יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, ויו"ר דירקטוריון הרכבת, אורי יוגב, הגיעו הלילה להסכם עקרונות ברכבת ישראל. ההסכם מסדיר את כלל הנושאים שהיו במחלוקת בין ועד העובדים להנהלה שבגינם הוכרזו ברכבת 8 סכסוכי עבודה. בעקבות ההסכם ביטלה ההסתדרות את השביתה שאמורה הייתה להתקיים היום. עבודות הפיתוח והמטענים יתקיימו גם הם החל מהיום כסדרם

כלים

במו"מ נטלו חלק יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, אבי ניסנקורן, יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אבי אדרי, ומנכ"ל הרכבת, בועז צפריר.

תקופת ההסכם הינה ל- 3.5 שנים. מדובר בהסכם עקרונות שבעקבותיו צפוי להיחתם בזמן הקרוב הסכם קיבוצי. ההסכם קובע כי עבודות התחזוקה יבוצעו ברובם המכריע בידי עובדי הרכבת. מדובר על הקרונות החדשים שיתוחזקו באופן מלא ע"י העובדים.

כמו-כן יתוחזקו 70% מהקרונות שיעברו בעתיד תהליך חישמול ע"י עובדי הרכבת. עבודת התחזוקה היחידה שתתבצע ע"י חברה חיצונית תהיה תחזוקת הקרונות הישנים שתוך מספר שנים יוצאו ממילא מפעילות.

תחזוקת הקרונות הישנים עד ליציאתם מפעילות תבוצע ע"י חברה חיצונית רק לאחר 9 חודשים מיום חתימת ההסכם. במשך שנתיים יתוחזקו הקרונות במתחמים נפרדים במוסכי הרכבת ולאחר מכן במוסכים אותם תקים החברה החיצונית, כך שלא תיווצר תופעת העסקת עובדי חברה חיצונית ועובדי רכבת בצורה של "כתף אל כתף".

בנוסף יועברו מערכים של עבודות שעד עכשיו נעשו בצורת העסקה קבלנית להעסקה ישירה. זאת ברוח המאבק שניהל ההסתדרות בכלל המשק. המערכים שיעברו הינם של הקופאיות, האיתות האלקטרוני, תדלוק ותוכנה. צעד זה מחזק את העבודה המאורגנת ברכבת. זאת לאחר שמערך הקופאיות והאיתות כמו גם ענפים אחרים ברכבת, הופרטו בתהליך שנמשך כבר שנים רבות.

ההסכם אף קובע כי העובדים שנגדם ננקטו הליכים משמעתיים ושפוטרו והושעו מהעבודה, לרבות חברי הועד והיו"ר, יוחזרו לאלתר לעבודה וכל ההליכים נגדם יבוטלו.

העובדים אף יקבלו תוספת שכר בעלות של 25% ועוד מענק של 40 אלף ₪ בגין הרפורמה. ההסכם אף משפר את תנאי ההעסקה של דור ב' כגון: קייטנות, הבראה וכדומה.

ההסכם אף קובע ביטחון תעסוקתי- לא יהיו פיטורי צמצום עד שנת 2030.

ההסכם אף קובע שכל עבודות התפעול במערך המטענים יבוצעו ע"י עובדי הרכבת. זאת באמצעות חברת בת בבעלות משותפת לרכבת ולגורם חיצוני. בנוסף תוקם חברת בת בבעלות מלאה של הרכבת.

עופר עיני, יו"ר ההסתדרות: "אני שמח שמערך התחזוקה נותר ברובו אצל עובדי הרכבת, אני חושב שזה עניין עקרוני וצריך להשאיר בידי הממשלה את הרכבת כמה שיותר. אני גם שמח שהנהלת הרכבת נענתה לבקשתי לבטל את כל ההליכים המשמעתיים נגד העובדים.

בסופו של דבר עתידו של הרכבת תלוי בהנהלה והעובדים ואני בטוח שביחד תהיה רכבת טובה יותר".

אבי ניסנקורן, יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות: "אפשר להוסיף שיש פה שני הדגשים – הגנה מפיטורי צמצום עד 2030, והכנסת עובדי קבלן, כמו קופאיות, להעסקה ישירה. בסה"כ שני הצדדים נרתמו לעשות רכבת טובה יותר והצליחו באיזה שהוא מקום לעשות גם צדק חברתי".

גילה אדרעי, יו"ר ועד הרכבת: " עובדי הרכבת יכולים להיות גאים בהסכם שמגן עליהם ועושה מתיחת פנים לעובדים שיתנו שרות לציבור, הציבור זה הלקוחות שלנו".