כבר כמה חודשים טובים שהחוק המכונה "חוק השקיות" נכנס לתוקף בארץ, מיושם ונאכף לפחות בחלק מרשויות השיווק והמכולות.

כלים
שקיות נייר
שקיות נייר


חוק זה התקבל לאחר מסע ארוך של ניסיונות להחילו, בעיקר משיקולי איכות סביבה, ואל מול התנגדות של חלק מרשתות שיווק המזון אשר ראו בחוק פגיעה פוטנציאלית ברווחיהן. החוק, אשר אמור היה להיכנס לתוקפו כבר לפני שנים, בדומה למדינות מפותחות רבות אחרות, עבר בסופו של דבר רק במהלך השנה האחרונה, והציבור הישראלי עדיין מנסה להתרגל לדרך השימוש החדשה בשקיות. מה ניתן לומר בינתיים על היקף השימוש בשקיות בישראל תחת חוק השקיות? האם הציבור הישראלי אכן מסתגל ומשנה את סוגי האריזות בהן הוא משתמש?

השימוש בשקיות ניילון עובר לתחום המתנות והאריזות הייחודיות

בחודשים האחרונים אכן חלה ירידה בשימוש בשקיות ניילון למיניהן בעיקר בסופרמרקטים ומכולות. הציבור הישראלי מתרגל לאיטו לשימוש באריזות רב פעמיות לצרכים השוטפים כמו קניות לבית וכו', ונצפה לראות את השימוש באריזות הרב פעמיות הולך ומתרחב במהלך השנים הקרובות.

עם זאת, אין זה אומר כי השימוש בשקיות ניילון פסק לחלוטין. ניתן עדיין למצוא תחומים מסוימים בהם השימוש בשקיות ניילון אינו נפסק, ואף מתגבר. לדוגמה, בתחום האריזות המיוחדות והייחודיות, אריזות למתנות, קופסאות לתכשיטים וכו', נעשה שימוש באריזות מסוגים שונים, לא אותן שקיות שהיינו רגילים לראות בהמוניהן במכולת. במקרה זה מדובר בשקיות ניילון צבעוניות, מושקעות ואסתטיות, דוגמת שקיות צלופן, שקיות מתנה מנייר דווקא, שקיות אורגנזה ועוד. גם בתחום כמו אריזות למתנות ניתן לראות לאט לאט מגמת מעבר לשקיות נייר מסוגים שונים, כמו גם אריזות "ירוקות" וידידותיות לסביבה אחרות.

מעבירים את הציבור לשימוש מושכל ונבון יותר באריזות ושקיות

חזרה לנושא חוק השקיות והשפעתו על כמות שקיות הניילון הנצרכות בארץ מדי יום – מהלך זה, של חיוב רשתות השיווק בגבייה של סכום מסוים עבור כל שקית, הוא כאמור מהלך מתבקש אשר כבר יושם לפני שנים רבות בחלק ממדינות המערב. ואכן, בישראל ניתן היה לזהות כי החוק נכנס לתוקף באופן כמעט מידי, על ידי התבוננות קצרה בתור בסופרמרקט (לפחות באלו אשר אכן אוכפים ומיישמים את החוק). כמעט בין לילה אנשים רבים הפסיקו לארוז את המוצרים שהם קנו באלף ואחת שקיות שונות, החלו לחשב צעדיהם, לרכוש כמה שקיות בודדות ולארוז את קניותיהם באופן מעט יותר מחושב. בתוך מספר שבועות כבר חלק ניכר מהציבור החל להסתובב עם שקיות רב פעמיים כמו שקיות נייר, וההבדל ניכר בכמות השקיות שמכלה כל סופרמרקט גדול ממוצע.

מהלך זה אמור לשנות בהדרגה חלק מהרגלי הצריכה של הציבור הרחב, ההרסניים כל כך לסביבה האקולוגית בה אנו חיים. נראה כי העברת הציבור לשימוש בשקיות רב פעמיות או שקיות נייר, והשארת שקיות הניילון לשימושים מיוחדים יותר כמו אריזות למתנות בשקיות צבעוניות ומיוחדות, היא צעד מבורך בכיוון הנכון.