חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות הוא חוק אשר קובע דרכי התנהלות חדשים עבור כל עסק בישראל, בהתאם לשוויון זכויות ויכולת השימוש במשאבי העסק עבור 18% מהאוכלוסייה (לסך של כמיליון וחצי אנשים) אשר נדרשים להתאמות, על מנת שגם הם יוכלו ליהנות מן השירותים המוצעים על ידי עסקים שונים בישראל, באופן שוויוני ובלתי מפלה.

כלים

החוק, לא רק קובע מסגרת מחייבת עבור כל עסק להנגשה של המבנים והסביבה, השירות ,המוצרים, מרחב הפעילות העומד בפני הלקוחות והנכסים הדיגיטליים של העסק - אלא גם קובע עונשים, הכוללים אזהרות ותקופת התאמה, קנסות גבוהים, אפשרות למעצר והפסקת פעילות העסק, במידה ולא מתבצעת הנגשה של העסק על פי חוק. חשוב לדעת - על פי אותו חוק, עסק שיש לו מעל 25 עובדים, מחוייב להעסיק רכז נגישות אשר יפקח על כלל הפעילות העסקית ויוודא שהיא מתנהלת בהתאם לחוק מבחינת ההנגשה לאנשים עם מוגבלות. יש לכם מעל 25 עובדים ועדיין אין לכם רכז נגישות? חשוב, אם כן, שתקראו את המאמר הבא.

רכזי נגישות - מי הם, ומה תפקידם בכוח?

רכזי נגישות הם אלה המכירים את חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, המחייב כל עסק בישראל להציע את שירותיו לאנשים עם מוגבלויות לשימוש נוח ממש כמו לכל שאר האוכלוסייה. אותו החוק, מחייב הנגשה מקיפה של הנכסים הפיזיים, השירותים, והנכסים הדיגיטליים של הארגון - ובמרבית ההיבטים, החוק כבר מזמן תקף ודורש גם מהעסק שלכם הנגשה מלאה. רכזי הנגישות הם אלה המפקחים על הפעילות השגרתית של העסק, מוודאים הנגשה של שירותי ומבני העסק הקיימים, ובכל מקרה של התרחבות ופעילות חדשה - הם אלה שתפקידם לוודא הנגשה של כל עיסוק חדש בהתאם לחוק.

רכזי נגישות נדרשים לעבור קורס רכזי נגישות מטעם ארגון מקצועי המתמחה בתחום, אשר מאפשר לימוד מעמיק של כל היבטי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, כולל:

הנגשת העסק על פי חוק בהיבטי הפעילות השונים של העסק (כולל הנגשת מבנים, הנגשה של אתרי אינטרנט, הנגשת המוצרים והשירותים, וכן הלאה) היכרות עם נהלים, תקנות, הליכים, קנסות ועונשים וכו'. היכרות עם סוגי מוגבלויות ועוד

קורס רכזי נגישות

ניתן להכשיר אדם דרך קורס רכזי נגישות מטעם המרכז לנגישות. מדובר בקורס דיגיטלי, המקיים כ-22 שיעורים וכולל תרגול ומבחן בסיום הקורס. את הקורס ניתן לעשות בכל מקום ובכל זמן. מטרת הקורס היא להכשיר וללמד את הרכז על כל היבטי הנגישות, ולהעניק לו כלים לקיום תהליכי נגישות בארגון.