אדם הופך לסיעודי באופן רשמי כאשר אינו יכול לבצע מטלות שונות בכוחות עצמו ונדרש לסיוע לצורך תפקוד יום יומי שגרתי ובין היתר: לקום ולשכב, להתרחץ, להתלבש ולהתפשט, לאכול ולשתות, לשלוט על הסוגרים, ניידות. מי שאינו יכול לבצע בעצמו לפחות 50% מהפעולות יחשב כמי שאינו יכול לבצע את הפעולה כולה. מי שאינו יכול לבצע 3 מתוך 6 הפעולות זכאי לקבל 50% מסכום הביטוח הנקוב. מי שיעמוד בתנאי של 4 פעולות יהיה זכאי למלא סכום הביטוח ללא קשר ליכולת התפקוד שלו בפעולות הנ"ל. גם מי שהוגדר כתשוש נפש יהיה זכאי למלוא סכום הביטוח. חברות ביטוח רבות שיפרו את הגדרות הסף הרשמיות מתוך מטרה למשוך אליהם לקוחות ומסיבות אחרות.

כלים

 

כל אחד זכאי לקבל סיוע כאשר הוא מוגדר כסיעודי. הגורמים המסייעים הם הביטוח הלאומי, קופות החולים המבטחות את מנוייהן, וכן, חברות ביטוח פרטיות המנפיקות פוליסות מתאימות. כך, יתאפשר בבוא העת לנזקקים לממש זכויות ביטוח סיעודי ולקבל סכומים חודשיים קבועים אותם הם יכולים לנצל לרכישת ציוד רפואי וסיעודי הנדרש להם לפעילויות שיקום ותמיכה. יש מכשור פשוט, יחסית, ואחר יקר ומורכב הנועד למקרים קשים כגון: מכשירים המספקים פתרונות העמדה, הרמה, הולכה והעברה, מנופים רצפתיים שניתן להביא לבית ועוד. הם מסוגלים להוליך את המטופלים ואף לסייע להם לבצע פעילויות שיקום ואחרות וכדומה. כולם מעניקים תמיכה חשובה במצבים רגישים.

מוצרים אחרים הינם מזרונים למניעת פצעי לחץ, כריות ישיבה, טיפול DVT, כסאות רחצה, אמבטיות טיפוליות ופתרונות רחצה נוספים. בנוסף, יש שפע של מכשור רפואי שנועד לדיאגנוסטיקה, פיזיותרפיה, שיקום אקטיבי ועוד. מצב סיעודי מהווה משבר כלכלי ונפשי קשה ביותר עבור הסובל ובני משפחתו. הוא הופך לתלותי ובני משפחה המחויבים לטפל בו חייבים להקדיש לו זמן שלא תמיד הוא בנמצא, היות והם עצמם טרודים בבעיית פרנסה. פוליסת ביטוח משלימה אשר תשלים למבוטח סכום חודשי של 20000 שח ויותר תבטיח זכויות ביטוח סיעודי באופן שקרוב לוודאי יענה על הציפיות והצרכים.

את הסכום הזה יש לקבל לכל החיים ולא לתקופות מוגדרות, מאחר ולאורך זמן מצב החולה רק מחמיר ובעקבותיו הצרכים וההוצאות לטיפול בו. קיימות פוליסות עם תנאים שונים. במידה ומתגלעים ויכוחים עם הגורמים המבטחים לגבי עצם ההכרה במצב כסיעודי או לגבי הזכויות המגיעות כפי שנכתבו בפוליסה, הרי שכדאי לערב בעת הגשת התביעה עורך דין מומחה המכיר אותן ויודע לעמוד על הזכויות המגיעות. הוא ינהל משא ומתן ישיר מול נציגי הגורמים המבטחים, ובהיעדר הסכמה המניחה דעתו ודעת המבוטח, הוא יפנה לערכאות משפטיות לקבלת סעד. בעת הדיונים הוא יציג את טענותיו וינסה לזכות בסכומים המובטחים המשפרים את הסיכויים לאיכות חיים טובה ללקוחו. הם יספקו את מחסורו ויאפשרו לו לחיות את חייו וחיי קרוביו בצורה מכובדת.