קרנות פנסיה, קופות גמל או ביטוחי מנהלים? כשזה מגיע לחיסכון הפנסיוני שלנו, לא הכל אותו דבר. כך תעשו בחירה מושכלת

קרדיט תמונה: shutterstock
קרדיט תמונה: shutterstock

 לבחור חיסכון פנסיוני? מתי בכלל עשינו את זה בפעם האחרונה? אם גם לכם המשימה של להבין את שוק הפנסיה, להשוות ולבחור מוצר מתאים נראית מסובכת, הגיע הזמן להתעדכן. תחום החיסכון הפנסיוני – שבעבר אכן היה סבוך וביורוקרטי וגם הרבה יותר ריכוזי – עבר מהפכה.

שינויים רגולטוריים נרחבים הוחלו על שוק הפנסיה, במטרה להפוך אותו לנגיש, גמיש ותחרותי יותר. בין היתר נערך מכרז שבו נבחרו קרנות פנסיה נבחרות המציעות דמי ניהול אטרקטיביים, ונפתחו לציבור מכשירי השקעה נלווים לחיסכון ארוך טווח (כמו קופת גמל להשקעה ו-"חיסכון לכל ילד"). התוצאה היא תחום צרכנות פיננסית פורח, עם מוצרים חדשים ומוזלים, ויכולת של החוסך לבחור בדיוק את החיסכון הפנסיוני המתאים לו בכל נקודת זמן.

לרשות המתלבטים עומדים אתרים רשמיים מטעם רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, כמו פנסיה.נט וגמל.נט, המאפשרים השוואה בין קרנות פנסיה ובין קופות גמל לצורך בחירה מושכלת. אבל איך נדע מה בכלל אנחנו צריכים? נתחיל בבסיס: ישנם שלושה סוגים מרכזיים של חסכונות פנסיוניים בישראל, וחובה על כל עובד, שכיר או עצמאי, להחזיק באחד מהם. כעת נעמוד על המאפיינים המרכזיים שלהם, וכיצד הם נבדלים האחד מהשני.

קרן פנסיה

קרן פנסיה היא סוג החיסכון הפנסיוני שקופץ לנו לראש כשאנחנו חושבים על, ובכן, פנסיה. ולא סתם – רוב החסכונות הפנסיוניים בישראל אכן מרוכזים בקרנות אלה. העובדים מפקידים שיעור מסוים משכרם לקרן מדי חודש, הכסף מושקע על ידי מנהלי הקרן בשוק ההון לצורך השגת תשואות והגדלת החיסכון. בכל עת ניתן לשנות את מסלול ההשקעה בקרן, כדי להתאימו לגיל או לסטטוס המשתנה, ובגיל הפרישה החוסכים מקבלים את כספם בקצבה חודשית.

עבור שכירים ההפרשות המינימליות לפנסיה (ניתן להגדיל את הסכומים עד שיעור מסוים) מסתכמות ב-18.5% מהשכר החודשי: 6% מההפקדה מגיעה מהעובד לרכיב התגמולים; ו-12.5% מופרשים מצד המעסיק, בחלוקה של 6.5% לתגמולים ו-6% לפיצויים. מה שמייחד את קרנות הפנסיה ביחס לקופות גמל הוא שהן כוללות כיסויים ביטוחיים – כמו ביטוח שארים למקרה מוות וביטוח נכות במקרה של אובדן כושר עבודה בנוסף, בקרנות הפנסיה התשואה על 30% מהכספים מובטחת, ולכן גם חלה הגבלה על ההפקדות: עד 4,326 ₪ בחודש (נתוני 2022), כלומר הפקדה בגין שכר של כ-20,000 אלף ₪. המשמעות היא שבעלי שכר גבוה צריכים לפצל את החיסכון בין קרן הפנסיה המקיפה ובין מוצר נוסף (קרן משלימה או קופת גמל או ביטוח מנהלים).

מאפיינים עיקריים: הבטחת תשואה על 30% מהכסף בשיעור של 5.15%, דמי ניהול קבועים ל-10 שנים בקרנות הנבחרות, כיסויים ביטוחיים הכלולים במוצר (לא צריך לרכוש אותם בנפרד), ביטוח שארים שמעניק קצבה לאלמנה/אלמן/יתומים עד גיל 21, קבלת קצבה ביום הפרישה ויצירת פתרונות מתאימים בהתאם לגיל החוסך (למשל באמצעות מסוללי השקעה מותאמי גיל או כיסויים שיכולים להשתנות בהתאם לסטטוס משפחתי ועוד).

למי זה מתאים? מי שלא בוחר באופן עצמאי חיסכון פנסיוני, המעסיק יפתח עבורו קרן פנסיה באחת מהקרנות הנבחרות. לצד זאת, כל מי שמחפש חיסכון יציב לקראת הפרישה, הכולל ביטוח שמכסה את משפחתו במקרה של מוות או מחלה.

