פולש שהשתלט על כ-2,000 מ"ר אדמות מדינה צפונית לכפר קרע שבואדי ערה, נטע עליהן עצי זית וגידר את השטח, נאלץ לפנות את הקרקע בעקבות פעילות אכיפה של מפקחי רשות מקרקעי ישראל והסיירת הירוקה. הפולש ניסה למעשה להרחיב את השטח שהוקצה לו במסגרת הסכם חלוקה של קרקע בבעלות משותפת

כלים
צילום: רשות מקרקעי ישראל
צילום: רשות מקרקעי ישראל

מדובר בקרקע שהייתה בבעלות משותפת של רשות מקרקעי ישראל והפולש, ולאחרונה נחתם לגביה הסכם חלוקה. לאחר חלוקת הקרקע בהתאם להסכם ניסה הפולש להרחיב את חלקו ולהשתלט על השטח כולו, תוך שהוא פלש גם לחלק שבבעלות רמ"י, בשטח של כ-2000 מ"ר, ונטע בו מטע זיתים.

הפלישה לאדמות המדינה אותרה במהלך פעילות אכיפה של מפקחי הסיירת הירוקה והחטיבה לשמירת הקרקע ברשותמקרקעי ישראל. המפקחים הגישו לפולש התראה לפיה עליו לפנות את הקרקע והבהירו לו כי הוא מבצע עבירה של הסגת גבול במקרקעי ציבור, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל וכי אם לא יפנה את הקרקע הוא יפונה בליווי המשטרה.

בנוסף, המפקחים הבהירו לפולש כי במיקרים בהם מסיגי גבול מסרבים לפנות קרקעות מדינה, רשות מקרקעי ישראל מגישה נגדם גם תלונה למשטרה בגין הסגת גבול, עבירה פלילית שדינה עד שנתיים מאסר בפועל, בנוסף לתביעות כספיות להחזר דמי השימוש בקרקע ועלויות הפינוי הנגרמות לקופת המדינה.

לאחר שהבין את נחישותם של המפקחים, העדיף הפולש לפנות את הקרקע בעצמו, על מנת להימנע מתביעות נוספות ומתשלום עלויות השימוש בקרקע ועלויות הפינוי שמוטלות במקרה של פלישה לאדמת מדינה על הפולשים.

הפולש העביר את עצי הזית מהשטח, פירק את הגדר והחזיר את הקרקע אותה תפס לקדמותה ולידי המפקחים והמדינה. מפקחי רמ"י החזירו את הקרקע למאגר הקרקעות הציבורי ושילטו את השטח בשלטים המתריעים מפני פלישות חוזרות.

מזייד פארס, סגן מנהל מרחב שמירה צפון - חיפה ברשות מקרקעי ישראל, אומר: "מסיג הגבול בחר להשתלט על אדמות המדינה בניגוד לחוק ובניגוד להסכם איתו. המדינה מאפשרת לשכור כחוק קרקעות חקלאיות ולעבדן בקלות ובמחירים שווים לכל נפש. אנו גם קוראים לציבור לדווח על כל חשד להסגת גבול בקרקע הציבורית, ניתן לעשות זאת באמצעות אתר האינטרנט של רשות מקרקעי ישראל. מדיניות האכיפה של הרשות מוכיחה את עצמה באמצעות המספר הרב של מסיגי גבול שמחליטים לפנות את הקרקע בעצמם על מנת שלא להסתבך בתביעות."