ביהמ"ש לתעבורה בעכו: האם הנכה עבר התעללות ע"י שוטרים מפני שחשדו כי נהג בשכרות? בערר על פסילת מנהלית לנהג נכה, שהוגשה לביהמ"ש לתעבורה בעכו ע"י עוה"ד ראובן מלאך – נטען כי הנכה, תושב הצפון - עבר התעללות בידי שוטרים, אשר לטענתו, התנפלו עליו בטענה כי עבר באור אדום ולא נענה לכריזתם.

עו"ד ראובן מלאך
עו"ד ראובן מלאך

הנכה עוכב על ידי השוטרים כ-8 שעות, משעות הבוקר המוקדמות – לאחר שנעצר ברחובות עכו. על פי דו"ח השוטרים הם פתחו אחריו במרדף לאחר שלא נענה לקריאותיהם לעצור. לדברי הנהג, הוא לא שם לב לשוטרים עד אשר הפעילו את אורותיה הכחולים של הניידת, מפני שהאזין למוזיקה בווליום גבוה ונהג בחלונות סגורים. הנהג הודה כי יתכן ועבר באור אדום בשל כך שהייתה תקלה ברמזורים והוא אינו היחיד שעבר באור אדום באותו צומתאך הכחיש שנהג בשוכרה. לדבריו, הוא שתה שעות רבות לפני מעצרו כוס שמפניה.

בערר אשר הגיש פרקליטו, עוה"ד ראובן מלאך, נטען כי השוטרים גררו את הנכה בכוח מרכבו, ונהגו בו באלימות ללא כל התגרות מצדו. על פי דוח השוטרים, לאחר שנעצר בסמוך לביתו - הנהג לא עבר את בדיקת המאפיינים, (שבה מתבקשים נהגים להדגים קואורדינציה במספר פעולות פשוטות כמו הילוך על קו ישר) ועל כן הובילו אותו השוטרים לבדיקת דם בביה"ח רמב"ם בחיפה.

לדברי עוה"ד מלאך, הנהג לא היה יכול לעבור את בדיקת המאפיינים מפני שהוא נכה, סובל מבעיות שרירים, רועד ואינו הולך יציב. כל אלו הובילו את השוטרים לקבוע "בשטח" כי מדובר בשיכור. "לא ברור ותמוה למה לא לא בוצעה לנהג בדיקת ינשוף – ובמקום זאת בחרו לבצע בדיקת דם, ברם, בית החולים הקרוב לביצוע בדיקת דם הנו ביה"ח האזורי לגליל המערבי בנהריה אך השוטרים בחרו "לטייל" עם הנ"ל עד לבית החולים רמב"ם (!)"טוען עוה"ד מלאך.

אמנם בבדיקת הדם נמצא כי אחוז האלכוהול בדמו של הנהג עולה על הכמות המותרת בחוק ומלמד על כמות נמוכה של אלכוהול בדם. השוטרים פסלו את רישיונו של הנהג במקום עד דיון בעניינו בביהמ"ש לתעבורה בעכו.

עוה"ד ראובן מלאך הגיש לאחרונה ערר לביהמ"ש לתעבורה על הפסילה המנהלית, בה טען כי הרכב משמש כרגליו של הנכה – ופסילתו מהווה עונש לא מידתי – מה גם שלא נקבע סופית כי הוא נהג בשוכרה. עוה"ד מלאך ציין בערר כי המשטרה לא טענה למסוכנותו של הנהג, עקב כך שיש לו עבר תעבורתי קל – ועל כן טוב ייעשה בית המשפט אם יתחשב במצבו – ויתיר לו להמשיך ולנהוג ברכב עד למשפטו. החלטה בערר ובכתב האישום נגד הנהג – ששניהם נדונים ביהמ"ש לתעבורה בעכו – עדיין לא הוכרעו.

ב-28.11.16 בשעה 4:05 נהג הגבר ברכבו הפרטי בעיר עכו מכיוון מזרח למערב. הוא הואשם כי בהגיעו לצומת של שני רחובות לא ציית לאור אדום שהיה ברמזור בכיוון נסיעתו, המשיך בנסיעה ולא ציית להוראות השוטרים, שהחלו בנסיעה אחריו בניידת משטרתית עם אורות כחולים מהבהבים וכרזו לו לעצור את רכבו. על פי כתב האישום, הנהג המשיך בנסיעה עד שנעצר על ידי השוטרים.

בכתב האישום נטען עוד כי הנאשם נהג ברכב כשהוא שיכור, ובבדיקת דוגמה של דמו נמצא ריכוז אלכוהול של 75 מ"ג ב-100 מ"ל דם, כמות העולה על המידה המותרת בחוק. עוד נטען, כי הוא נהג ללא פוליסת ביטוח תקפה.

בחקירתו במשטרה טען הנהג, כי בלילה הקודם היה במפגש עם בחורה ושתה כוס שמפניה בסביבות השעה 22:30. הוא הודה שתוך כדי נהיגה כפי הנראה עבר ברמזור אדום בשל כך שהייתה תקלה ברמזורים והוא אינו היחיד שעבר באור אדום באותו צומת, התנצל וטען שמיהר, אך מנגד טען כי נהג עם חלונות סגורים ומוזיקה ולא הבחין כי השוטרים נסעו אחריו – עד שראה את הצ'קלקות הנדלקות. לדבריו, השוטרים כלל לא כרזו לו.

