בשעה טובה החלטתם לפתוח עסק חדש. מעתה והלאה אתם עובדים עבור עצמכם, ואין מי שיגיד לכם מתי לקום בבוקר או כמה שעות אתם מוכרחים לתת. אך בדרך להגשמת החלום העסקי שלכם, עליכם לעבור שורה ארוכה של ביורוקרטיות, ואחת מהן היא פתיחת תיקים ברשויות המס, כך שתוכלו להתנהל כחוק מבלי לספוג קנסות וחיובים שלא תוכננו מראש.

עוסק פטור או מורשה?

לפני שאתם פונים לרשויות המס, עליכם להחליט אם העסק שלכם פטור או מורשה. בדרך זו יהיה לכם קל יותר להתנהל ולמלא את כל הטפסים הדרושים. עוסק פטור הוא למעשה עוסק הפטור ממע"מ וההכנסה השנתית שלו אינה עולה על 99,006 שקלים – נכון לשנת 2016. עוסק פטור אופייני לבעלי המקצועות החופשיים דוגמת רופאים, מנהלי חשבונות או מהנדסים. העוסק המורשה, שמחזור העסקאות השנתי שלו גבוה יותר, אופייני יותר לחברות גדולות.

פתיחת תיק בשלוש רשויות המס

על מנת לפתוח את העסק באופן רשמי, יש צורך לפתוח תיק בשלוש הרשויות הגדולות – מע"מ, מס הכנסה וביטוח לאומי. לכל אחת מהרשויות יש צורך להביא מסמכים נחוצים. הפירוט הזה יסייע לכם לעשות סדר בדברים:

מבצעים רישום במע"מ:

השלב הראשון הוא פתיחת תיק במע"מ. שלב זה רלוונטי לכל סוגי העסקים – פטור, מורשה ושותפויות. יש להגיע למשרדי המע"מ הקרובים לאזור המגורים ולהצטייד בטפסים הבאים:

טופס 821 הכולל את כל הפרטים הדרושים. על המעסיק לציין אם בדעתו להעסיק עובדים. צילום של תעודת זהות. חוזה השכירות או חוזה רכישה של מיקום בית העסק. אישור על חשבון הבנק – המחאה מבוטלת או אישור על קיום חשבון. רישיון עסק או תעודה (תעודת רופא, רישיון עורך דין וכדומה).

כשמדובר בעוסק פטור או מורשה, מספר העוסק הוא מספר תעודת הזהות של בעל העסק. במקרה של שותפות מקבלים השותפים מספר איחוד עוסקים. לאחר שמבצעים את הרישום , מקבלים אישור מקום. כמו כן, תעודת עוסק מורשה או פטור נשלחת בדואר.

רישום במס ההכנסה:

לאחר שביצעתם רישום במשרים של המע"מ, חשוב לפנות ולבצע רישום למס ההכנסה. עליכם להביא את המסמכים הבאים:

טופס 5329 מלא. צילום של תעודת זהות. חוזה השכירות או חוזה הרכישה של מיקום העסק. טופס בקשה לניכוי במקור.

מבצעים רישום אחרון בביטוח לאומי:

בעת הרישום בביטוח הלאומי, יש צורך למלא טופס דין וחשבון רב שנתי.

פותחים חשבון בנק עסקי

לאחר שפתחתם את כל התיקים הדרושים ברשויות המס, עליכם לגשת לבנק ולפתוח חשבון בנק עסקי. כדאי לבצע הפרדה ברורה בין חשבון הבנק הפרטי לעסקי, כך שכל הכספים מהעסק שלכם יוזרמו היישר לחשבון הבנק העסקי שלכם. על מנת לפתוח את החשבון, עליכם להביא העתק של תעודת הרישום של החברה שלכם שאושרה על ידי עורך דין או רואה חשבון בתוספת מספר האישור של החברה.

מנהלים את ספרי החשבונות

דבר נוסף שצריכים לעשות בעלי העסקים (עוסק פטור ומורשה כאחד) הוא לנהל את ספרי החשבונות שלהם ולעקוב אחר ההוצאות וההכנסות שלהם. ניהול הספרים כולל רישום מסודר של הוצאת חשבוניות מס (אם מדובר בעוסק מורשה). בעל העסק מבצע את הרישום על כל חשבונית שהוא מוציא בפועל, על מנת שיוכל להצהיר עליה בהמשך בפני רשויות המס. כמו כן, עם קבלת התשלום, יש צורך לתעד כל סכום שמתקבל והדרך שבה הוא התקבל – מזומן, המחאה, שיק דחוי, כרטיס אשראי או העברה בנקאית. נוסף על כך, קיימים סוגים שונים של ספרי חשבונות שיש להביא בחשבון: תקבולים ותשלומים, קופה (עבור עסק שיש לו קופה רושמת), תנועת מלאי (אם העסק מנהל מלאי), כניסת סחורה, הזמנות ועוד.

בעל העסק אינו חייב לדאוג לניהול המסים בכוחות עצמו

כבעלי עסקים אתם עסוקים מעל הראש בתכנון העסק החדש שלכם, ניהול פיתוחים לקראת השנה החדשה, קבלת עובדים ועוד מגוון רחב של פעולות לקידום העסק. לא תמיד יש לכם את הידע הדרוש וזמן לעסוק בניהול המסים וזה בסדר. במקרה זה חשוב לפנות לאנשי מקצוע טובים ומיומנים שיש להם רקע רב בראיית חשבון או עורך דין מיסים במידה והסתבכתם או שיש צורך בערעור. צוות מיומן ומנוסה יסייע לכם להתגבר על כל המכשולים, יפתח עבורכם את התיקים בכל רשויות המס, יעדכן אתכם לגבי דוחות חשובים והעיקר – ימנע מצב שבו תיאלצו לשלם קנסות או מסים כפולים.