יגאל אפטר כועס על שר התחבורה ותוהה, בטור דיעה אישי, מדוע משרד התחבורה לא פותר אחת ולתמיד את בעיית נהגי המשאיות שנרדמים על ההגה באמצעות חיוב של התקנת טכוגרפים דיגיטליים בכל משאית. במקום להעסיק יחידת פקחים מיוחדת,  שבשום פנים ואופן איננה מסוגלת לבדוק את כל נהגי המשאיות כל הזמן, חשיבה מתקדמת ושימוש בטכנולוגיה קיימת, יכולה לפתור את הבעיה באופן מוחלט ולהציל חיי אדם.

כלים

תאונות הדרכים הקטלניות הפכו לשגרה במדינת ישראל.  השבוע כולנו הזדעזענו מהתאונה הטראגית  שגבתה את חייהם של 5 בני משפחה , ולצערנו, סביר להניח שסיפור דומה יחזור על עצמו בקרוב. נוכח תאונות קטלניות אלה, בהן מעורבות משאיות, לא יכולתי להישאר אדיש לעובדה כי ,למעשה לא נעשה דבר בפועל  על מנת לאכוף את תקנות התעבורה בנוגע לשעות העבודה הרבות של נהגי המשאיות והעומס הרב המוטל עליהם. נהגים אלה, מתלוננים חדשות לבקרים על מצב בלתי נסבל של  שעות עבודה מרובות על הכביש ללא  מנוחה, בשל הלחץ מצד מעסיקיהם ל"מקסום התפוקה" (שבסוף תעלה להם ביוקר).

אך משרד התחבורה ממאן ליישם את התקן האירופאי שפועל כבר משנת 2006 להגברת האכיפה על נהגי המשאיות וחברות התובלה. כשאני קורא את תגובות משרד התחבורה לעניין  אכיפת תקנות התעבורה בהתייחס לשעות העבודה, אני מוצא את עצמי מטיל ספק רב ביכולתו לבצע אכיפה שכזו. מהיכרותי את הנושא, אין באפשרותו של גף קציני הבטיחות, אשר עושה ככל יכולתו, לאכוף באופן רציני ואפקטיבי תקנות אלה,  מה גם שעיקר האכיפה היא באחריותה של המשטרה. אני פונה בשאלה ישירה לשר התחבורה ושואל: "האם נעשה המקסימום כדי למנוע את התופעה"?

האבסורד הוא ,שממש מתחת לאפנו, קיים פתרון ממשי לנושא, שמשום מה לא זוכה בארץ למספיק הכרה, למרות שקיים באירופה החל מ-2006. לפתרון הפשוט הזה קוראים טכוגרף דיגטלי –מדובר במכשיר רישום עם כרטיס חכם (מעין "קופסא שחורה") המותקן  ברכב ומאפשר רישום פעולות הרכב ופעילות הנהג שבוצעו: שעות פעילות, מהירות, שעות מנוחה ופרטי נהג. את הטכוגרף הדיגיטלי, בהשוואה לטכוגרף האנלוגי הקיים כיום, לא ניתן לזייף והוא חסום  להתערבות אנושית חיצונית, כלומר לא מאפשר לנהוג בשמו של נהג אחר (כל נהג מזדהה חד ערכית). עובדה זו, מגבירה את דיוקם ואמינותם של הנתונים. נתוני הנהיגה מתקבלים  ישירות למחשב במשרד וחובה להורידם, כך שאחריות האכיפה המיידית על הנהג תחול גם על בעל החברה/קצין הבטיחות. בנוסף גופי האכיפה יכולים לקבל נתונים מהטכוגרף בעת בדיקתו, באופן מיידי, על הנהג כ-14 יום אחורה.

אין לי ספק כי עם הטכוגרף הדיגיטאלי חברות רבות ונהגים יחששו לעבור על החוק היות והם שקופים וניתנים לפענוח מיידי. התקנת טכוגרפים אלה, תקל גם על  עבודתם של גופי האכיפה והיא תהיה יעילה יותר.

אפקטיביות האכיפה תוך הדרכה בפועל לנהגים תהיה אף אפקטיבית יותר ותביא לירידה משמעותית בתאונות הדרכים הקטלניות ביותר, בהן  מעורבות משאיות.

בואו לא נטמון ראשינו בחול ונאמר "לי זה לא יקרה" - זה קורה כל יום, כל שעה ולצערנו כנראה גם ימשיך לקרות. הגיעה העת שכולנו ניטול את האחריות לביטחוננו וביטחון יקירינו ולא נחכה לאסון הבא כי מי שהציל נפש אחת כאילו הציל עולם ומלואו.

הכותב הוא יגאל אפטר, מנהל תחום DCS טכנולוגיות מקבוצת יעיל נוע.