זוגות צעירים רבים ביצעו רכישת דירה בסמוך לנישואיהם דירה. ברוב המקרים מדובר בדירה קטנה שנרכשה במסגרת מחיר למשתכן, או דירת יד שנייה שערכה הכספי לא היה גבוה

 

זאת בהתאם לסכומים הכספיים שהיו לבני הזוג כהון ראשוני, לא אחת הם קיבלו גם כספים מההורים וממקורות אחרים ובנוסף לכך התחייבו לתשלום משכנתא לשנים רבות. בחלוף הזמן הם הרחיבו את המשפחה ולכן נוצר צורך למכור את הדירה הנוכחית ולרכוש דירה גדולה יותר במסגרת משפרי דיור.

מכירת דירה קיימת וקניה של דירה חדשה אינה עניין של מה בכך. מדובר בתהליך ארוך, מורכב והוא כרוך בכספים רבים ובהתנהלות פיננסית מתוכננת באופן מדוקדק. קיימת חשיבות רבה של בני הזוג להתנהל נכון כלכלית ולפעול באופן אחראי כדי לסיים פרויקט זה כראוי. אחד הדברים החשובים שבני הזוג בודקים לקראת מכירת הדירה הנוכחית וקניית הדירה החדשה הוא מס רכישה מחשבון וזאת כדי לדעת מהו הסכום הסופי של מס הרכישה שהם יידרשו לשלם למשרד האוצר. באמצעות המחשבון מבצעים תחשיב מדויק, כדי להיות ערוכים לתשלום גבוה זה.

הוצאות נלוות עבור רכישת דירה

עורכי דין מקרקעין שמלווים את בני הזוג בתהליך הכפול של המכירה ושל הקנייה, מסבירים לבני הזוג כי הם חייבים לבצע תחשיב מדויק ולוודא שיש להם די ממון כדי לשלם מיסים הן עבור שתי הדירות וגם הוצאות נוספות כמו שכר טרחה של מתווך, עורך דין ותשלום לגופים כמו חברת החשמל ואחרים.

כלים

 

הרכב של ההוצאות לצורך קנית דירה

בין ההוצאות שמתווספות לנושא מכירת וגם רכישת דירה יש כמה הוצאות שהן גדולות מאד, מכיוון שמדובר בדירה של משפרי דיור ולא בדירה של זוגות צעירים שאין עליה תשלום מס רכישה. במקרה זה יהיה על הקונים לשלם מס רכישה בהתאם לאחוזים שיקבע משרד האוצר, מדובר בסדר גודל של עשרות אלפי שקלים וזאת בהתאם לעלות של הנכס.

מס שבח והיטל השבחה

עבור הדירה שבני הזוג מוכרים עליהם לשלם מס שבח למשרד האוצר, עבור הרווח הכספי שהם הרוויחו בין המחיר שעלתה להם הדירה בזמנו, מול המחיר שבו הם מכרו כעת את הנכס. בנוסף לכך עליהם לשלם לרשות המקומית היטל השבחה שגם הוא נובע מהשינוי בערכה של הדירה מיום הרכישה שלה וזאת לאור פעולות שבוצעו להשבחת הנכס כמו הרחבה של הדירה על פי היתר הבנייה, שיפוצים ועוד. ערכם של שני תשלומי המיסים הללו הוא עשרות אלפי שקלים כל אחד וזאת על פי התחשיבים של משרד האוצר ושל הרשות המקומית.

בדיקה מקיפה של שמאי מקרקעין

שמאי מקרקעין שמלווה את העסקה, מקבל מבני הזוג את הניירת המעידה על מחירי הקניה של רכישת דירה לפני כמה שנים ובהתאם לכך הוא מסייע להם בביצוע אומדן של התשלומים השונים. רק לאחר שהלקוחות מודעים לעלויות, מבצעים את התחשיב הכספי הנדרש ואומרים שהם יכולים לעמוד בהתחייבויות הללו, מקדמים את העסקה וחותמים על שני החוזים.