ההפרעה הנפשית התגלתה רק לאחר השידוך  - והבעל דרש גט. לדברי עוה"ד מיקי שיפמן העוסק בדיני משפחה – בקהילות מסורתיות לא מעטות בישראל נוהג השידוך עדיין מקובל – והוא גורר עימו סיבוכים ייחודיים. רוב הסכסוכים פורצים לדברי עוה"ד שיפמן, על רקע פרטים שהוסתרו ע"י אחד הצדדים – והתגלו רק אחרי הנישואין בפועל – ובהם מומים שונים, מחלות פיזיות ומחלות נפש.

כלים
עו"ד מיקי שיפמן. צילום: דורון לצטר
עו"ד מיקי שיפמן. צילום: דורון לצטר

לדברי עוה"ד שיפמן, בית הדין הרבני נוטה לחפש מי האשם בפירוק התא המשפחתי – ומטיל עליו סנקציות – כמו תשלום הכתובה ופיצויים. לדבריו, עצם העובדה שבני זוג לא מסתדרים ביניהם איננה מהווה עילה מספקת לגירושין, אך בעיות פוריות, מומים ומחלות כרוניות שהוסתרו  מהווים פעמים רבות עילות מספיקות לגירושין. על פתרון סכסוכים עקב שידוכים שלא עלו יפה – בכתבה הבאה.

לדברי עוה"ד מיקי שיפמן, נוהג השידוך רווח ביותר בקהילות דתיות – כמו החברה החרדית והחברה הערבית – אך לא רק בהן. לדבריו קיימות קהילות, בעיקר בקרב יוצאי גאורגיה ובוכרה, - בהן נוהג החתונה בתוך העדה רווח – ומי שלא מוצא פרטנר בכוחות עצמו – פונה פעמים רבות לעזרת שדכנים.

"לפני זמן מה הגיע אל משרדי גבר, בן למשפחה עולים מקהילות חבר העמים לשעבר – וביקש שאסייע לו להתגרש" מספר עו"ד שיפמן. לדבריו, הגבר שודך לאשתו באמצעות שדכנית, והוא נפגש עימה מספר פעמים בודדות לפני הנישואין. לדברי הבעל, מספר ימים לאחר החתונה, לקתה האשה בדיכאון ומאז היא ולא יוצאת ממיטתה, ומאז החתונה היא איננה מתפקדת כאישה ובת זוג.

לדברי הבעל, התברר לו מאנשי הישוב בו מתגוררת משפחת אשתו – כי הדיכאון של אשתו איננה תופעה חדשה – וכי ידוע היה עוד בתקופת בית הספר התיכון,  כי היא לוקה בדיכאון ונזקקת לטיפול פסיכיאטרי. עוה"ד שיפמן הגיש בשם הבעל תביעת גירושין ובמסגרת ניהול ההליכים התבקש לספק הוכחות למצבה הרפואי של האישה.

עוה"ד שיפמן, שכבר התכונן לבקשה זו של הדיינים – הציג להם תצלום, אותו צילם הבעל - של ארון התרופות של האישה – ובו נראות תרופות נוגדות דיכאון.  בנוסף, הוגשו מספר תצהירים של מכרים של המשפחה, בהם נכתב שלא רק שהיה ידוע כי האישה לוקה בדיכאון מילדות, אלא שהמחלה הזו היא מחלה משפחתית, ושאמה של האישה גם היא ידועה כדיכאונית לאורך שנים. בעקבות הראיות שהוצגו בפניהם, ניתן לבסוף פס"ד לגירושין, ופסקו כי הבעל לא יחויב בתשלום הכתובה.

הסתרת מום – עילה רווחת לגירושין - לדברי עוה"ד שיפמן, הסתרת מום לפני הנישואין היא אחת העילות המקובלות ביותר לגירושין, ואשר בכוחה לפטור פעמים רבות את בן הזוג, שהיווה קורבן להסתרה – מלשאת בסנקציות המלוות לפירוק הנישואין.

כך למשל, אישה, אשר ביקשה להתגרש מבעלה אליו שודכה – לאחר שגילתה כי הוא סובל מבעיה קשה של אין-אונות.

בדיון טען הבעל כי הוא לא סובל מאין אונות, אלא שאין הוא נמשך אל האישה ששודכה לו - ולכן הוא סובל מקשיים בתפקוד. הדיינים הורו לבעל לגשת לבדיקה אצל רופא מומחה – אשר יכריע אם בשאלה האם הוא סובל מבעיה רפואית, או לא. אך הבעל סירב ללכת לבדיקה, תוך שהוא מתרץ זאת בכך שהדבר מהווה בושה ופגיעה בכבודו - מבחינתו.

כתוצאה מסירובו של הבעל להיבדק - פסקו הדיינים כי על בני הזוג להתגרש וכפו על הבעל גט. מצב מסוג זה של אין אונות, מסביר עו"ד שיפמן, מהווה עילה לגירושין, וסירוב מצד הגבר לבצע את הבדיקה מעלה את הסבירות שהמום אכן קיים. ביקש להתגרש בגלל הדעות הפוליטיות של האישה. לדברי עוה"ד שיפמן, העילות לבקשת גט לאחר שידוך הן רבות ומגוונות, וחלקן אף נשמע מוזר ומיושן – אך יש מאחוריהן לא מעט חכמה ומחשבה. דוגמא לאורח המחשבה הדייני ניתן למצוא בסיפור הבא. מדובר במקרה בו ביקש בעל להתגרש מאשתו אותה הכיר דרך שידוך - בגלל דעותיה הפוליטיות.

לדברי הבעל, הריבים התכופים ביניהם פרצו תמיד סביב עניינים אקטואליים. הבעל תיאר ריבים קולניים כיוצאים מכלל שליטה, שבעקבותיהם הוא לא יכל לשאת יותר את נוכחות האישה, והרגיש שהוא חייב לצאת מהבית לשעות על מנת להתאוורר ולהירגע.

בדיון שנערך בבית הדין, שאלו הדיינים את הבעל האם האישה מקיימת את מצוות התורה. הוא השיב בחיוב, ואף תיאר כיצד היא מתחזקת מטבח כשר למהדרין. הדיינים המשיך ושאלו, האם בעקבות הויכוחים סירבה האישה לקיים עם הבעל יחסי אישות – אך גם כאן השיב הבעל בשלילה. הוא אמר שהוא אכן לא מסוגל לקיים איתה יחסי אישות - בגלל כעסו הרב עליה.

לאור הדברים, סירבו הדיינים לגרש את בני הזוג, והפנו אותם להליך של שלום בית – בתקווה שילמדו לנהל את חייהם בצורה שלווה ומניחה את הדעת. לדברי עוה"ד שיפמן – חילוקי דעות בין בני זוג היא עילה מאד שכיחה במסגרת תביעות גירושין, אךהיא חייבת להצטרף לעילות חזקות ממנה  - על מנת שהדיינים יפסקו גט.

עו"ד מיקי שיפמן מומחה לדיני משפחה, גירושין, צוואות, עיזבונות, ומגשר.