טלוויזיה, בניגוד אולי לדעה הרווחת, יכולה להיות גם טובה לבריאות הנפשית ואפילו לשינה טובה. הנה כמה מהאופנים שבהם היא תורמת לנו

קרדיט תמונה Shutterstock
קרדיט תמונה Shutterstock

אור גרין

לטלוויזיה יצא אולי שם רע בעבר, כדבר שמפריע לשינה, מפחית פעילות גופנית, או מרחיק בין אנשים. אבל בזמן האחרון, בין סגרים ומלחמות, מסתבר שדווקא יש באותה קופסה צדדים חיוביים ומחקרים אף תומכים בממצאים הללו. מסתבר שטלוויזיה יכולה להיות גם טובה לבריאותנו הנפשית. בואו ונבין מתי ואיך.

הסחת דעת בעתות מצוקה וחרדה

בזמנים הלא קלים שעוברים עלינו, טלוויזיה יכולה להוות מפלט, סוג של אסקפיזם מבורך. כאשר אנשים מרגישים מוצפים או חרדים, טלוויזיה יכולה לספק מפלט מהחיים האמיתיים, לספק מציאות חליפית שבה ניתן לשקוע לשעה, שעתיים.

מעבר לכך, בזמנים של דאגה ולחץ, קיימת גם נטייה לשקוע במחשבות חוזרות בנוגע לגורמי הלחץ (רומינציות). הבעיה עם מחשבות טורדניות אלו היא כי שהן נוטות להגביר דיכאון וחרדה המציפים אותנו. צפייה בתכנית בידור, סרט טבע או בכל תוכן שמספק לנו הנאה מתוך המגוון העשיר שקיים בערוצי הטלוויזיה , מסייעת למח להתנתק לזמן מסוים מהמחשבות הטורדניות הללו ולתת מרגוע חיוני לגוף ולנפש.

צחוק ובכי טובים לבריאות

במחקר שנעשה עוד בשנות השמונים של המאה עשרים חיפשו תשובה לשאלה – האם אנשים שמחים כי הם מחייכים או מחייכים כי הם שמחים? במחקר המקורי ביקשו מאנשים לחייך באופן מלאכותי ובמקביל לדרג את מידת ההנאה או השמחה שלהם. המסקנה הייתה – לפחות חלק מהסיבה שאנחנו שמחים היא כי אנחנו מחייכים, גם אם מדובר על חיוך שמיוצר באופן מלאכותי.

כאשר אנחנו צוחקים, מתרחשים בגוף שינויים פיזיולוגיים: שחרור אנדורפינים המסייעים בשיכוך כאבים ושיפור מצב הרוח, ייצור מוגבר של דופמין שגם הוא עוזר לייצב את מצב הרוח עובר על חיזוק חוסן נפשי ונוגד חרדה. הורדת רמות קורטיזול בגוף – דבר המחזק את המערכת החיסונית ועוזר עם בעיות שינה, כאבי ראש ואפילו זיהומים, כלי הדם מורחבים ומורידים את הסיכוי ללקות בבעיות לב וכלי דם ואפילו עוזר לשפר את הזיכרון לטווח קצר.

צפייה בקומדיה משובחת בטלוויזיה יכולה לגרום לנו לחייך ולצחוק ולשפר לא רק את מצב הרוח, אלא גם לשפר את התגובות הגופניות למצבי מתח וחרדה. אם קומדיות הן לא כוס התה שלכם, נסו לצפות בדרמה מרגשת, מסתבר שלא רק צחוק טוב לבריאות, גם בכי משחרר קורטיזול ועוזר בהתמודדות עם מצבים קשים.

חיזוק הקשרים המשפחתיים והחברתיים

טלוויזיה יכולה לעזור לחזק את הקשרים המשפחתיים והחברתיים באמצעות צפייה משותפת בסרטים וסדרות. עצם הבילוי המשותף סביב "מדורת השבט" הדיגיטלית, מחזק את הקשר הרגשי בין המשתתפים, ומשפיע עמוקות על הרווחה הנפשית שלנו.

טלוויזיה טובה לשינה?

חשיפה ממושכת למסכים, כך מצביעים המחקרים, עשויה אולי להפריע לאיכות השינה שחיונית לתפקוד ותחושה טובה, אך ישנם מצבים בהם טלוויזיה יכולה דווקא לעזור בשינה. בניגוד למסכים אחרים כמו סמארטפון או טאבלט, האור הכחול (המעכב את הורמון השינה מלטונין) שהיא מקרינה, הוא מועט ודווקא רעשי הרקע שהיא מספקת, כמו "רעש לבן", יכולים לעזור לאנשים המתקשים להירדם .

לסיכום

ניתן לראות שלטלוויזיה יש יתרונות בכל הקשור לחיזוק החוסן הנפשי, אך הרבה מכך תלוי גם בדרך שבה עושים בה שימוש. צפייה מתמשכת בתכנים מלחיצים, כמו חדשות, כמובן שלא תתרום לחוסן הנפשי, אך צפייה בתכנים המספקים הנאה, יכולה לעזור בחיזוק הגוף והנפש ואף לתרום לקשרים החבריים והאישיים הכל כך חשובים בימים אלו.

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

טוען רבני דוד עשור - מסביר מהי תביעת שלום בית בבית הדין הרבני

במדינת ישראל יש לא מעט הליכי גירושין, והחוק בישראל מגדיר במפורש את החלק בהליך שאמור…
קרדיט תמונה FREEPIK

קורס גלישה במאליבו - המתנה המושלמת

מחפשים פעילות מאתגרת, מהנה ובריאה לחופשה הקרובה? רוצים ללמוד מיומנות חדשה שתישאר איתכם…
קרדיט תמונה FREEPIK

איך למכור רכב בצורה חכמה ויעילה ב-2024

עבור רבים מאיתנו, הרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה אלא גם חלק בלתי נפרד מאורח החיים ומציאות…
קרדיט לתמונות PIXABAY

עדכונים חדשים בחוק רישוי עסקים: איך הם משפיעים על העסק שלך

שינויים בחוק, בייחוד כאלו המשפיעים על עולם העסקים בישראל, יכולים להיות לטובה או לרעה,…
קרדיט לתמונות PIXABAY

למה יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולי שיניים בלייזר? הבטים רפואיים ואסתטיים

אם בריאות השיניים שלכם חשובה לכם, ואם גם האסתטיקה שלכם חשובה לכם, אתם בוודאי מודעים היטב…
קרדיט לתמונות PIXABAY

טיפול ותחזוקה של ציפויי חרסינה: כך תשמרו על חיוך בריא ויפה

ציפויי החרסינה לשיניים הם חזית הטכנולוגיה והבחירה הראשונה של רבים וטובים, אנשים שלא…