חיפה כימיקלים הגישה ערעור: "עיריית חיפה מפיצה נתונים דמגוגיים כדי לזרוע בהלה בציבור" - "הפסקת פעילות מיכל האמוניה תחסל פעילות מגזרי תעשייה שלמים". גורמי ביטחון מוסמכים כבר דחו את טענות העירייה. "דין החלטת ביהמ"ש להתבטל כיוון שניתנה בלא סמכות" - תגובת עיריית חיפה בסוף הכתבה.

כלים
מה שווה צו בית המשפט?
מה שווה צו בית המשפט?

חברת חיפה כימיקלים הגישה היום ערעור לבית המשפט המחוזי בחיפה על החלטת בית משפט לעניינים מקומיים בחיפה ב-12.2 (השופטת ג'אדה בסול) לרוקן את מיכל האמוניה שבמפרץ חיפה בתוך 10 ימים. הבסיס לערעור: כל טענות עיריית חיפה כבר נדחו בעבר על ידי בית המשפט וגורמי ביטחון מוסמכים ובהם צה"ל והמועצה לביטחון לאומי. הפניה של העירייה לביהמ"ש התבססה על דו"ח קינן המוזמן על שלל "מסקנותיו".

וכך נכתב בערעור: "עיריית חיפה מפריחה נתונים מופרכים ודמגוגיים שתכליתם לזרוע בהלה בקרב הציבור, שעה שלא רק שאין להם כל תימוכין מדעיים או עובדתיים הרי שהם גובלים בהטעייה - לא פחות. עמדתם הנחרצת של הגורמים המופקדים ואמונים על ענייני הבטיחות ועל תרחישי חירום - פיקוד העורף, המועצה לביטחון לאומי ועוד, הינה, כפי הנטען בתגובותיה של המדינה, היא שהמענה המיגוני הקיים נותן מענה הולם לעת הזו לכל תרחישי הייחוס הרלבנטיים, תוך שבכל הנוגע לטענותיה של המשיבה ביחס לסיכון הנשקף מאוניית האמוניה נטען כי סבירות התרחיש הנטען על ידה הינה נמוכה מאוד.

החברה מסבירה באמצעות עוה"ד יוסי בנקל ואלי כהן ממשרד ראב"ד מגריזו בנקל ושות' כי "מסוף האמוניה הארצי מהווה חלק מנמל חיפה מזה 32 שנים ומספק 100% תצרוכת האמוניה של מדינת ישראל. אם תופסק - לא תתאפשר פעילותם של מתקנים ביטחוניים רגישים דוגמת הכור הגרעיני בדימונה, בתי חולים, תע"ש, רפא"ל, מערכות לטיהור מים וכן הפסקת פעילותן של מגזרי תעשיה שלמים במשק הישראלי, על כל המשתמע מכך כולל פיטורי עשרות אלפי עובדים".

פניית עיריית חיפה לבית המשפט אינה "נקיית ידיים ותמת לב" כיוון שהוגשה יום אחד בלבד לאחר הגשת בקשה להוצאת דו"ח מתיק שמתנהל בבית המשפט העליון ובחלוף שש שנים(!) ממועד הגשת כתב האישום. "העובדות" שעל בסיסן הוגשה הפניה לבית משפט שלום בחיפה הינן דו"ח מוזמן מטעם המשיבה שגם הוא איננו מסתמך על כל ממצא חדש, אלא לכל היותר וגם זאת בספק על "תובנות" של כותביו.

עורכי הדין תוקפים בחריפות את דו"ח אהוד קינן שעליו התבססה פניית עיריית חיפה ומעלים בערעור שורה של נתונים בעייתיים שהוצגו על ידו. כך השופטת בסול הגיעה לכאורה למסקנה השגויה.

עוה"ד יוסי בנקל ואלי כהן: "כותבי הדו"ח לא טרחו כלל לבקר במסוף האמוניה הארצי, להיפגש עם המשיבה ומומחיה, כמו גם, עם מומחי פיקוד העורף, המועצה לביטחון לאומי והמשרד להגנת הסביבה שלהם יש את המיומנות הבקיאות והידע הנדרשים המשמשים אותם למעקב ופיקוח שוטף על מסוף האמוניה הארצי והאמצעים להגנתו, מזה שנות דור ואשר חוות דעתם, כפי שיפורט להלן, עומדת בסתירה ובניגוד, לשון המעטה לנטען בדו"ח. מה גם בכל הכבוד, אין לאף אחד מעורכי הדו"ח מומחיות בכל הנוגע למסופי אמוניה וממילא הדבר לא נטען על ידם כי יש להם מומחיות כאמור ו/או חיברו דוחות דומים עבור גופים נוספים בעניינים אלו ודומה כי לא בכדי".

