אם נפגעתם בתאונת דרכים, כדאי שתדעו כי אתם יכולים לקבל פיצוי כספי מחברת הביטוח שלכם. יחד עם זאת, חשוב שתדעו כי תאונת דרכים יכולה להיות מוכרת גם כתאונת עבודה. במקרה הזה מדובר על תאונה אשר מתרחשת בדרך אל העבודה או ביציאה ממנה. כמובן שבכדי לתבוע במקרה הזה, חשוב מאוד לבחור בשירותיו של עורך דין תאונת עבודה מקצועי ומנוסה אשר ידע ללוות אתם בתביעות הרלוונטיות במקרה של תאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים. אין לבחור עורך דין תאונות דרכים שלא עסק גם בתחום תאונות עבודה שכן, תאונות מעין אלה דורשות ידע מקצועי ספציפי של עורך הדין.

קרדיט תמונה: freepik
קרדיט תמונה: freepik

 מה צריך לדעת על תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה?

כאמור, תאונת דרכים יכולה להיות מוכרת גם כתאונת עבודה במידה והיא התרחשה בדרך אל העבודה או ביציאה ממנה. במקרה הזה יש שלוש כתובות לתביעה והם: המוסד לביטוח לאומי שאותו ניתן לתבוע בגין תאונת עבודה, חברת הביטוח של הרכב בביטוח חובה בגין תאונת הדרכים, קרן הפנסיה או ביטוח מנהלים בגין אובדן כושר עבודה. חשוב להבין כי בהתאם לחוק הפיצויים לנפגעי תאונת דרכים אין סתירה בין תביעת הביטוח הלאומי שמוגשת לבית המשפט היות ושתי התביעות משלימות זו את זו.

כיצד מחליטים את מי לתבוע קודם?

חשוב מאוד להבין כי ההחלטה את מי לתבוע קודם משפיעה על גובה אחוזי הנכות. כאשר התביעה מוגשת תחילה לביטוח הלאומי, אחוזי הנכות שייקבעו יחייבו בתביעה שתוגש בהמשך לבית המשפט. כלומר, אם הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי קובעת לאדם כלשהו פיצוי בגובה של עשרה אחוזי נכות, מדובר על דרגת הנכות הרפואית אשר תחייב במסגרת התביעה אשר תוגש לבית המשפט נגד חברת הביטוח במסגרת תביעת ביטוח החובה, אך לא בתביעה מול קרן הפנסיה או ביטוח המנהלים במסגרת תביעת אובדן כושר עבודה. אם מחליטים לתבוע תחילה את חברת הביטוח ורק לאחר מכן את הביטוח הלאומי הרי שבית המשפט ימנה מומחה מטעמו וזאת בכדי שהוא יקבע את אחוזי הנכות. עם קביעת דרגת הנכות על ידי המומחה, גובה הנכות הרפואית שיקבע הוא זה שיחייב במסגרת ההליך המשפטי, גם אם בינתיים הביטוח הלאומי קבע שיעור נכות אחר.

חברת הביטוח מול הביטוח הלאומי

חברת הביטוח של ביטוח חובה לא רשאית לחקור במסגרת הליך משפטי בבית המשפט את הרופא אשר מופיע מטעם הביטוח הלאומי. נציגי חברת הביטוח יכולים להגיש בקשה להמצאת ראיות אשר סותרות את קביעת הרופא וכן למנות מומחה מטעמן לבדיקת התובע וכן לבדיקת שיעור מחדש של נכות, אולם, בתי המשפט לא נוטים להרשות הליך כזה אלא אם כן חברת הביטוח מצליחה להוכיחי כי הביטוח הלאומי הכריע בנוגע לאחוזי הנכות של הנפגע, ללא ידיעת נתונים מהותיים אשר נוגעים לעבר הרפואי של התובע.

תביעת קרן פנסיה או ביטוח מנהלים

בהתאם לתקנות של קרן הפנסיה החדשה וכן במרבית הפוליסות של ביטוח המנהלים הקיימות כיום, נכות תקבע במצב שבו לפחות 25 אחוזים מהיכולת של העובד לעבוד נפגעה כתוצאה מהמצב הבריאותי אשר התדרדר בשל התאונה. כלומר, הנכות תקבע אם יימצא שהעובד לא יכול להמשיך בתפקיד שלו או לעסוק בתפקיד אחר אשר מתאים לרמת הניסיון ולהשכלה שלו פרק זמן של יותר משלושה חודשים רצופים וזאת בכפוף לחוות הדעת של רופא מטעם קרן הפנסיה. חשוב מאוד לדעת כי הזכאות לכיסוי ביטוחי מלא מטעם קרן הפנסיה תהיה תקפה החל מהיום הראשון שבו העובד הצטרף לקרן וזאת בלי קשר לסכום החיסכון אשר נצבר על שמו בקרן, מלבד מבוטח אשר נמצא בתקופת הכשרה לאחר מחלה קודמת. הסכום אשר ישולם לעובד במקרה של נכות יחושב בהתאם למשכורת שלו ולהיקף הכיסוי הביטוחי שיש לו בקרן, בלי קשר לתקופת הביטוח

 

מדוע חשוב להתייעץ עם עורך דין תאונות דרכים שבקיא בתאונות עבודה טרם מגיעים תביעה?

חשוב מאוד שתדעו כי אם נקלעתם לתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, חשוב מאוד שתתייעצו באופן מידי עם עורך דין שבקיא גם בתחום תאונות עבודה. עורך דין מעין זה חייב להיות מקצועי ומנוסה בתחום. אם אתם מחפשים עורך דין תאונות דרכים תל אביב שמבין גם בתחום תאונות עבודה, בדקו היטב עם חברים, מכרים ובני משפחה האם הם בחרו בעבר בעורך דין מעין זה והוא סיפק להם את השירות הטוב ביותר ועל כן הם ממליצים עליו וכן בדקו באינטרנט אודות עורכי דין מומלצים בתל אביב והסביבה.