ofer_eini_smallמשרד התמ"ת פרסם את צו ההרחבה בענף רשתות השיווק, שיהיו חייבות מעתה ליישם את ההוראות בצו שמשפרות באופן ניכר את זכויות העובדים. התמ"ת פרסם ברשומות, ילקוט הפרסומים הרשמי של מדינת ישראל, את צו ההרחבה בענף רשתות שיווק המזון., שניתן בעקבות ההסכם הענפי שנחתם בין ההסתדרות לאיגוד לשכות המסחר לפני כחצי שנה. המשמעות של פרסום הצו היא תחילת יישום שיפור הזכויות לאלפי עובדים בכל ענף רשתות השיווק.

כלים

צו ההרחבה מגדיר רשת שיווק כמעסיק שלו לפחות שתי חנויות לשיווק מזון או חנות אחת בשטח של 500 מ"ר ומעלה. העובדים ברשתות אלה, המועסקים מתחת ל- 3 שנים, יזכו לפנסיה מקיפה לאחר חצי שנת עבודה, פיצויים גם במקרה שהעובד התפטר מיוזמתו, עובדים זמניים שעבדו בשעות לילה יקבלו תוספת שכר של 60% לשעת עבודה, ימי הבראה מעל הקבוע בחוק, שי לחג ועוד. עובדים אשר מועסקים מעל ל- 3 שנים יקבלו את כל ההטבות שלהם זכאים עובדים זמניים ואף הטבות נוספות: משכורת 13, תוספת ותק, ביגוד וקרן השתלמות.

לפני כשבועיים הגישו רשתות השיווק הקטנות עתירה לבג"ץ נגד צו ההרחבה. בג"ץ הורה לכל הצדדים - ההסתדרות, התמ"ת ואיגוד לשכות המסחר – להגיש תשובה תוך 30 יום. ההסתדרות ואיגוד לשכות המסחר ביקשו מבג"ץ למחוק את העתירה על הסף או לחילופין להעביר את הנושא לבית הדין לעבודה. אתמול הגישו רשתות השיווק הקטנות בקשה דחופה לבג"ץ בעקבות פרסום הצו, אולם בג"ץ טרם התייחס לבקשה.

בהסתדרות מבהירים כי פרסום הצו אינו נוגד את החלטת בג"ץ. היועמ"ש של האגף לאיגוד מקצועי, עו"ד שי תקן , אמר היום כי "רשתות השיווק הפרטיות ניסו להציג מצג שווא לפיו בג"ץ הורה שלא לפרסם את צו ההרחבה. אולם הדברים שונים בתכלית משום שהדבר היחיד שבג"ץ ביקש זה את תשובות הצדדים ובשום אופן לא הורה על איסור פרסום הצו".

בהסתדרות מקווים כי רשתות השיווק הקטנות יכבדו את הצו ויחלו במתן הזכויות לעובדיהם. "אנו מתכוונים לטפל בעובדים שלא יקבלו את הזכויות מול מעסיקים שיפרו את הוראות ההסכם וצו ההרחבה", מזהירים בהסתדרות.