עוד טען הנהג כי ברגע שהבחין בניידת הוא עצר בצד הכביש, אך השוטרים נהגו באגרסיביות, הוציאו אותו בכח מהרכב ולקחו אותו לתחנת המשטרה בעכו ולאחר מכן לבית החולים רמב"ם בחיפה, כדי לעבור בדיקות דם, בטענה כי שתה אלכוהול, זאת לאחר שלא הצליח לעבור את בדיקת המאפיינים בהצלחה (הליכה על קו ישר, למשל), עקב היותו נכה. הוא נלקח לבית החולים רמב"ם בחיפה שם בוצעה לו בדיקת דם, ומשם בחזרה לתחנת המשטרה בעכו. לטענתו, במהלך אותו בוקר שבו נהג, לא שתה ולא אכל כלום.

כבוד השופט יעקב בכר מבית המשפט לתעבורה בעכו, דן בפסילת רישיונו המנהלית של הנכה - וקבע כי אין מקום להתערב בשיקול דעתו של קצין המשטרה, שהחליט על פסילה מנהלית ועל איסור שימוש ברכב לנאשם.

בתגובה להחלטה, הגיש עוה"ד ראובן מלאך בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה, ובה ביקש לבטל את הפסילה המנהלית. עוה"ד מלאך טען כי באירוע שבגינו הובא הנהג לחקירה היתה כפי הנראה תקלה במערכת הרמזורים, שכן הרכב אשר נסע לפני רכבו של הנאשם עבר באור אדום. הנאשם, שפנה ימינה, עצר בפיצוציה על מנת לרכוש סיגריות, חזר אל ביתו והחל לנסוע לכיוון ביתו.

כשהגיע כמעט עד פתח ביתו, שני שוטרים הורו לו לעצור וטענו כי רדפו אחריו, אך לדברי עוה"ד מלאך – לא היו דברים מעולם. "השוטרים תקפו את הנהג, השכיבו אותו על הרצפה ואזקו אותו כשהם עצבניים מאד, והכניסו אותו לניידת", טוען עו"ד מלאך.

עוד קבל עו"ד מלאך על לקיחת הנהג לבית חולים בחיפה כדי לערוך לו בדיקות דם. "לא ברור מה הביא את השוטרים לטייל עם הנהג עד לבית חולים בחיפה, בעוד בית החולים לגליל מערבי בנהריה קרוב בהרבה למקום האירוע – עכו".

לדברי עו"ד מלאך, הנהג הינו נכה מוכר במוסד לביטוח לאומי, הסובל מחולשות ומדילול שרירים, ואלו בהחלט מהווים גורם משפיע על בדיקת מאפיינים, ככל שזו בוצעה לו. הנהג היה נתון במעצר עד לשעה 12:00 – למעלה מ-8 שעות – ושוחרר רק לאחר מתן ערבות.

עוה"ד מלאך טוען בעררו, כי בית המשפט שגה כשלא ייחס שום משקל לנכותו של הנהג, שכן עובדה זו, לטענת עו"ד מלאך, גרמה לו לקשיים בבדיקת המאפיינים. בנוסף, נטען, עקב נכותו של הנהג, רכבו משמש לו כרגליים, ואיסור שימוש ברכב הינו גזר דין קשה מנשוא עבורו.

עוד נטען, כי בית המשפט קבע את מסוכנותו של הנהג כנובעת ממספר הרשעות שיש לו, אך לטענת עו"ד מלאך, בעת האירוע החזיק הנהג ברישיון נהיגה תקף והיה זכאי על פי חוק לנהוג ברכבו. "תיאור עברו התעבורתי הקל של הנהג אינו יכול לשמש נימוק יחיד להחלטה על פסילה מנהלית", דברי עו"ד מלאך.

"כלל ידוע הוא, כי אחד מעמודי הפסילה המנהלית או איסור השימוש ברכב הינו המסוכנות – כלומר אם נהיגתו של הנהג תסכן את הציבור. במקרה הנדון, קצין המשטרה לא העלה טענה זו, ולא בכדי: משאין מסוכנות, אין מקום לפסילה".

"בטרם הורשע הנהג, אין כל מקום לתת לו עונש"

עוד טוען עו"ד מלאך, כי על פי פקודת התעבורה רשאי קצין משטרה לפסול את הנהג מלהחזיק רישון נהיגה, אך הוא אינו מחוייב בכך. "טרם הורשע הנהג, אין כל מקום לתת לו עונש", לדבריו. לפיכך, מבקש עו"ד מלאך בערר להורות על ביטול הפסילה המנהלית ואישור השימוש ברכב שהושת על הנאשם, וכן להורות על ביטול הערבות.

עו"ד ראובן מלאך מנהריה עוסק בדיני תעבורה ופלילי, במעמד אישי ודיני משפחה.