הקטל בדרכים נמשך למרות הגברת האכיפה בכבישים, ולמדינה אין עדיין פתרונות מעשיים למלחמה בתופעה שהפכה למכת מדינה. חשוב לזכור כי תאונות דרכים גורמות לנזקים משמעותיים למשתמשים בדרך (מאות הרוגים ואלפי פצועים מידי שנה), למשק ולכלכלה המקומית. לכן, רשויות החוק בישראל מחמירות את רף הענישה בגין עבירות תנועה מכל הסוגים, וניתן להבחין בשנה האחרונה כי חלה עלייה דרסטית בכמות הדוחות וכתבי האישום נגד נהגים. לכן, במקביל חלה עלייה משמעותית גם בצורך בייעוץ ובייצוג משפטי בענייני תעבורה והמרכז הרפואי לבטיחות בדרכים.

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

בדקנו עם עורך דין צורי סבן מה משמעות הענישה בגין אישום בסוגי עבירות תעבורה שונות ונפוצות בישראל. לדבריו, יש סוגים של עבירות תנועה בהן רף הענישה הוחמר מאוד בשנים האחרונות, לכן נהג המואשם בעבירה חמורה כמו נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים עלול לקבל עונשים כבדים כמו שלילת רישיון לתקופה ארוכה או לצמיתות, רישום פלילי ואפילו עונשי מאסר.

סוגי עבירות תנועה וענישה

עורך דין תעבורה צורי סבן מסביר לנו שיש מגוון סוגים של עבירות תנועה, ולא כל עבירה מחייבת דיון בבית המשפט. יש עבירות תנועה מסוג ברירת קנס, לדוגמה עבירות שבוצעו במהלך הנהיגה כמו מהירות מעל המותר ודיבור בסלולרי בזמן הנהיגה. נהג המואשם בעבירות תנועה מסוג ברירת קנס יכול לשלם את הקנס שנקבע בדוח או לבקש משפט בגין העבירה. בדרך כלל אלו עבירות קלות יחסית והנהג חייב לשלם את הקנס בתוך 15 ימים מיום ביצוע עבירת התנועה, אם הוא בוחר לשלם את הקנס הוא מודה בעבירה המיוחסת לו ועליו לשאת בעונשים הקבועים בחוק.

אם הנהג בוחר לא לשלם את הקנס בתוך 15 ימים עליו להתייצב לדיון בבית המשפט בתאריך שייקבע עבורו, ובמעמד זה הוא צריך לשכנע את בית המשפט מדוע אין להאשים אותו בביצוע העבירה המיוחסת לו. אגב, אם הנהג אינו מתייצב לדיון בבית המשפט ללא סיבה מוצדקת – בית המשפט יחליט על ענישה חמורה יותר!

סוג נוסף של עבירות תעבורה הוא עבירה מסוג ברירת משפט, בדרך כלל אלו עבירות קלות עד בינוניות, כגון: נהיגה במהירות מופרזת, אי ציות לתמרור, חציית קו הפרדה, חציים רמזור אדום וכו'. לעבירות מסוג ברירת משפט נקבעו עונשים הקבועים בחוק כמו קנס כספי והפחתת נקודות תעבורה, זהו עונש מרתיע דיו הגורם לנהגים רבים לא להגיע לבית המשפט.

כדאי לדעת כי רוב עבירות התעבורה מסוג ברירת משפט מטילות על הנהג המואשם בעבירה הפחתת נקודות, וכאשר צוברים מעל 12 נקודות תעבורה הנהג נדרש לעבור אמצעי תיקון כמו קורס נהיגה מונעת, קורס נהיגה מתקדם, תיאוריה, טסט חדש, בדיקות במרב"ד ועוד. אם מקבלים דוח בגין עבירות מסוג ברירת משפט יש לשלם את הקנס בתוך 90 ימים ממועד קבלת הדוח, אך הנהג יכול להגיש בקשה לביטול הדוח תוך 30 ימים או להגיש בקשה להישפט תוך 90 ימים.

יש עבירות תנועה חמורות בגינן הנהג צפוי לקבל קנס כספי גבוה, הפחתת נקודות תעבורה, שלילת רישיון ובמקרים מסוימים הוא עשוי לקבל עונשי מאסר ורישום פלילי.

האם עדיף להתמודד לבד או שחובה לקחת ייעוץ משפטי?

סיוע בעורך דין תעבורה מאפשר לנהג להקל את חומרת הענישה, לבטל דוחות, להימנע מהפחתת נקודות משמעותית ולשמור על הרישיון.

ביטול נקודות למשל, הוא נושא קריטי לנהגים רבים המבלים שעות ממושכת על הכבישים או עוסקים בנהיגה כמקצוע, לכן אין להקל ראש בבחירת עורך דין תעבורה. אם מנסים להתמודד לבד מול רשויות החוק, ללא ידיעת תקנות התעבורה והחוקים, הסיכון לרישיון הנהיגה גובר משמעותית וברוב המקרים בית המשפט יגזור עונש חמור במיוחד.

סיוע בהכנת הכתבה, עורך דין תעבורה צורי סבן עוסק בכל עניני התעבורה והמרב"ד, למידע נוסף בקרו באתר!