גורם הסיכום הנפוץ ביותר להתפתחות סרטן צוואר הרחם הוא וירוס הפפילומה. מדובר על מווירוס אשר אישה יכולה להדבק בו בשל יחסי מין לא מוגנים. הנגעים הטרום סרטניים אשר מופיעים בצוואר הרחם בשל הדבקות בווירוס זה, עלולים להפוך סרטניים אם אינם מאובחנים בזמן או לא מטופלים בצורה הנדרשת. אין ספק שישנה חשיבות מכרעת הן לאבחון מהיר של המחלה והן למתן טיפול יעיל בנגעים.

כלים

 

מהי מחלת סרטן צוואר הרחם

סרטן צוואר הרחם נחשב למחלת הסרטן הרביעית בשכיחותה בקרב נשים בישראל ובעולם כולו. מדי שנה מתות אלפי נשים ממחלה זו. מאז שבדיקות הפאפ נכנסו לשגרת הבדיקות לנשים בישראל, שכיחות המחלה בקרב נשים בישראל ירדה. חשוב לדעת שתסמינים למחלת סרטן צוואר הרחם יופיעו לרוב בשלב מאוחר יותר של המחלה ולכן, אין ספק שיש חשיבות מהותית מאוד לביצוע בדיקת פאפ באופן שגרתי בהתאם להנחיות הגניקולוגים ומשרד הבריאות, על מנת לזהות נגעים טרום סרטניים שעלולים להתפתח למחלת הסרטן ולטפל בהם, על מנת שלא יתפתחו למחלה. המחלה יכולה להתחיל בהדבקות האישה בווירוס הפפילומה במהלך יחסי מין לא מוגנים ולהמשיך בהופעתם של נגעים טרום סרטניים בצוואר הרחם של האישה, אשר במידה והם לא מאובחנים והאישה לא נשלחת בשל כך לצריבת הנגעים הללו, הם יכולים להתפתח לתאים סרטניים בצוואר רחם, שיכולים לשלוח גרורות לאזורים נוספים בגוף.

רשלנות רפואית באבחון צוואר הרחם- כיצד היא יכולה לבוא לידי ביטוי?

רשלנות רפואית באבחון הסרטן, יכולה לבוא לידי ביטוי באי הפנייה של המטופלת לבדיקות חשובות והכרחיות לרבות בדיקת משטח צוואר הרחם. לא פעם האישה לא תשלח לבדיקה זו על אף שהיא מתלוננת על תסמינים שונים שיכולים להצביע על המחלה כגון: דימומים נרתיקיים לא סדירים ובעיקר לאחר מגע מיני, כאבים בקיום יחסי מין, הפרשות וגינליות חריגות ועוד. כמו כן, רשלנות רפואית יכולה לבוא לידי ביטוי בפענוח שגוי של דגימות אשר נלקחו במסגרת בדיקת ביופסיה, אי מתן הסברים לאישה אודות הטיפול או הסיכונים הכרוכים בו אל מול הסיכויים שלו וכן, אי מתן טיפול מתאים לחולה.

בדיקת פאפ כחלק מבדיקות שגרה לנשים

לבדיקת פאפ המבוצעת באופן שגרתי, כל פרק זמן המומלץ מראש לאישה החל מגיל 30 אשר פעילה מינית, יש ערך וחשיבות רבה לאבחון סרטן צוואר הרחם בשלב מוקדם של המחלה או, אבחון נגעים טרום סרטניים שעלולים להתפתח לנגעים סרטניים. מכיוון שמדובר בבדיקה שבהחלט יכולה להציל חיים, הרי שכל גניקולוג חייב להמליץ למטופלות שלו לבצע את הבדיקה מדי פרק זמן אשר נקבע כמומלץ לביצוע בדיקה זו. כמו כן, על כל גניקולוג לעקוב אחר תוצאות בדיקה זו וליידע את הנבדקת אודות התוצאות ומשמעותן. העדר מידע אודות בדיקת פאפ על ידי גניקולוג של אישה אשר מגלה כי היא חולה בסרטן צוואר הרחם, הוא ללא ספק עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית באבחון סרטן צוואר הרחם.

סרטן צוואר הרחם הוא סוג סרטן שבהחלט ניתן למנוע, על ידי גילוי של נגעים טרום סרטניים בצוואר הרחם או לכל הפחות, לגלות אותו בשלב מוקדם שניתן לטיפול שיסייע לאישה החולה להחלים מהמחלה. תביעות בגין רשלנות רפואית על אבחון סרטן צוואר הרחם, הן תביעות נפוצות באופן יחסי וזאת בשל העובדה שלא מעט נשים לא מקבלות את כל המידע הנחוץ אודות בדיקות השגרה שבכוחן למנוע סוג סרטן זה וכן, לא מאובחנות בזמן, כראוי ולא מטופלות בצורה נכונה. לא פעם, רשלנות בתהליך האבחון או הטיפול עלול לגרום לאישה העומדת על הפרק לקפח את חייה במאבק מול מחלת הסרטן או לסבול מטיפולים קשים מאוד בעלי תופעות לוואי ולכן, יש לתבוע כל גורם שהיה יכול לסייע לאישה להימנע ממצב זה.