חשוב להבהיר שחברת כימיקלים כלל לא מייצרת אמוניה בישראל, אלא מדובר בחומר שמיובא מחו"ל לישראל דרך הים לנמל חיפה. כמו כן מיכל האמוניה מכיל גם את מלאי החירום של מדינת ישראל למקרה בו יופסק הייבוא דרך הים.

חיפה כימיקלים תוקפת את עיריית חיפה ואת העומד בראשה יונה יהב שפעלו לכאורה להסתיר מעיני בית המשפט בין היתר את עובדת הגשת הדו"ח לבית המשפט העליון, את העובדה כי לבקשתה נקבע דיון דחוף ובדלתיים סגורות בפני בית המשפט העליון כדי לדון בדו"ח וכי המדינה והמערערת הגישו לבית המשפט העליון חוות דעת השוללות מכל וכל את האמור בדו"ח.

אחת הטענות בערעור מטילה ספק בסמכותו של בית משפט שלום בחיפה לבקר את פעילותן של הרשויות המוסמכות שאותן לא טרח לזמן לדיון בפניו. "הצורך, שלא לומר החובה לזמן את נציגי היועץ המשפטי לממשלה לדיון בטרם מתן החלטה התחדד בפני בית המשפט לאחר שבתגובת המערערת נפרשו בפניו כל ההליכים המתנהלים בבית המשפט העליון והחלטת בית המשפט העליון להורות על צירוף היועץ המשפטי לממשלה (בנוסף על פרקליטות המדינה שממילא מייצגת בתיק גופי מדינה אחרים) להליכים בפניו בשל החשיבות שמייחס בית המשפט העליון לסוגיית האמוניה".

חברת חיפה כימיקלים הוקמה על ידי מדינת ישראל כחברה ממשלתית כדי לעשות שימוש בידע מקורי שפותח על ידי מדענים ישראלים באוצרות טבע המצויים בישראל לשם פיתוח תעשיית דשנים בקנה מידה עולמי לצורך קידום החקלאות בארץ ובעולם. למפעלים בישראל שמשתמשים באמוניה תרומה שנתית של מיליארדי שקלים למשק הישראלי.

מחיפה כימיקלים נמסר היום כי "מיכל האמוניה עומד בתקנים הבינלאומיים המחמירים

ביותר של בטיחות וכוללים בין השאר מעטפת פלדה מיוחדת, קירות מגן מבטון, קירות

חיצוניים ועוד שורה של מעגלי אבטחה גלויים וסמויים. המיכל נבדק מספר פעמים על-ידי

מומחים בינלאומיים ונמצא תקין".

וכך מסכמים עורכי הדין את הערעור: "שגגה, לשון המעטה שבהמעטה, יצאה מלפני בית

המשפט קמא במתן החלטתו. לפיכך יתבקש בית המשפט הנכבד להורות על ביטולה של

ההחלטה".

עיריית חיפה בתגובה לערעור חיפה כמיקלים בנושא מיכל האמוניה: העיר חיפה, הנהלתה וראש העיר, מצביעים בדאגה על העובדה לפיה הנהלת חיפה כימיקלים מתעלמת מהחלטתבית המשפט וטרם החלה בפינוי מיכל האמוניה כפי שהונחתה בפסק הדין האמיץ של השופטת.תחת זאת מפעילה החברה מנופי לחץ על ממשלת ישראל ודי לשמוע את דברי השר להגנת הסביבה אלקין על הלחצים המופעלים נגדו.במקביל נוקטת חיפה כימיכלים במסע הפחדה בתקשורת על ״השבתת המשק וקריסתו״ במקרה של פינוי המיכל.

אנו קוראים להתאחדות התעשיינים שקראה היום שלא לפנות את המיכל ליטול קורה מבין עיניה.רק לפני שנים מעטות , שבת מפעל חיפה כימיכלים לחודשים ארוכים והמשק לא קרס.התאחדות התעשיינים צריכה לשים לנגד עיניה גם את תושבי חיפה ואת עובדי המפעל שפועלים לצד ״פצצה מתקתקת״ ולא רק את בעלי ההון.אנו תובעים ממשלת ישראל, לעמוד לצד תושבי חיפה וערי המפרץ ולא לאפשר לחיפה כימיכלים להמשיך ולשטות בתושבים .