשה כמעט לכל היבטי החיים האנושיים ברמה הפרטית והציבורית. מצד שני, כפי שכולנו יודעים הפקת האנרגיה עלולה בהחלט ליצור פגיעה בסביבה, בין אם היא מגיעה משאיבת ושריפה של דלקי מאובנים, גזים ועוד. כאן נכנס לתמונה המושג של אנרגיה מתחדשת.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

אנרגיה מתחדשת – למה הכוונה

למעשה, כאשר מדברים על אנרגיות מתחדשות מתכוונים לאנרגיה המגיעה מתהליך טבעי, באופן שבו הפקת האנרגיה מתוך התהליך לא גורמת להתכלות תוצרי התהליך עצמו. למען הדוגמא, כאשר שורפים דלקי מאובנים הרי שרמת האנרגיה שנשארת בהם קטנה משמעותית לאחר השריפה. כפועל יוצא מכך, הם מתכלים ויש להפיק עוד ועוד מהם על מנת לקבל אנרגיה, על כל המשמע מכך מבחינת הפגיעה באיכות הסביבה. מאידך, שימוש באנרגיה מתחדשת מקטין למינימום את התלות בקידוחים וגילויים למיניהם, ומקטין את התלות של המשק בשחקנים מסוימים שרק הם מחזיקים במפתחות – ראו משבר האנרגיה הנוכחי באירופה התלויה ברוסיה.

אילו סוגים של אנרגיות מתחדשות קיימים

למעשה, יש הרבה מאוד סוגים של אנרגיות מתחדשות שבני האדם כבר מנצלים בדרך זו או אחרת. הדוגמא המוכרת ביותר היא כמובן האנרגיה הסולארית, כלומר קרינת השמש שבה כולנו משתמשים כדי לחמם את המים בדוד בימות הקיץ. כמו כן, בעשורים האחרונים יש הרבה יותר שימוש בתאים וולטאים, היודעים להמיר את קרינת השמש לכדי אנרגיה חשמלית. וכידוע, הפקת האנרגיה מקרינת השמש אינה גורמת להתכלותה.

דוגמא נוספת שקיימת בישראל היא הפקת אנרגיה חשמלית מרוח. הדבר נעשה באמצעות טורבינות גדולות שהנעת הלהבים שלהם מייצרת תנועה שניתן לרתום את האנרגיה שלה. כפי שהפאנלים הסולאריים מתאימים במיוחד למדינות שטופות שמש, כך טורבינות הרוח מתאימות במיוחד למקומות עם רוחות חזקות, למשל על רכסי הרים. יש לציין כי העובדה שמדובר באנרגיה מתחדשת, אינה אומרת שהיא נטולת פגיעה סביבתית. כך למשל, טורבינות הרוח יוצרות רעש, מבריחות ציפורים, לוקחות שטח טבעי לא קטן, והדבר נפתר בדרכים שונות כמו למשל הקמת טורבינות בים.

ודוגמא אחרונה למאמר זה היא אנרגיה גיאו-תרמית, כלומר הפקת אנרגיה המתבססת על החום שנמצא מתחת לקרום כדור הארץ. מדובר למעשה בחום העולה לפני השטח במקומות מסוימים, למשל באזורים של הרי געש וגייזרים. כדי להגיע אליו קודחים אל מאגרים תת קרקעיים, כאשר המים החמים משמשים ליצירת קיטור המניע טורבינה שמפיקה חשמל. לאחר מכן המים הימים מושבים אל המאגר התת קרקעי, ללא התכלות.

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

טוען רבני דוד עשור - מסביר מהי תביעת שלום בית בבית הדין הרבני

במדינת ישראל יש לא מעט הליכי גירושין, והחוק בישראל מגדיר במפורש את החלק בהליך שאמור…
קרדיט תמונה FREEPIK

קורס גלישה במאליבו - המתנה המושלמת

מחפשים פעילות מאתגרת, מהנה ובריאה לחופשה הקרובה? רוצים ללמוד מיומנות חדשה שתישאר איתכם…
קרדיט תמונה FREEPIK

איך למכור רכב בצורה חכמה ויעילה ב-2024

עבור רבים מאיתנו, הרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה אלא גם חלק בלתי נפרד מאורח החיים ומציאות…
קרדיט לתמונות PIXABAY

עדכונים חדשים בחוק רישוי עסקים: איך הם משפיעים על העסק שלך

שינויים בחוק, בייחוד כאלו המשפיעים על עולם העסקים בישראל, יכולים להיות לטובה או לרעה,…
קרדיט לתמונות PIXABAY

למה יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולי שיניים בלייזר? הבטים רפואיים ואסתטיים

אם בריאות השיניים שלכם חשובה לכם, ואם גם האסתטיקה שלכם חשובה לכם, אתם בוודאי מודעים היטב…
קרדיט לתמונות PIXABAY

טיפול ותחזוקה של ציפויי חרסינה: כך תשמרו על חיוך בריא ויפה

ציפויי החרסינה לשיניים הם חזית הטכנולוגיה והבחירה הראשונה של רבים וטובים, אנשים שלא…