המבלט הוא למעשה מכשיר אשר בעזרתו ניתן לייצר מוצרים ורכיבים בכמויות וסדרות גדולות בעיקר אך אפשרי גם כמויות קטנות, בעיקר לחברות פיתוח ומדיקל על ידי עיבוד של חומר גלם שטוח ועיצוב תלת ממדי במבלט.

כלים
חיתוך בלייזר
חיתוך בלייזר

ייצור של חלקים במבלטנות הוא לא פשוט וכרוך בהשקעה אשר כוללת ראשית את התכנון ובהמשך בניה ופריסה ייעודית. היות ומדובר על מכשיר שלא מאפשר לבצע בו שינויים בקלות, הוא מתאים ליצור של סדרות גדולות בלבד.

כבישה קרה במבלט הופכת את העלויות של ייצור חלק בודד להרבה פחות יקרות וזאת בהשוואה לטכנולוגיות אחרות. תהליך הכבישה נעשה על ידי שימוש בכלים קבועים כך הוא מבטיח איכות גבוהה מאוד של מוצר לאורך תקופה ארוכה.

קצת היסטוריית מבלטים

בעבר היה החיתוך מבוסס על טכנולוגיה של ניסור. רב החברות אשר עסקו בחיתוך של מבלטים עשו שימוש בדרך זו. שיטה זו אמנם ותיקה אך היא מביאה אתה כמה חסרונות מרכזיים:

החיתוך דורש שימוש בכמה סוגים של מכשירים וזאת על מנת להגיע לגימור איכותי של שטנץ. זו גם הסיבה שהוא גוזל זמן רב יותר. מדובר על ציוד אשר השימוש בו הוא ידני ולא אוטומטי. במקרים כאלו יתכן והעבודה תבוצע באופן פחות מדויק. כל פגם שיעשה בפלטת העץ בזמן הייצור עלול להפוך אותה לבלתי ראויה לשימוש.

חיתוך בלייזר - משופר, מדויק ומותאם

ככל שמדובר על חדשנות אז בתחום המבלטים זהו החיתוך בלייזר. שיטת חיתוך זו היא ללא ספק משופרת בהרבה ומאפשרת לנו לייצר מבלטים מדויקים ואמינים. היתרונות בשיטה זו רבים ומגוונים:

מדובר על חיתוכים שונים בעומקים, גדלים והפעלת אנרגיה שונה. החיתוך בלייזר מאפשר לבצע כל סוג של חיתוך ללא קשר ואין לא כל בעיה להתמודד עם פלטת עץ עבה במיוחד. החיתוך בלייזר חוסך את היווצרות הפסולת שנוצרת בתהליך הרגיל והעבודה נעשית באופן מושלם ללא זיזים או שבבים. מהירות ביצוע העבודה מתקצרת מאוד כאשר מדובר על חיתוך בלייזר דבר שמאפשר לקו הייצור להיכנס לפעולה במהירות רבה.

כל היתרונות הללו מאשרים ביצוע מהיר ומדויק של המבלט מבלי להתפשר על איכות.

סוגים של מבלטים

ישנם כמה סוגים של מבלטים כאשר כל אחד מהם הוא על תכונות שונות:

המבלט (שטאנץ) המשולב מאפשר ביצוע של כמה פעולות של כבישה ועיבוד אשר מבוצעים על ידי מכבש אחד. לדוגמא ניתן לבצע בעזרתו גזירה, ניקוב ופריסה. מבלט מתקדם מסוגל לבצע מספר פעולות של מבלטנות באופן רצוף. על גבי לוח או סרט פח. ניתן לבצע בכל שלב יותר מפעולה אחת. ובסוף התהליך מתקבלת הצורה הרצויה של המוצר. חיתוך פריסה במבלט – בשלב זה נחתך ההיקף של המוצר מחותר גלם שטוח. אם מדובר על לוח או על סרט מתחת או על כל חומר גלם אחר אז הוא נחתך ליחידות קטנות יותר וזאת כהכנה לשלבים הבאים של העיבוד (הבלטה, כיפוף, משיכה).

ואם נסכם את הנושא

תהליך של ייצור המוני ניתן לביצוע על ידי מבלט. מדובר על אחד הענפים שקשורים בעולם העיבוד בלתי שבבי של מתכות. חומר הגלם השכיח הוא לוחות פח, סרטי מתכת ועוד. כך ניתן לקבל בסופו של דבר מוצרים פשוטים או מורכבים בתהליך ייצור לא קונבנציונאלי.