האם תושבים יוכלו לקבוע בעצמם את עתיד היישובים שהם מתגוררים בהם ב"משאל עם" מקומי? כך עולה מיוזמה שמקדם בימים אלה סגן ראש מועצת חוף הכרמל, אורן עוזרד מול שר הפנים אריה דרעי.

כלים
אורן עוזרד סגן ראש מועצת חוף הכרמל-צילום יחצ
אורן עוזרד סגן ראש מועצת חוף הכרמל-צילום יחצ

 עוזרד שלח הבוקר (ב') לדרעי מכתב שבו ביקש מדרעי ליצור נוהל שיאפשר משאלים מקומיים. זאת, כדי לאפשר לתושבי קיסריה להחליט בעצמם אם משפחת רוטשילד תמשיך לנהל עבורם את היישוב.

היישוב קיסריה אינו מנוהל כיום בידי נציגות של תושביו כמו מרבית היישובים אלא בידי החברה לפיתוח קיסריה, הזרוע הביצועית של קרן קיסריה של משפחת רוטשילד. 2022 עומד להסתיים ההסכם בין קיסריה למדינה, ועדיין לא ברור מי ינהל את היישוב בהמשך.

"לפי המידע שברשותנו והבדיקות שערכנו, בישראל אין נוהל שמאפשר לערוך משאלים מקומיים כדי לאפשר לתושבים לקבל החלטות על עתיד היישוב שהם מתגוררים בו", כתב עוזרד לדרעי, "קיסריה שייכת למועצה האזורית חוף הכרמל שאני סגן היו"ר שלה, ובימים אלה אנחנו מקיימים דיונים קדחתניים יחד עם תושבים מקיסריה על השאלה כיצד תנוהל קיסריה ביום שלאחר סיום ההסכם".

"שני הרעיונות העיקריים העולים בישיבות הללו על עתיד קיסריה הם הארכת ההסכם עם משפחת רוטשילד והשארת המצב הקיים על כנו או הקמת ועד תושבים נבחר שינהל את היישוב במסגרת המועצה האזורית, בדומה לוועדים שמנהלים יישובים קטנים אחרים. ייתכן שקיימים גם פתרונות נוספים", כתב עוזרד, "מי שצריכים להחליט על עתיד קיסריה הם תושבי קיסריה. הפתרון הנכון לסוגיה כזאת היא לערוך משאל תושבים ולהחליט על עתיד היישוב לפי תוצאת המשאל. זוהי הנגזרת הבסיסית ביותר של דמוקרטיה".

"ברצוני לבקש ממך להפעיל את סמכותך כשר הפנים ולמצוא פתרון חוקי ומנהלי – הצעת חוק, צו, חוזר מנכ"ל, הוראת שעה או כל כלי אחר - שיאפשר עריכת משאלים מקומיים במקרה של קיסריה ובמקרים דומים שיתגלה צורך במשאל כזה ביישובים אחרים. במלאת למדינת ישראל 70 שנה, הגיע הזמן שהיא תאפשר לתושביה את האפשרות להכריע על עתיד הסביבה הקרובה שהם חיים בה בעצמם ולקחת אחריות על חייהם".