איגוד העובדים הסוציאליים יקיים ב-30  לינואר בחירות שבהן יבחרו העו"ס את יו"ר האיגוד ואת 161 הצירות והצירים שייצגו אותם בוועידת העובדים הסוציאליים. בבחירות יתחרו שתי מועמדות בלבד לתפקיד יו"ר האיגוד: היו"ר המכהנת, עו"ס מומחה צפרא דוויק, ועו"ס ענבל חרמוני, ממובילות תנועת "עתידנו" לשינוי מצבן ותנאי העסקתן של העובדות הסוציאליות ולמאבק למען מדינת רווחה בישראל.

כלים
ענבל חרמוני (צילום:יח"צ)
ענבל חרמוני (צילום:יח"צ)

דוויק מכהנת בתפקידה מאז הבחירות הקודמות בשנת 2013. בעבר שימשה כעו"ס בכירה במשרד הביטחון בתחום הטיפול במשפחות שכולות ונכי צה"ל, כיועצת פרטית לשיקום וכנציגת ציבור בבית הדין לעבודה. עם כניסתה לתפקיד הבטיחה לפעול להביא את הממשלה לחתום על הסכם שכר חדש שיביא לתוספות שכר ושיפור בתנאי העסקתם של העובדים הסוציאליים, אבל לא קיימה את הבטחתה והסכם כזה לא נחתם מאחר ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הצהיר כי לא יחריג אף איגוד מהסכם השכר הכללי של המשק. דוויק ויתרה על שינוי יסודי של שכר העו"ס והסתפקה בעדכונים נקודתיים.

חרמוני הינה עובדת סוציאלית מזה כ-15 שנה. היא עסקה, בין השאר, בטיפול בנערות במצוקה בלוד , חולון ויפו, כמנהלת בתחום הטיפול בצעירות וצעירים במצוקה וסיכון בעמותת עלם, כמנהלת המקצועית של עמותת "רוח נשית" הנאבקת באלימות נגד נשים, וכמנהלת פיתוח לתוכניות פסיכו-סוציאליות בדרום סודן במסגרת ארגון "ישראייד". חרמוני הינה פעילה חברתית מובילה, ממקימות תנועת "עתידנו" ומובילה בהתארגנויות חברתיות נוספות. היתה ממובילות מאבק השכר של העו"ס ב-2011, פעלה כצירה באיגוד העו"ס ועמדה בראש חטיבת העובדות בשירותים המופרטים באיגוד העו"ס בשנים 2014-2016.

לדברי חרמוני: "העובדים והעובדות הסוציאליות בישראל זקוקות למנהיגות לוחמת שאינה מתפשרת. אנחנו שואפות ורוצות שיהיה לנו גב איגודי חזק שיאפשר לנו להיאבק על מה שמגיע לנו בלי להתנצל ולפחד. אני מאמינה שאנחנו מוכרחות ויכולות לשנות את המצב שבו עו"ס מקבלות השלמה לשכר מינימום ויוצאות לפנסיה עם 3000 שקלים בחודש. אין שום סיבה להשלים עם מציאות שפוגעת בנו, במטופלים שלנו ובחברה הישראלית כולה. כל השנים התפשרנו על פירורים אבל הסיפור הזה נגמר. מהיום נאבק יחד ובנחישות כי מגיע לנו וכי זה אפשרי".

נציגי תנועת "עתידנו" יתמודדו בבחירות גם על תפקידי צירים בוועידת העובדים הסוציאליים. תנועת "עתידנו" נאבקת מזה עשור לשיפור במצב העובדים הסוצאלים ושירותי הרווחה. התנועה נאבקת נגד הכוונה להפסיק את הטיפול של עמותת אור שלום במשפחות אומנה שעלולה להביא לפיטורי מאות עו"ס ולפגיעה קשה במאות משפחות אומנה ומשתתפת במאבק עובדי חסות הנוער לשמירה על מקום עבודתם ותנאי הטיפול שהם מעניקים. "עתידנו" מתכוונת להיאבק על חתימת הסכם שכר חדש שישפר את תנאי העסקת העו"ס וטבלת השכר של העו"ס; יישום מלא של ההסכמים הקיימים; הקלה בעומס העבודה של העו"ס וקביעת נורמות תקינה בענף; העלאת וחיזוק התדמית הציבורית והמקצועית של העובדות והעובדים הסוציאליים; קליטה של עו"ס שמועסקים במיקור חוץ וכעובדי קבלן בפועל בהעסקה ישירה; וכן למען שינויים פנימיים וחיזוק הדמוקרטיה באיגוד העו"ס עצמו.

בישראל יש כ-21 אלף  עובדות ועובדים סוציאליים, אך רק כ-12 אלף הם חברים בעלי זכות הצבעה בבחירות. זאת, בשל הפרטה שהפכה עו"ס לעובדי קבלן שאינם מיוצגים באיגוד, חסמים ביורוקרטיים וקשיי נגישות שמציבה ההסתדרות בפני השתתפות עו"ס בהצבעה. "עתידנו" התחייבה לפעול לצמצום הפרטת השירותים החברתיים כמו גם הנגשת החברות באיגוד וצמצום החסמים הבירוקרטיים.