הסברה מועטה ופחות אכיפה - כל נהג שני מודה: שתיתי אלכוהול ונהגתי. 53% מהירושלמים לעומת 43% מהתל אביבים הודו כי שתו ונהגו בשנה האחרונה ארז קיטה, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "חייבים להוסיף 300 ניידות ו-300 שוטרים באופן מידי כדי להגביר את ההרתעה וההבנה אצל נהגים כי מי ששותה אלכוהול ועולה על ההגה, סיכוי גבוה שייתפס וישלם מחיר כבד"

כלים
צילום: אור ירוק
צילום: אור ירוק

אחרי שעברנו את פורים, פסח ויום העצמאות, חנויות האלכוהול שוב בכוננות והפעם לקראת ל"ג בעומר. צעירים רבים מנצלים את החג, שבעבר נחשב חג לילדים בלבד, בכדי ליהנות מערב רווי אלכוהול וחלק מהחוגגים גם  יעלו על ההגה לאחר מכן.

מסקר חדש של עמותת אור ירוק שבוצע באמצעות מכון הסקרים "מאגר מוחות" עולה, כי אחד מכל שניים (49%) מודה ששתה אלכוהול ונהג לפחות פעם אחת בשנה האחרונה. הסקר נועד לאמוד את היקף התופעה בה נהגים שותים אלכוהול ונוהגים.

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "נתוני הסקר מוכיחים כמה המודעות לסכנה בנהיגה תחת השפעת אלכוהול נמוכה ועוד יותר מכך כמה הציבור לא חושש להיתפס על ידי המשטרה. הצמצום בניידות ובשוטרים לא מאפשר לשוטרי התנועה לבצע אכיפה מרתיעה ואפקטיבית, כזו שתמנע מנהגים שיכורים לעלות על ההגה. המלחמה בנהגים השיכורים צריכה להיות לאורך כל השנה ולא רק ביום העצמאות ולכן חייבים להוסיף 300 ניידות ו-300 שוטרים באופן מידי כדי להגביר את ההרתעה וההבנה אצל נהגים כי מי ששותה אלכוהול ועולה על ההגה, סיכוי גבוה שייתפס וישלם מחיר כבד. נהג שידע שיש משטרה בכביש לא ימהר כל כך לסכן את החיים של כולנו".

בצפון ובירושלים למעלה מ- 50% הודו כי שתו ונהגו בשנה האחרונה

באזור הצפון 53% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

באזור השרון 52% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

באזור תל אביב והמרכז 43% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

באזור ירושלים 53% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

באזור הדרום 49% הודו כי הם שתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

הסברה מועטה ופחות שוטרים – פי 2.5 יותר נהגים מודים ששתו ונהגו בהשוואה לשנה שעברה

בהשוואה לסקרים דומים שערכה העמותה בשנים האחרונות ניתן לראות עליה חדה במספר הנהגים שהודו שנהרגו לאחר ששתו אלכוהול. בסקר דומה שנערך בשנת 2016 הודו 18% (אחד מכל חמישה) ששתו אלכוהול ונהגו לפחות פעם אחת. בהשוואה לסקר הנוכחי ניתן לראות עליה של פי 2.5 יותר במספר הנהגים שהודו שנהגו תחת השפעת אלכוהול.

מהנתונים עולה כי:

גברים (53%) מדווחים יותר מנשים (37%) כי יצא להם לנהוג לאחר ששתו אפילו משקה אחד לפחות.

ככל שהגיל יורד, כך שיעור המשיבים שיצא להם לנהוג לאחר ששתו עולה  - מחצית מקבוצת הגיל 18-34, 48% מקבוצת הגיל 35-54 ו – 29% מקבוצת הגיל 55 ומעלה.

ככל שרמת ההשכלה עולה, כך עולה גם שיעור המשיבים שיצא להם לנהוג לאחר ששתו. 38% בקרב בעלי השכלה עד תיכונית, 43% בקרב בעלי השכלה על תיכונית ומחצית מבעלי ההשכלה האקדמית.

ככל שרמת ההכנסה עולה, כך שיעור המשיבים שיצא להם לנהוג לאחר ששתו עולה  -36% בקרב בעלי הכנסה מתחת לממוצע, 48% בקרב בעלי הכנסה סביב הממוצע ו – 52% בקרב בעלי הכנסה מעל הממוצע).

ככל שרמת הדתיות נמוכה יותר, כך שיעור המשיבים שיצא להם לנהוג לאחר ששתו עולה -58% בקרב החילונים, 39% בקרב המסורתיים ו – 26% בקרב הדתיים או חרדים.

הרוב טוענים: אני שותה מעט

כשנתבקשו לתת הסבר מדוע הם שותים אלכוהול ונוהגים:

56% טענו כי הם שותים מעט/לא הרבה.

12% טענו כי הם נוקטים אמצעי זהירות כמו שתיית קפה או מים ורק אז יוצאים לדרך.

8% טענו כי הם נוסעים בזהירות רבה לאחר שתיית אלכוהול.

8% טענו כי אין מישהו אחר שיכול לנהוג.

16% מהמשבים דיווחו על סיבות אחרות או סיבות שונות מהמוזכרות.