ממצאים אלה עומדים בסתירה לדעה הרווחת, שרמות השכר והכישורים של המקצוע נמוכות יחסית לבעלי מקצועות אחרים. אם רמת הכישורים של המורים ורמת השכר שלהם משפיעות על יוקרתו של המקצוע, הרי שהיוקרה של המורים גבוהה יותר בקרב המתגוררים ביישובים ברמה חברתית-כלכלית נמוכה מאשר בקרב המתגוררים ביישובים ברמה חברתית-כלכלית גבוהה.
עבודת המחקר, המתפרסמת בימים אלה במרכז טאוב, מאירה כמה ממצאים על הקשר בין שכר המורים והישגיהם במבחן הפסיכוטכני והפסיכומטרי לבין מקום מגוריהם. לתוצאות המחקר עשויות להיות השלכות על מדיניות התמריצים למורים ועל שיפור יוקרתם המקצועית. הסוגיות הללו נתונות היום בליבה של כלכלת החינוך ובמוקד כל דיון על מדיניות כוח אדם בהוראה. נחום בלס, חוקר בכיר במרכז טאוב, וד"ר דמיטרי רומנוב, המדען הראשי בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, כתבו את העבודה.
הממצאים המרכזיים:
שכרם הממוצע של מורים דומה בכל הארץ עם נטייה קלה לשכר גבוה יותר אצל מורים המתגוררים ביישובים החלשים. ממצא זה מנוגד לדעה הרווחת בציבור לגבי קיומם של הבדלים ברמת השכר בין אזורי הארץ השונים. הממצא גם מנוגד לממצאים ממדינות אחרות בעולם. הממצא בולט במיוחד בהתייחס למחוזות הצפון והדרום לעומת המחוזות האחרים והוא תומך בממצאי מחקר קודם (בלס, רומנוב, אלמסי, מעגן, שיינברג, 2008), שהצביעו על כך שהשכר לשעה של מורים בבתי-ספר המשרתים אוכלוסיות תלמידים חלשות דומה, או אף גבוה יותר, משכר המורים המלמדים בבתי-ספר המשרתים אוכלוסיות ותיקות.
ביישובים המדורגים באשכולות החברתיים-כלכליים הנמוכים, הכישורים הקוגניטיביים של מורים, כמתבטא, למשל, במבחנים פסיכוטכניים, עולים על ממוצע הכישורים (הציונים) של בעלי מקצועות אחרים, ובחלק מהמקרים – גם על הממוצע של בעלי מקצועות אקדמיים אחרים. לעומת זאת, ביישובים ובמחוזות שרמתם החברתית-כלכלית גבוהה יותר, הכישורים הקוגניטיביים של מורים נמוכים מאלה של בעלי מקצועות אחרים.
הציונים של המורים הצעירים במבחנים הפסיכוטכניים והפסיכומטריים גבוהים מציוניהם של מורים בוגרים יותר. מצב זה יכול לנבוע משיפור באיכות הפונים להוראה או מנשירה גבוהה יותר ממקצוע ההוראה, במהלך השנים, של בעלי הכישורים הקוגניטיביים הגבוהים.
מרכז טאוב לחקר המדיניות החברתית בישראל, בראשות פרופסור דן בן-דוד, הינו מוסד עצמאי ולא-מפלגתי למחקר חברתי-כלכלי היושב בירושלים. המרכז מספק למקבלי ההחלטות המובילים בארץ ולציבור הרחב מבט-על בתחומי הכלכלה והחברה. הצוותים הבינתחומיים – הכוללים חוקרים בולטים מהאקדמיה ומומחים מובילים מתחומי המדיניות – והצוות המקצועי של המרכז עורכים מחקרים ומציעים המלצות למדיניות בסוגיות החברתיות-כלכליות המרכזיות מולן ניצבת המדינה.