שר הפנים דרעי החליט: מבצע גביית חובות ארנונה יוצא לדרך - השר דרעי: "חובות של 30 מיליארד שקלים לרשויות המקומיות יוכלו לקבל מענה והמרויחים מכך הם כלל התושבים". במסיבת עיתונאים שהתקיימה היום (ד') במשרד הפנים בירושלים, הודיע שר הפנים אריה דרעי על מבצע גביית חובות עבר בארנונה למגורים ושלא למגורים. לרשויות המקומיות בישראל חובות ארנונה של תושבים ובעלי עסקים בתחומן בהיקף של כ-30 מיליארד שקלים.

כלים
שר הפנים אריה דרעי. צילום: עדי כהן צדק
שר הפנים אריה דרעי. צילום: עדי כהן צדק

במסיבת העיתונאים השתתפו סגן השר משולם נהרי וחברי הכנסת נורית קורן, הליכוד ואוסמה סעדי, הרשימה המשותפת, אשר הביעו את הערכתם על החלטת השר לצאת למבצע גביית חובות, אשר תסייע לתושבים ולרשויות.

על פי תקנות עליהן חתם השר היום, יוכלו רשויות מקומיות להעניק הנחה של עד 50% לבעלי חוב ארנונה, למגורים ושלא למגורים, ולהסדיר את חובם לרשות המקומית. בעל חוב יוכל להנות מהנחה משמעותית רק אם שילם את חובו באופן מלא בשנים 2015 ו-2016.

מבצע הפחתת החוב לא יחול לגבי נכס שהמחזיק בו הוא המדינה, חברה ממשלתית, תאגיד סטטוטורי או מי שקיבל פטור חלקי מארנונה לפי החוק.

כלל הארנונה המשולמת במדינת ישראל מדי שנה היא כ- 22 מיליארד שקלים. מתוך כך, ניתן לזהות שהחובות הקיימים הינם בעלי פוטנציאל רחב לחיזוק רשויות מקומיות, בעיקר מוחלשות, לביסוס שירות טוב ואיכותי יותר לתושבים.

שר הפנים, אריה דרעי: "מבצע לגביית חובות ארנונה הוא יציאה מחושך לאור לחייבים רבים שיסדירו כעת את חובם והנהנים מכך הם כלל תושבי הרשויות עם הטבת השירותים המוניציפליים. באפשרותן של רשויות מוחלשות בעלות תקציבים נמוכים, לקבל הכנסות שאינם שולמו עד היום, כחוק. הדבר הינו צעד נוסף להקטנת הפערים החברתיים והכלכליים".

כמו כן, הכריז השר דרעי על הקמת 6 ועדות גיאוגרפיות קבועות לחלוקת הכנסות, שינוי גבולות ושינוי מעמד מוניציפלי. הועדות הגיאוגרפיות תחלפנה את הועדות הנקודתיות המוקמות מעת לעת לבחינת שינויי גבולות, חלוקת הכנסות ושינוי מעמד מוניציפלי. הועדות הקבועות תהיינה בעלות סטנדרט אחיד ורחב, בנוסף לתפיסה אזורית והפחתת הנטל הבירוקרטי והרגולטורי. ההחלטה התקבלה מתוך הצורך לשפר את עבודת הועדות הנקודתיות שמוקמות, כפי שנהוג כיום, בהיבט של תפיסת שטח רחבה וראיה כוללת, אודות הצרכים המוניציפליים של רשויות מקומיות סמוכות. בחינת מכלול ההשפעות על האזור על ידי ידע מקצועי והתייעלות ניהולית בעבודת הוועדות, יביאו לחיזוק רשויות מקומיות הזקוקות למנופי צמיחה כלכליים וחברתיים.

בין היתר, כדוגמה,  יעסקו הועדות הקבועות בחלוקת הכנסות ממתחם בתי הזיקוק לנפט, בחינת שינוי מעמד מוניציפאלי של היישוב צור הדסה.

השר דרעי: "הסוף לועדות חקירה נקודתיות ויציאתן לדרך של ועדות קבועות בעלות ראיה מרחבית לאתגרי השלטון המקומי".

הועדות שתוקמנה הן:

חיפה

גליל עליון עמקים

גליל מערבי

ירושלים, יו"ש ושפלה

מרכז

בנוסף, הציג שר הפנים מהפכה שנעשה בעת האחרונה בתקציב מענקי האיזון, אשר גדל בשנים האחרונות בכ-מיליארד ₪, וצפוי אף לגדול עוד יותר, לאחר סיום עבודת הועדה הבינמשרדית, בראשות מנכ"ל משרד הפנים. משנת 2003 סבל תקציב מענק האיזון מפגיעה מתמשכת אשר הגיעה לשיאה בשנת 2004 בה הוא הגיע לשפל חסר תקדים של 2.1 מיליארד ₪. במהלך השנים האחרונות הוביל משרד הפנים למהפכה בהיקף התקציב מענק האיזון אשר שיאה הוא הגדלת התקציב לשנת 2017 ל- 3.4 מיליארד ש"ח שהמשמעות שלו היא הגדלה של 1.2 מיליארד ש"ח לעומת התקציב שעמד ב- 2004  באה לביטוי בהגדלה של התקציב.

שר הפנים דרעי: "מענק האיזון מהווה מקור הכנסה משמעותי לרשויות, בעיקר מוחלשות, ומאפשר להן לספק לתושבים שירותים איכותיים וטובים. במטרה לבחון את הנוסחה לפיה מחולקים התקציבים וכמו כן, להגדיל את התקציב, מונתה על ידי ועדה אשר פועלת בימים אלה".