הסכם ממון ידועים בציבור הוא מסמך משפטי אשר קובע את חלוקת הרכוש ואת הזכויות הכלכליות של בני זוג אשר חיים יחדיו ואינם נשואים. ההגדרה של בני הזוג היא ידועים בציבור וכמו זוג נשוי גם הם יכולים לחוות פרידה או פטירה של אחד מהצדדים. במקרים אלה תהיה חלוקה של הרכוש והכספים וההסכם נועד להסדיר את הנושא מבעוד מועד.

כלים
קרדיט תמונה  PIXABAY
קרדיט תמונה PIXABAY

החשיבות של הסכם ממון ידועים בציבור

הסכם ממון מביא איתו יתרונות רבים כשהוא מאפשר לשני בני הזוג להגיע להסכמות כשהם מרגישים בנוח לדבר עליהן. בנוסף, הוא עוזר בתחומים הבאים:

  • הגנה על הרכוש – ברגע ששני בני זוג אשר לא נשואים חיים יחדיו עליהם לדעת כי במקרה של פרידה יהיה עליהם לחלק את הרכוש ממש כמו זוג נשוי. לכן, הסכם ממון ידועים בציבור יכול לסייע לשמור על הבעלות של הרכוש והכספים שנצברו לפני מערכת היחסים.
  • מניעת מחלוקות בעתיד – גם כאן יש להבין כי פרידה של ידועים בציבור יכולה להיות מורכבת מהבחינה המשפטית כמו פרידה של זוג נשוי. הסכם אשר נעשה כשהצדדים אוהבים וחושבים על עתיד חיובי מאפשר למנוע מחלוקות יקרות וסכסוכים משפטיים מתישים בעתיד.
  • ודאות – נכון להגיד ששני בני הזוג כנראה חשים בטוחים במערכת אך יש להביא בחשבון כי פרידה יכולה להתרחש ורק הסכם ממון ידועים בציבור מעניק את השקט הנפשי בנוגע לעתיד הכלכלי. ההסכם קובע כיצד תתבצע חלוקת הנכסים והכספים ולכן מאפשר לפעול בתוך הזוגיות ברוגע כלכלי.

המרכיבים שיכולים להיכלל בתוך הסכם הממון

כדאי לדעת כי הסכם ממון ידועים בציבור יכול להכיל מרכיבים חשובים אשר מהותיים לבני הזוג כשהם יחד ובוודאי במקרה של פרידה. נושא אחד הוא חלוקה של הרכוש הקיים כשהוא מתייחס לכל מה שהיה של אחד מבני הזוג לפני שהחלו היחסים בניהם. ניתן לקבוע מי יישאר הבעלים של הנכס והאם הוא יחולק באופן שווה, לא שווה או אולי הוא יישאר אצל אחד הצדדים.

נושא נוסף מתייחס לרכוש העתידי והוא בעצם קובע כיצד יחולקו הנכסים שייצברו במהלך החיים המשותפים כשאין זה משנה מי אחראי לצבור אותם. בתוך ההסכם יכולה להיות התייחסות לנושא ירושות כשבמידה ואחד הצדדים יקבל ירושה אפשר לקבוע אם היא תהיה שלו או של שני הצדדים (כמובן או שלה). ככל שהדבר נוגע לירושות אפשר גם לקבוע כיצד יהיה לפעול במקרה של פטירת אחד מבני הזוג מבחינת חלוקת הרכוש.

הסכם ממון נעשה עם עורך דין

איש המקצוע המתאים לפנייה לצורך עריכת הסכם ממון ידועים בציבור יהיה עורך דין המתמחה בדיני משפחה. הוא יערוך את ההסכם באופן פרטני לכל זוג ויכלול בו את כל הפרטים שסוכמו. בסיום יש לחתום על ההסכם מול נוטריון כאשר אין חובת אישור בית משפט לצורך התהליך (וזאת בניגוד להסכם ממון בין זוג נשוי).