בשנים האחרונות זוכה הנושא של בטיחות במקום העבודה ליותר ויותר תשומת לב תקשורתית וציבורית, למרבה הצער בעיקר בהקשרים שליליים דוגמת המקרים המרובים של תאונות עבודה קטלניות בענף הבנייה. בעוד פועלים בתחום הבנייה חשופים לסכנות בטיחותיות שונות על בסיס יומיומי, בענפים אחרים המצב אינו בהכרח טוב יותר, כאשר תחומי עיסוק מסוימים מצריכים מטבעם עיסוק במפגעים בטיחותיים שונים, דוגמת כימיקלים רעילים או מיכון כבד ובעל פוטנציאל לסיכון בטיחותי. בעוד נושא זה מזדחל אל עבר קבלת תשומת לב רבה יותר ויותר, ראוי לשאול את השאלה המתבקשת – מה ביכולתם של המעסיקים והמנהלים השונים במקומות עבודה אלו לעשות על מנת לצמצם למינימום האפשרי את הסכנות לבטיחותם האישית של עובדיהם?

כלים

 

העסקת ממונה בטיחות בעבודה כדרישה בסיסית בחוק

נתחיל דווקא כי עם שהמעסיקים מחויבים על פי חוק לעשות, כך שהדבר לא נתון לבחירתם ואי ציות לכך עשוי וצריך לגרור סנקציות משפטיות שונות. אחד החיובים המרכזיים בהקשר זה הוא החיוב בהעסקת ממונה בטיחות בעבודה, במקומות עבודה בהם מועסקים עובדים רבים או כאלו אשר התנאים הייחודיים להם מציבים סכנה בטיחותית ממשית כך שמפקח עבודה אזורי מחייב בהעסקת ממונה בטיחות.

בעל מקצוע זה – ממונה בטיחות בעבודה, הוא אדם המוסמך לפקח על מערך הבטיחות במקום העבודה, לחקור אותו לעומק ולהכניס שיפורים משלו (דוגמת חקיקת נהלי בטיחות חדשים ורלבנטיים), לאתר מפגעי בטיחות שונים אשר עדיין לא אותרו או זכו להתייחסות מספקת וכו'. כפי שניתן להבין, תפקיד זה נהגה מלכתחילה על מנת להיאבק במפגע הקטלני של סכנות בטיחותיות במקומות עבודה ובמצב בו היעדר חקיקה ואכיפה מספקת גורם למספר רב של נפגעים מדי שנה.

יועץ בטיחות בעבודה ויועצי בטיחות אש – מה ניתן ומומלץ לעשות מעבר לחיוב בחוק?

מעב לחוקים הרבים והמפורטים של שמירה על בטיחות העובדים במקום העבודה (וביניהם החוקים המחייבים בעלי מקומות עבודה רבים בהעסקת ממונה בטיחות), ישנן פעולות שונות שביכולתם של מעסיקים ומנהלים רבים לעשות, על מנת לצמצם למינימום האפשרי את רמת הסכנה הנשקפת לעובדים במקום העבודה.

דרך פעולה מרכזית, נפוצה ומתבקשת בהקשר זה היא העסקת יועצי בטיחות מסוגים שונים – יועץ בטיחות הוא אדם בעל השכלה והסמכה המקנים לו את הידע והניסיון לאתר מפגעי בטיחות ולפעול למניעתם, ללוות ולסייע לבית העסק בבניית מערך בטיחות אפקטיבי ומקיף, להעביר הדרכות בטיחות מפורטות בנושאים שונים לעובדים ולבצע עוד פעולות רבות ושונות במסגרת הליווי הצמוד המוענק לאותו מקום עבודה במטרה לשפר את מערך הבטיחות במקום.

בנוסף ליועץ בטיחות "כללי" ניתן כמובן להעסיק גם יועצי בטיחות המתמחים בתחומים מסוימים, וכאן עבור כל מקום עבודה עשויים להתאים יועצי בטיחות מתחומים מעט שונים. אחד מסוגי הייעוץ הרלבנטיים עבור מקומות עבודה ובתי עסק רבים הוא ייעוץ בטיחות אש. יועץ בטיחות אש הוא בעל מקצוע המועסק בכל מקום עבודה בו קיימת סכנה ממשית הקשורה לאש, למשל כתוצאה מעבודה עם כימיקלים דליקים או עם תהליכים המצריכים שימוש באש ובחום רב. במקרים רבים גם החוק עצמו מחייב את בעל העסק בהעסקת אנשי מקצוע מתחום האש ויועצי בטיחות אש, המסייעים לעסק למשל לעמוד בדרישות המפורטות והמוקפדות של רשות כבאות והצלה.

לסיכום, יש הרבה מאוד שמעסיקים יכולים לעשות על מנת להעלות למקסימום את רמת הבטיחות האישית של עובדיהם. בעוד המדינה ומשרד העבודה מחייבים עסקים מסוימים בנקיטת צעדים מסוימים דוגמת העסקת ממונה בטיחות, בפועל ניתן לעשות הרבה יותר מכך, בראש ובראשונה באמצעות קבלת ייעוץ וליווי מקצועי.