כלים

שלום ליושבת ראש מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ'. היום נפלה, בעזרתך האדיבה, הצעת החוק שהועלתה בכנסת ע"י חה"כ ניצן הורוביץ וזהבה גלאון מסיעת מרצ, להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. קשה לי להאמין שמישהו הופתע מתוצאות ההצבעה, או מכך שרק עשרה מנציגינו, חברי הכנסת, טרחו להגיע ולתמוך בהצעה. אני מודה כי אפילו לא הופתעתי מהיעדרותם של אלו המתיימרים לייצג אותנו, הרוב הדומם בחברה הישראלית, בכנסת, כדוגמת יו"ר האופוזיציה ציפי לבני, שאמנם משקיעה רבות בגיוס קולות לפריימריז הקרבים בקדימה אבל לא מצאה את הזמן הנדרש כדי לבוא ולתמוך בהצעה שתקדם את מדינת ישראל צעד נוסף לקראת חברה צודקת וחופשית יותר

מה שכן הצליח להפתיע אותי, היא ההודעה הלוחמנית שבחרה שלי יחימוביץ' להעביר לתומכיה בדף הפייסבוק שלה היום, בזו הלשון:

"הי כאן שלי, לא אצביע בעד חוק התחבורה בשבת של זהבה גלאון וניצן הורוביץ. הוא קיצוני, פוגעני כלפי עובדים, והופך את השבת, יום מנוחה עם ערך סוציאלי עצום - , ליום חול, על כל המשתמע מכך. החוק ממילא לא יעבור, אבל חשובה לי האמירה העקרונית. כבר היום נגזלת המנוחה מ- 600 אלף עובדים עניים, שמועסקים בעל כורחם. שבת עם תחבורה מלאה היא שבת רועשת, מזהמת, מנצלת נהגים שיהיו עובדי קבלן, ואף תביא לפתיחת מקומות עבודה נוספים, ותהיה בה פגיעה חברתית עמוקה. אני בעד אמנת גביזון מידן, ובעד תחבורה חלקית ומתונה בשבת - שאטלים לים, לגנים לאומיים, לבתי חולים ועוד הסדרים שפויים מסוג זה"

בחיי שהופתעתי. הרי מה מתון יותר בעיניך מההצעה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת לטובת כל אותם מאות אלפי אזרחים שלא מרוויחים משכורות נאות כמגישה בערוץ שתיים או חברת כנסת, ושכלואים בבית ביום החופשי היחיד שלהם בשבוע?

אני מניח שבמדינה בה הזיכרון הציבורי לא נעצר במהדורת החדשות של אתמול בערב, הייתה ההתנגדות להצעת החוק מנשלת את יושבת ראש מפלגת העבודה מכל זכות לנסות ולקדם בהמשך תדמית של נבחרת ציבור השואפת לצדק חברתי, כשבהזדמנות שנקרתה בפניה לצמצם את הפערים בחברה הישראלית, ולאפשר לכלל הציבור ולא רק לעשירים ליהנות מבילוי בשבת, בחרה יושבת הראש להצביע נגד. לצערי ישנם מספיק אנשים שהשימוש הציני במונחים כמו "ניצול עובדים" ו- "רועשת ומזהמת" מעוור את יכולתם להבחין בהבדל בין מאבק ראוי לסתם הצהרות מבישות.

מבלי להתייחס לקושי הטכני שבהפעלת אותם "שאטלים לים ולגנים הלאומיים" ללא נהגים (...) קשה להתעלם מהקביעה שהפעלת תחבורה ציבורית בשבת תפגע בזכויות העובדים יותר מהפעלתה בכל יום אחר מימות השבוע. האם ייתכן כי חה"כ לא שמעה על החוק המחייב להעניק לכל עובד יום חופשי בשבוע? אולי "קדושת השבת" חשובה ליו"ר מפלגת העבודה יותר מאשר רווחתם של אזרחי ישראל? או שאולי אותה משכורת של 150% הקבועה בחוק לעובדים בשבת היא זו שהאיצה בחה"כ להביע התנגדות פומבית למהלך?

לא אסתיר שאני מעריך לאין קץ את מאבקך העיקש למען זכויותיו של ציבור העובדים במדינת ישראל, מאבק שחשוב לי לא פחות. אבל, אם יורשה לי, אשמח להציג בפניך ציבור נוסף בישראל שזכויותיו נפגעות בשל דורסנות ממלכתית, הסכמים קואליציונים מבישים ואינטרסים פוליטיים צרים - זהו הרוב הדומם.

הרוב הדומם הוא כל אותם אנשים עובדים, אלו שהמשכורת שלהם אינה מאפשרת קניית רכב, ומוצאים עצמם כלואים מדי שבת בבית. הרוב הדומם הוא אותם קשישים וצעירים שנאלצים לשלם הון תועפות כדי לצאת לבלות בערב שישי, לטייל או סתם לבקר משפחה וחברים ביום שבת.

הרוב הדומם, שלא יכול לוותר על הרכב הפרטי לטובת התחבורה הציבורית היחידה בעולם המערבי ששובתת במשך יממה בשבוע (כן, גם במדינות כמו שוודיה הסוציאליסטית יש תחבורה ציבורית שבעה ימים בשבוע). הרוב הדומם- סטודנטים, עובדים, הורים, צעירים, מבוגרים, ימנים ושמאלנים, אנחנו.

מאות אלפי אזרחים ישראלים שנמאס להם לקבל סטירות בשם הסטטוס קוו שמקומו הראוי נמצא בספרי ההיסטוריה. אזרחים שמבינים ש"קיצוני", זה דווקא חברת כנסת שנבחרה ע"י הציבור החופשי ומתנגדת להצעה שמטרתה להקל על חיינו ולקדם אותנו צעד נוסף לקראת אוויר נקי, סביבה ירוקה וצדק חברתי.

אזרחים שמבינים שקיצוני זה להתנגד להצעה שתפחית את מס' תאונות הדרכים ואת אחוז הנוהגים בשכרות. אזרחים שמבינים ש"קיצוני" זה להתנגד להצעת חוק שכוללת גם התייחסות לרגישות הנושא בקרב הציבור הדתי בישראל ומציעה פשרות שיאפשרו את הקלת חייהם של מאות אלפי ישראלים- יחד עם השמירה על מרקם החיים העדין בין המגזרים השונים.

לא תצליחי לשכנע אותנו שה-"מחווה" שעשית היום למפלגות שהצהרת כבר בעבר שהן "שותפיך הטבעיים" מקורה למעשה באג'נדה חברתית. אין שום דבר סוציאליסטי בהתנגדות להצעה שתצמצם את הפערים בין אותן משפחות שנכלאות בבית מדי שבת בשל מצבן הכלכלי לבין אלו שיכולות להרשות לעצמן רכב פרטי.

אז נכון שהתרגלנו כבר לאלו שיורקים לנו בפרצוף ומספרים לנו שיורד גשם, אבל ההתנגדות שלך היום לקידום סביבה ירוקה יותר, זכויות אזרחיות, שוויון ורווחה היא כתם בל ימחה על תדמיתך כמייצגת של הציבור הדמוקרטי בישראל.

לסיום שלי, אני יותר מאשמח לשמוע על אופן החישוב שממנו גזרת כי ארבעים רכבים על הכביש מזהמים ומרעישים פחות מאוטובוס אחד.

שלך,

עוד אחד שמחכה לאוטובוס בשבת.

הכותב הוא אייל אקרמן, מראשי תנועת ישראל חופשית המובילה את המאבק למען תחבורה ציבורית בשבת