ד"ר ג'ורג' פמיני, מומחה עולמי לניתוח איומים כימיים וחומרים מסוכנים ובכיר לשעבר במשרד לביטחון המולדת של ארה"ב, אמר היום כי "חלופת האיזוטנק להעברת אמוניה מסוכנת פי 15!! ממשאית להעברת אמוניה".

כלים

פמיני תקף בהרצאתו את חלופת האיזוטנקים להעברת אמוניה למפעלים בישראל, שהיא החלופה היחידה שכרגע ניתנת ליישום בשל התנגדות עיריית חיפה להחלטת הממשלה בנושא מחודש יולי האחרון.

פמיני הראה במחקרו סיכון מוגבר לחלופת האיזוטנקים ביחס לחלופת האוניה הקטנה (2500 טון) בהזנה ישירה של המפעלים באמצעות הצנרת הקיימת במפרץ חיפה, במסלול "עוקף מיכל". חלופה זאת דורגה ע"י מומחי המשרד להגנת הסביבה כחלופה הבטוחה ביותר לחידוש אספקת האמוניה לישראל.

פמיני ציין בהרצאתו כי "תהליכים כימיים שמתרחשים בטמפרטורה נמוכה מקטינים את הסיכונים מהגורם המסכן". כלומר, אחסון אמוניה במינוס 33 מעלות הרבה יותר בטיחותי מהנעת אמוניה דרך איזוטנק. פמיני מציין כי בעולם אין תקינה לאיזוטנקים וקיים מספר רב של סוגים של איזוטנקים ללא תקינה אחידה. יתרה מכך, אין כמות גדולה של איזוטנקים בעולם, בוודאי לא כזאת שנועדה להוביל מאות אלפי טונות של החומר.

ד"ר פמיני תומך בחלופת האוניה הקטנה. לדבריו, "גם אם יקרה אירוע בלתי סביר של פגיעה ישירה של טיל באוניה, הוא לא צופה שיווצר ענן אמוניה המשוחרר לאוויר בדומה לאחסון אמוניה בלחץ". לדבריו, "הפיתרון שמורכב מהאוניה, הצנרת ומשאית הובלה היא השילוב הבטוח ביותר לחלופת האמוניה למיכל שנסגר בישראל".

עוד מציין פמיני בהרצאתו כי "הובלת אמוניה באמצעות איזוטנקים על גבי רכבת היא בערך פי 2 מסוכנת מאשר בהובלת איזוטנקים בכביש". פמיני קובע גם כי "תרחישים שיש בהם התעסקות לוגיסטית (כמו הנפות והורדות) עם איזוטנקים טומנים בחובם סיכון מוגבר".

פמיני הוסיף כי "אם מספר האיזוטנקים יצומצם באופן משמעותי זה יקטין את הסיכון לתקלה לוגיסטית באספקת האמוניה". פמיני אמר גם כי "צמצום מספר מיכליות הכביש המובילות אמוניה יורידו את הסיכון". פמיני אמר כי "בהסעת אמוניה צריך לשמור על פעולות פשוטות אבל אופרציית האיזוטנקים מורכבת מפעולות לוגיסטיות מרובות ואין בה פעולות פשוטות".

פמיני דיבר בכנס מדעי-הנדסי בנושא אמוניה שיזמה ומימנה הפקולטה להנדסה כימית בטכניון ובחסות הנשיא פרופ' פרץ לביא שקידם את מאות באי הכנס. בכנס נאמו מיטב המומחים העולמיים בסוגיות שונות הקשורות לאמוניה ובהן בטיחות והערכת סיכונים, הסעת אמוניה באטמוספירה, ייצור אמוניה והשוק העולמי.

ד"ר פמיני פרש השנה מתפקידו לאחר 35 שנות שירות בממשל האמריקני. הוא יסד את מרכז ההערכה לביטחון כימי במשרד להגנת המולדת האמריקני ושירת 11 שנים כמנהלו הראשון. קודם לכן הוא עבד במשרד ההגנה האמריקני בתחום התגוננות מפני חומרים כימיים. המרכז סיפק בסיס מדעי לקיום איומים כימיים והערכות סיכונים לציבור האמריקאי בשל הסכנות הכימיות. המרכז תחת ניהולו של ד"ר פמיני ביסס עצמו כמקור עיקרי למידע על טרור כימי. במסגרת תפקידיו, ד"ר פמיני פיתח תפיסות של בטיחות כימית ובטיחות במתקנים כימיים ובהסעה של חומרים כימיים.