קופת גמל

מהי קופת גמל? במבט ראשון, החיסכון בקופת גמל דומה לזה שבקרן הפנסיה: שיעורי ההפקדות החודשיות דומים, גם כאן הכספים מושקעים בשוק ההון וביום הפרישה גם החוסכים בקופות הגמל יוכלו לקבל את הכספים שהצטברו בקצבה כהכנסה חודשית. וכמו בקרן פנסיה, גם בקופת גמל ניתן לשנות מסלולי השקעה מבלי ליצור אירוע מס. אך בקופת הגמל אין כיסויים ביטוחיים מובנים, וכלל ההפקדות מנותבות להשקעות בשוק ההון. כמו כן, בקופת הגמל 100% מהחיסכון מושקע בשוק ההון, ואין מנגנון הבטחת תשואה כמו בפנסיה.

למרות שאין ביטוח, בקופת הגמל ניתן לקבוע מוטבים שיקבלו את הכספים במקרה של חלילה, מות החוסך.

מאפיינים עיקריים: מסלולי השקעה רבים ומגוונים, דמי ניהול גבוהים יחסית לקרנות פנסיה, העברת הכסף בירושה לאלמנה/אלמן/יתומים בסכום חד פעמי.

למי זה מתאים? למי שרוצה שכלל החיסכון הפנסיוני שלו ינותב נטו להשקעות, בעוד שלביטוחי חיים וכדומה הוא ידאג בעצמו.

ביטוח מנהלים

זהו כבר סוג אחר לגמרי של חיסכון פנסיוני – כזה שמתנהל מול חברת ביטוח ולא מול בית השקעות, והוא עובד כפוליסת ביטוח לכל דבר ועניין. חברת ביטוח יכולה לנהל קרן פנסיה וקופ"ג, אבל בית השקעות לא יכול למכור ביטוח מנהלים – רק חברת ביטוח. המבוטח חותם מול חברת הביטוח חוזה אישי, שנותר קבוע לכל משך חייו. בחוזה נקבעים תנאי החיסכון, תנאי הביטוח ודמי הניהול. גם בביטוח מנהלים יקבל החוסך את כספו בעת הפרישה בצורה של קצבה חודשית. ההפרשות לביטוח המנהלים דומות לשיעורי ההפרשות לקרנות הפנסיה וקופות הגמל, והכספים מושקעים כולם בשוק ההון.

מכיוון שמדובר בחוזה, שינוי תנאיו אינו אפשרי עבור מי שכבר מבוטח, ולכן חיסכון מסוג זה נחשב ברור יותר. ואולם בעבר ביטוחי המנהלים היו פופולריים בהרבה, מכיוון שהם הציעו למבוטחים מקדם פרישה מובטח, כלומר הבטחה לגבי גובה הקצבה העתידית שלהם (חסינות מעליית תוחלת החיים או שינויים קיצוניים בשוק ההון ובכלכלה). מאז 2013 חברות הביטוח יכולות להציע זאת רק החל מגיל 60, ולכן קרנם של ביטוחי המנהלים ירדה.

בעוד בקרן הפנסיה כספי החוסכים מבטחים האחד את השני, בביטוחי מנהלים חברת הביטוח היא המבטחת והיא זאת שלוקחת על עצמה את הסיכון.

מאפיינים עיקריים: דמי ניהול גבוהים, הסכם אישי וייחודי, מקדם פרישה מובטח לחוסכים מלפני 2013, העברת הכסף בירושה לאלמנה/אלמן/יתומים בסכום חד פעמיאפשרות לרכוש כיסוי ביטוחי מורחב אך יקר יותר, שאינו כלול במוצר (כפי שקיים בקרן הפנסיה).

למי זה מתאים? מי שכבר מחזיק בביטוח מנהלים שנחתם לפני 2013, ומי שמחפש חיסכון פנסיוני מבוסס חוזה קבוע.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח

עדכונים אחרונים

קרדיט תמונה FREEPIK

טוען רבני דוד עשור - מסביר מהי תביעת שלום בית בבית הדין הרבני

במדינת ישראל יש לא מעט הליכי גירושין, והחוק בישראל מגדיר במפורש את החלק בהליך שאמור…
קרדיט תמונה FREEPIK

קורס גלישה במאליבו - המתנה המושלמת

מחפשים פעילות מאתגרת, מהנה ובריאה לחופשה הקרובה? רוצים ללמוד מיומנות חדשה שתישאר איתכם…
קרדיט תמונה FREEPIK

איך למכור רכב בצורה חכמה ויעילה ב-2024

עבור רבים מאיתנו, הרכב הוא לא רק אמצעי תחבורה אלא גם חלק בלתי נפרד מאורח החיים ומציאות…
קרדיט לתמונות PIXABAY

עדכונים חדשים בחוק רישוי עסקים: איך הם משפיעים על העסק שלך

שינויים בחוק, בייחוד כאלו המשפיעים על עולם העסקים בישראל, יכולים להיות לטובה או לרעה,…
קרדיט לתמונות PIXABAY

למה יותר ויותר אנשים בוחרים בטיפולי שיניים בלייזר? הבטים רפואיים ואסתטיים

אם בריאות השיניים שלכם חשובה לכם, ואם גם האסתטיקה שלכם חשובה לכם, אתם בוודאי מודעים היטב…
קרדיט לתמונות PIXABAY

טיפול ותחזוקה של ציפויי חרסינה: כך תשמרו על חיוך בריא ויפה

ציפויי החרסינה לשיניים הם חזית הטכנולוגיה והבחירה הראשונה של רבים וטובים, אנשים שלא…