לא מעט אנשים אשר חולמים להקים עסק משלהם, מתחילים מהקמת עסק קטן אשר לרוב יגדיר אותם כעוסק פוטר. פתיחת עוסק פטור היא תהליך שיש לבצע מול רשויות המס ומול ביטוח לאומי וכמובן, יש להתנהל מול רשויות המס בצורה נכונה לאחר פתיחת העסק. עוסק פטור למעשה מוגדר בחוק כעוסק אשר פטור מתשלום מס ערך מוסף והוא לא רשאי לקזז מע"מ בגין התשומות שלו. רשות המיסים בישראל קובעת מיהו עוסק פטור בהתאם לקריטריונים שונים אשר קבועים בחוק, כאשר הקריטריון המרכזי הוא מחזור העסקאות השנתי שלו, אשר איננו עולה על סכום מסוים שנקבע בחוק ומתעדכן מדי שנה. המטרה של הגדרת עוסק פטור היא להקל על בעלי עסקים קטנים ולהגמיש מעט את הליכי הבירוקרטיה וכך בעצם להביא לצמצום העסקים הרשומים ברשות המיסים כעסקים מורשים.

 

מהן הזכויות של עוסק פטור?

כאמור, עוסק פטור לא נדרש לשלם מע"מ עבור העסקאות שלו ובהתאם לכך הוא לא גובה מע"מ. כתוצאה מכך עוסק פטור גם לא מקזז או דורש את מס התשומות ששולם על ידו. הוא מקבל פריבילגיה בנושא המע"מ על פני עוסקים מורשים והחובות שלו מצומצמות ביחס לעוסק מורשה בשל העובדה שהיקף העסקים שלו מצומצם לעומת עסקים אחרים. ניהול הספרים והדיווחים לרשויות יהיו תלויים בהיקף הפעילות שלו. עוסק פטור אשר פועל בהיקפים קטנים יהיה חייב בדיווח וניהול ספרים הנדרשים לעסקים קטנים וכן, יידרש לדווח רק אחת לשנה לרשויות המס על מחזור העסקאות שלו. ההגדרה של פתיחת עוסק פטור מאוד מתאימה לעצמאים בתחילת הדרך שלכם וכן לשכירים אשר עובדים בעבודה צדדית באופן עצמאי כגון: מורים אשר עושים שיעורים פרטיים ועוד.

מהם החובות של עוסק פטור?

גם לעוסק פטור יש חובות שהם: ראשית כל, בתחילת הדרך שלו הוא חייב לעבור הליך רישום חד פעמי אשר כולל פתיחת תיק עוסק פטור ממע"מ, פתיחת תיק עצמאי ברשות המיסים ובמידה והוא מעסיק גם עובדים אז פתיחת תיק ניכויים ברשות המיסים ופתיחת תיק בביטוח הלאומי. מעבר לכך עליו להביא את האישורים הבאים: אישור על ניהול ספרים אשר נדרש על פי חוק עסקאות גופים ציבוריים ואישור ניכוי מס במקור הקובע את האחוז של ניכוי מס במקור לעוסק פטור.

עוסק פטור מחויב לדווח על הפעילות השוטפת שלו לרשויות המס על ידי ניהול ספרי הנהלת חשבונות. הוא נדרש להוציא קבלות ללקוחות שלו ועל כן, עליו להצטייד בפנקס קבלות, עליו לנהל ספר תשלומים תקבולים במהלך השנה ורישום של ההכנסות וההוצאות במהלך פעילות עסקית וכן, חובת דיווח ותשלום מקדמה דו חודשית למס הכנסה של אחוז מסוים מכלל ההכנסות של החודשיים האחרונים.

בנוסף לכך, בסוף שנת המס על העוסק הפטור חלה חובת דיווח חד פעמית למע"מ על גובה מחזור ההכנסות השנתי שלו, דיווח למס הכנסה על הוצאות והכנסות בשנת המס ופעם בחמש שנים הוא נדרש לדווח על ההון הנצבר בחמש שנים, מדובר על דיווח אשר נקרא: הצהרת הון.

מתי עוסק פטור הופך לעוסק מורשה וכיצד לתכנן את המעבר בצורה טובה?

עוסק פטור עובר לעוסק מורשה כאשר הוא עובר את רף ההכנסות שנקבעו לעסקים פטורים באותה השנה. רף ההכנסות של עוסק פטור משתנה מעת לעת ויש לעקוב אחרי העדכונים האחרונים לרף זה ברשות המיסים. אם אתם יודעים שבקרוב אתם עתידים לעבור מעוסק פטור לעוסק מורשה, הקפידו לתכנן את המעבר בצורה חכמה וטובה: עדכנו את הסיווג החדש שלכם ברשות המיסים באופן עצמאי או על ידי רואה חשבון מקצועי ומנוסה בתחום, הקפידו ללמוד את כל החובות החדשות שלכם כעוסק מורשה ובמידה ואינכם יכולים לכל הדיווחים החדשים הנדרשים בהתאם לסטטוס החדש שלכם, בחרו ברואה חשבון מקצועי שיסייע לכם לעשות זאת בצורה הטובה ביותר ויאפשר לכם להיות רגועים. עליכם לזכור כי ברגע שאתם הופכים להיות עוסק מורשה עליכם להתחיל לגבות מע"מ מהלקוחות ולהעביר אותו לרשויות המס. כמו כן, כאשר מדווחים על המע"מ שלקחתם הפחיתו את המע"מ של ההוצאות השוטפות של העסק מסכום המע"מ שעליכם להעביר לרשויות המס.