שפיר "פקידי האוצר מבזים את הכנסת ומפחדים להראות לציבור את התקציב" ח"כ שפיר עצרה היום דיון בוועדת השקיפות מאחר והמוזמנת המרכזית לדיון, החשבת הכללית במשרד האוצר, בחרה בהפתעה שלא להגיע אליו.

 יו"ר וועדת השקיפות, הח"כ סתיו שפיר
יו"ר וועדת השקיפות, הח"כ סתיו שפיר

שפיר זימנה את החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי - בויאנג'ו, לוועדת השקיפות כדי להסביר את סירובו המתמשך של משרד האוצר לחשוף בפני חברי הכנסת את מערכת מרכב"ה, שבה נמצאים הנתונים המדוייקים של הוצאות המדינה בפועל.

הנתונים הנמצאים במערכת יכולים לחשוף בפני הציבור איך הממשלה השתמשה בתקציב שאושר בכנסת, ולפתור תעלומות רבות שהתגלו בשנים האחרונות לגבי השימוש בכספי דילים קואליציוניים, ועוד.

בשנה האחרונה פנתה יו"ר הוועדה שפיר בעשרות מכתבים, שאילתות ופניות טלפוניות ובעל-פה לאנשי משרד האוצר במטרה לקבל הרשאה לצפות בנתוני התקציב שבמערכת מרכב"ה באופן שקוף.

לאחר שנה של דחיות מצד משרד האוצר קבעה דיון בוועדת השקיפות אליו הוזמנה החשבת הכללית. כשהגיעו חברי הוועדה לחדר הדיונים גילו להפתעתם שהאוצר בחר לשלוח רפרנט באגף התקציבים לדיון במקום את מי שהוזמנה אליו.

יו"ר הוועדה שפיר הודיעה כי אינה מוכנה לקיים את הדיון במתכונתו הנוכחית וכי הגעתו של פקיד האוצר במקומה של החשבת הכללית היא "ביזוי מוחלט של הכנסת" שפיר הוסיפה "אני חושדת שמשרד האוצר מפחד לתת לחברי הכנסת גישה למרכב"ה מכיוון שהנתונים שייחשפו שונים באופן מהותי מאלה המוגשים לוועדת הכספים" ואמרה "פקידי האוצר חושבים שהציבור מטומטם והתרגלו לתת תשובות בלתי מספקות המסתירות יותר מידע ממה שהן מגלות. ההתנהלות הזו נגמרה. הוועדה לא מוכנה לספוג יותר את היחס המזלזל הזה מצד פקידי האוצר. בחירתה של החשבת הכללית שלא להגיע לדיון היא עבירה על החוק המחייב עובדי ציבור להתייצב בפני וועדות הכנסת אליהן הם מוזמנים".

בתום הדיון הורתה שפיר לנציג האוצר לחזור אליה תוך 24 שעות עם תשובה על תאריך חדש בו יגיעו ראש אגף תקציבים או שר האוצר עצמו עם תשובות מספקות לפניות הוועדה בנושא חשיפת מערכת מרכב"ה לציבור.