ביטויי אלימות במשפחה מהווים עבירה פלילית, שהעונש בגינה יכול להגיע למספר שנות מאסר. ההגדרות של המילה "אלימות" וכן גילויה כלפי בני משפחה בגילאים שונים, עשויים להוות גורם המשפיע על גובה הענישה. סיוע משפטי מקצועי הניתן לקורבנות של אלימות בתוך המשפחה, הכרחי למניעת הישנות המקרים וכן להרתעה עתידית. עם זאת חשוב לשים את הדגש על טיפול נכון בכל מקרה באופן ספציפי, וזאת לצורך הגנה מיטבית על הקורבן.

כלים
הגדרת עבירה של אלימות במשפחה ומה העונש בגינה?
הגדרת עבירה של אלימות במשפחה ומה העונש בגינה?

 

מהי הייחודיות של אלימות בתוך המשפחה בהליכים משפטיים?

אלימות היא נושא רגיש, אשר יש להעניק את הטיפול בו אך ורק לאנשי מקצוע בעלי יכולת גבוהה לייצר יחסי אמון מצוינים מול הקורבנות. תפקידו של עו"ד פלילי המלווה קורבנות של מקרי אלימות הופך למורכב במיוחד, כאשר מדובר באירועים המתרחשים בתוך המשפחה, בין היתר כיוון שהיכולת שלהם לבטוח ולהעניק אמון באדם אחר, הינה לרוב מעורערת לחלוטין. מכיוון שכך, ייצוגם של קורבנות אלימות במשפחה בהליך המשפטי צריך להיעשות תוך איזון בין העדינות המתבקשת, לבין האסרטיביות הנדרשת מן הפרקליט בבית המשפט.

מהי הייחודיות של אלימות במשפחה בהשוואה לגילויי אלימות במסגרות אחרות?

אלימות המתרחשת בתוך המשפחה הינה, למרבה הצער, קלה הרבה יותר להסתרה בהשוואה למקרים שקורים במסגרות לימודיות, בתוך העבודה וכדומה. הסיבה העיקרית לכך היא בדרך כלל חשש גדול של הקורבן מ"מה יגידו", עוד יותר מאשר הפחד ממבצע העבירה. הקושי הזה מייצר מצב עגום, שבו מקרים רבים של אלימות בין בני משפחה אינם מדווחים כלל ומכאן ההישנות של חלקם הגדול לאורך שנים ארוכות, תוך שמבצעי העבירות למעשה אינם מקבלים את העונש המגיע להם.

במסגרות שאינן משפחתיות, קיים תמיד אדם אובייקטיבי שאינו משויך לסיטואציה באופן אישי, ומכאן שקל יותר לאנשים כאלה לדווח ולוודא שמתקיים טיפול במקרי האלימות הקיימים, מה שלמרבה הצער לא ניתן להגיד על משפחות – בהן באופן טבעי גם הלא-מעורבים הם, למעשה, מעורבים בצורה עקיפה.

האם ישנם מספר סוגים של עבירות אלימות בתוך משפחה, וכיצד החקיקה מבדילה ביניהם?

החוק רואה עבירות פיזיות של אלימות במשפחה בעין חמורה עוד יותר לעומת מקרים דומים המתרחשים במסגרות אחרות, והענישה בהתאם – למשל מקרה של פגיעה פיזית בבן משפחה, שגרמה לפציעתו, עשויה להוביל לשש שנות מאסר למבצע העבירה, לעומת שלוש שנים במקרים שהמעורבים אינם מקורבים. בנוסף קיים הבדל בין הדרך שבה מתייחס החוק הישראלי לפגיעה גופנית ממשית באדם, לעומת ביטויי אלימות שאינם פיזיים כדוגמת בריונות כלכלית כלפי בן זוג, השפלה מילולית של אח במשך שנים או גרימת נזק נפשי, אשר למרבה הצער אינם נחשבים בעיני החוק לפשע פלילי - אלא במידה ונעשו כלפי קטינים. למרות זאת, ישנה חשיבות רבה לדיווח על גילויי אלימות מכל סוג בהקדם האפשרי, לצורך צמצום מקסימלי של הנזקים וההשלכות של המעשים, על כל המעורבים במעשים אלו.