נושא תאונות הדרכים בישראל הוא אחד הנושאים הכאובים. למרות העובדה שלא מעט גופים פועלים על מנת למנוע פגיעות כתוצאה מתאונות, או לכל הפחות לצמצם אותן למינימום, מספר תאונות הדרכים עדיין גדול. בכלי התקשורת נוטים לציין את מספר ההרוגים, אבל מספר הנפגעים בתאונות גדול פי כמה.

כלים

 

כך למשל, בשנת 2018 נפגעו בתאונות דרכים עשרים ושתיים אלף שלוש מאות ארבעים ותשעה בני אדם (22,349). מתוכם, 1,962 בני אדם נפגעו באורח קשה, וכעשרים אלף נפצעו באורח קל. ההגדרה של פציעה קלה עלולה להטעות, שכן מדובר במקרים רבים על מי שהיו מאושפזים למשך תקופה ארוכה, וחלקם ימשיכו לסבול מההשלכות של הפציעה שלהם לאורך שנים. בשורות הבאות נעסוק בנפגעים, בזכויות שלהם ובאפשרויות העומדות בפניהם לאחר שנפגעו בתאונה. מהן הזכויות של הנפגע מייד לאחר התאונה? כיצד יכול מי שנפגע בתאונה להגיש תביעת פיצויים כנגד הפוגע? מה קורה במקרים שהנתבע איננו מבוטח, או שהוא ברח מזירת התאונה? להלן התשובות.

זכויות הנפגע לאחר התאונה

במרבית המקרים, מי שיפנה את הנפגע מזירת התאונה יהיה אמבולנס של מגן דוד אגדום. לכאורה, הפינוי כרוך בעלויות שעל המפונה לשלם אותן, למעשה, הצגת אישור משטרתי על הפגיעה בתאונה תבטל את התשלום. גם אם הפינוי היה כרוך בפעולות מצילות חיים שעלותן גבוהה, הנפגע לא יישא בהוצאות כלל. מכל מקום, אם הנפגע אושפז בבית החולים ולא שוחרר לביתו, ימומן הפינוי על ידי קופת החולים שבה הוא חבר. באשר לטיפול הרפואי – מי שנפגע בתאונה זכאי לטיפול רפואי ככל שיידרש עד להבראתו. זאת, בדומה לכל מצב אחר ולכל פגיעה בריאותית אחרת. עם זאת, הדבר הנכון לעשות סמוך ככל האפשר למועד התאונה הוא לקבל אישור משטרתי על התאונה. האישור הזה מהווה הוכחה לאירוע, ומאפשר לנפגע להמשיך בהליכים הן כנגד הפוגע והן כנגד חברת "קרנית" אם הנהג הפוגע לא נמצא.

הגשת תביעת פיצויים כנגד הנהג הפוגע

בהמשך, ולאחר שהסתיימו הפעולות הראשוניות, רשאי הנפגע להגיש תביעה כנגד הנהג הפוגע. את התביעה יכול להגיש הנתבע בעצמו, או באמצעות בני המשפחה שלו. התביעה מוגשת למעשה כנגד חברת הביטוח, שבה מבוטח הנהג הפוגע בביטוח חובה. תביעה כאמור צריכה לכלול את סך כל הנזקים שנגרמו לתובע, כולל נקי גוף ורכוש, אם היו כאלה. טיפול בתביעות תאונות דרכים הוא תחום עיסוק מקצועי ומורכב, ולכן מומלץ מאד להגיש את התביעה באמצעות עורך דין מנוסה. עו"ד אילון אורן הוא מומחה בתחום, ובעל ניסיון בטיפול גם במקרים מורכבים במיוחד.

אם הנהג הפוגע לא נמצא, קרי התאונה היתה תאונת פגע וברח, כי אז יש להגיש את התביעה כנגד חברת "קרנית" החברה כאמור אמונה על מתן פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, הן במקרים שבהם הנהג הפוגע לא אותר והן במקרים שלאותו נהג אין ביטוח חובה שאותו ניתן לתבוע. גם במקרה הזה, חשוב להסתייע בעורך דין מקצועי המצוי בתחום והמכיר אותו. יש מקרים שבהם הדיונים בתביעה עלולים להימשך זמן רב. כיוון שכך, ניתן להגיש בקשה לתשלום מראש של סכום שייקבע מראש, על חשבון הפיצויים העתידיים שייפסקו. ואולם הבקשה הזאת חייבת להיות מוגשת בצורה מסודרת ומנומקת, על מנת שתתקבל.

תביעת קצבה ותנאים מהמוסד לביטוח לאומי

לפגיעה בתאונת דרכים עלולות היות השלכות בריאותיות מרחיקות לכל על הנפגע. לא אחת נדרש הנפגע, בנוסף לפיצויים שקיבל, להגיש תביעה לקצבת נכות מהמוסד לביטוח לאומי. זאת, כמובן, בכפוף לאופי התאונה וההגדרה שלה. גם כאן, חשוב להסתייע בשירותיו של עורך דין מקצועי ומהימן. משרד עו"ד אילן אורון מסייע לנפגעי תאונות דרכים בכל ההיבטים המשפטיים הכרוכים בהגשת תביעות בעקבות התאונה. כדאי ליצור קשר כעת ואנו נחזור אליך בהקדם להמשך התהליך.