במאמר תמצאו את יסודות דיני הנזיקין בישראל, סוגי הנזיקין השונים ומידע חיוני לניהול תיק תביעה על ידי עו"ד נזיקין, כמו סוגי העוולות השונים וסוגי הפיצויים שנקבעים

כלים
קרדיט לתמונה: pixabay
קרדיט לתמונה: pixabay

 

מהי עוולה אזרחית, כיצד עו"ד נזיקין יכול לסייע, אילו סוגי פיצויים מגיע לנפגע לקבל, והאם המקרה נדון במסגרת משפט פלילי או אזרחי? כל המידע במאמר אחד. כנסו וגלו עוד.

החלקת ונפלת עקב רשלנות של אחרים? נמכרו לך מוצרים פגומים על ידי יצרן רשלני? נגרם לך נזק גופני כנוסע בשל פזיזות הנהג? כל המקרים הללו הם דוגמאות שונות לעוולות, שהן מעשים פסולים, שגורמים לפציעה או לאובדן.

בישראל, נפגעי עוולה זכאים להגיש תביעת פיצוי כספי בעבור הנזק או האובדן שנגרמו להם. במאמר נסביר את יסודות דיני הנזיקין בישראל, סוגי הנזיקין השונים ומידע חיוני לניהול תיק תביעה על ידי עו"ד נזיקין.

דיני הנזיקין בישראל

בישראל, עוולה מוגדרת כעוולה אזרחית. משמעות הדבר היא, שעוולות נידונות במסגרת משפט אזרחי, ולא במסגרת משפט פלילי, ולכן, המדינה לא מענישה את מי שגרם לעוולה, אלא, יידרש ממנו לפצות כספית את הנפגע.

בין אם מדובר בעוולה שנגרמה במזיד או ברשלנות, זכותו של הניזוק להגיש תביעה לפיצויים בגין סבלו וכאבו, וכן בגין ההפסדים שנגרמו לו.

חשוב לציין, שדיני נזיקין לא כוללים הפרות חוזה, אשר נידונות במסגרת דיני חוזים בישראל ועוסקים בהסכמים מפורשים בהסכמה. לעומתם, דיני נזיקין עוסקים בחובת הזהירות הסמויה שיש לאדם כלפי רעהו בחברה מתוקנת, והם מתייחסים לכל נזק שהוא, לרבות הפסד כספי, נזקי רכוש, נזקי גוף, פגיעה ברווחתו הנפשית של אדם ופגיעה בפרטיות או במוניטין של אדם.

למה כדאי להיעזר בשירותיו של עו"ד נזיקין בישראל?

המקור העיקרי לדיני הנזיקין בישראל הוא פקודת העוולות האזרחיות, שהוקמה במקור על ידי ממשלת המנדט הבריטי לפני הקמת מדינת ישראל. בהמשך, בחר המחוקק הישראלי לשלב את הפקודה באופן רשמי בקוד המשפטי שלו. חקיקה מאוחרת יותר עדכנה היבטים מסוימים של דיני הנזיקין, כגון נזק שנגרם מתאונת דרכים, ממכירת מוצר פגום או הטרדה מינית.

בכל הנוגע לתביעות נזיקין, ההמלצה היא להיעזר בשירותיו של עו"ד נזיקין מנוסה. אף על פי שחוק ההתיישנות עומד על 7 שנים, מומלץ לפנות לייעוץ בשלב מוקדם ככל שניתן בכדי שניתן יהיה לאסוף ראיות ולהקל על תהליך השכנוע בבית המשפט.

סוגי עוולות

נהוג במערכת המשפט בישראל להבחין בין שני סוגים עיקריים של עוולות:

  1. עוולות ספציפיות, המוגדרות במפורש בחוק, כמו הונאה או לשון הרע.
  2. עוולות כלליות, המכסות קטגוריות רחבות של התנהגות אנושית, כמו רשלנות לדוגמה.

פקודת העוולות האזרחיות נותנת שמות ומגדירה בבירור מספר עוולות ספציפיות, כולל תקיפה ,כליאת שווא, מטרדים והונאה.

עו"ד נזיקין הינו בעל ידע ומומחיות בכל הנוגע לחוקים ולפקודות המספקים הגדרות משפטיות מדויקות לעוולות הספציפיות. עורך דין נזיקין מכיר גם את התקדימים השיפוטיים השונים הרלוונטיים לכל מקרה פרטי, ולכן מצויד באופן ייחודי בכל מה שיכול לזכות בהצלחה בתביעת פיצויים כספיים בשם לקוחו.

היסודות לתביעת רשלנות

רבות מתביעות הפיצויים הכספיים בישראל מוגשות בתגובה לעוולת הרשלנות הכללית (רשלנות מקצועית ורשלנות רפואית הן סוגים ספציפיים של רשלנות). כל תביעות הרשלנות עוסקות בנזק שנגרם לאדם עקב חוסר זהירות. על עורך הדין האזרחי בישראל, המייצג את התובע (כלומר מגיש התביעה) להוכיח ארבע עובדות המהוות יחד את עוולת הרשלנות:

  1. יש להוכיח כי על הנתבע הייתה "חובת זהירות" כלפי התובע. לעיתים, חובת הזהירות נעוצה במערכת יחסים פורמלית כגון מעסיק ועובדים רופא ומטופלים אחד מתביעות הנזיקין ברפואה הינם תביעות רשלנות רפואית בלידה, להמשך קריאה בנושא הקליקו כאן. עם זאת, במידה מסוימת, על כל הפרטים מוטלת חובת הזהירות שלא להיות פזיזים עם ביטחונם של אחרים.
  2. יש להוכיח שהמעשים היו פסולים. מעשה פסול הוא פעולה החורגת מהתנהגותו הרצויה של אדם סביר. סטייה זו מהנורמה הרצויה נקראת "הפרת חובה". אם אדם סביר היה צריך לחזות את הנזק שפעולתו עלולה לגרום, הרי שמעשיו של הנתבע מהווים הפרת חובה.
  3. על מנת שהמעשה ייחשב כעוולה, חייב להיגרם לתובע נזק. הנזק יכול להיות ממוני, כמו נזק לרכוש, לא ממוני, כגון כאב וסבל,או שילוב של שניהם (כמו במקרה של נזקי גוף).
  4. לבסוף, יש להוכיח כי הנזק נגרם עקב התנהגות פסולה של הנתבע.

פיצויים כספיים מול פיצויים עונשיים

אם בית המשפט שוכנע כי הנאשם אשם בביצוע עוולה כלפי התובע, אזי בית המשפט יערוך הערכת תיק. ההערכה תקבע את גובה הנזק והפיצוי הדרוש לתיקון כל הנזק שנגרם.

במקרים מסוימים, במיוחד כאשר העוולה היא בכוונה ובזדון, בית המשפט עשוי להטיל פיצויים עונשיים בנוסף לפיצוי הכספי. מטרת הנזק העונשי היא להעניש את העבריין ולפעול כגורם מרתיע. עם זאת, הם מוטלים לעתים רחוקות מאוד בישראל.