הוועדה לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי תקדם חקיקה למתן תמריצים דרמטיים לטובת מעבר רופאים לפריפריה. בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר: "אחת הסיבות לכך שמצב הרפואה בפריפריה הוא לא טוב היא שרופאים ממאנים לבוא לשם ובוחרים לעבוד במרכז. אם לא יהיה תמריץ משמעותי - "שובר שוויון" - הרופאים ימשיכו לכוון את עצמם לעבוד באזור המרכז.

כלים
90% מהסטאז'רים מעדיפים לעבוד בבתי חולים במרכז. צילום: אילוסטרציה
90% מהסטאז'רים מעדיפים לעבוד בבתי חולים במרכז. צילום: אילוסטרציה

יו"ר הוועדה ח"כ מיקי זוהר: "להעניק למנהלים את הסמכות לתעדף את מתן התמריצים לפי הצרכים של בית החולים" הוועדה המיוחדת לצדק חלוקתי ולשוויון חברתי בראשות ח"כ מיקי זוהר (הליכוד) קיימה הבוקר (ד') דיון בנושא הענקת תמריצים "שוברי שוויון" לרופאים מומחים ומתמחים בפריפריה. אנחנו נקדם מהלך של הצעת חוק בנושא הזה אשר תביא לכך שרופא שהולך לעבוד באזורי הפריפריה יקבל תמריץ משמעותי וישתלם לו הרבה יותר להיות רופא בפריפריה. אם נצליח להשלים את המהלך הזה, אין לי ספק שזה ישפר באופן משמעותי את מצב הרפואה בפריפריה". צילום: חה"כ מיקי זוהרmiki zohar 25f96

ד"ר רן כץ, מנהל המחלקה האורולוגית בביה"ח זיו: "עברתי מהדסה עין כרם בירושלים לזיו בצפת. אנחנו שמחים על המעבר אבל התהליך היה מאד לא פשוט. לוקח זמן להשלים את המעבר, כולל למשל מציאת עבודה מתאימה לבת הזוג. העלות הכוללת של המעבר היא להערכתי בין 200 ל-300 אלף שקל. אני מדבר עם חברים שעושים את השיקול הזה ומתקשים לקבל את ההחלטה לעבור. חייבים לתת מענקים משמעותיים לטובת העניין הזה".

ד"ר ארז און, מנהל המרכז הרפואי פוריה סיפר כי 90% מהסטאז'רים מעדיפים לעבוד בבתי חולים במרכז.

פרופ' ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית: "בתקציב אין כסף שמיועד לעידוד רופאים לפריפריה, כשבשנים הקודמות ניתנו 75 מיליון ש' מדי שנה. חייבים להעניק מענקים ולהוסיף תקנים. כל מנהל של בית חולים יודע הכי טוב איך לנתב את ההטבות כי הוא יודע איזה רופאים חסרים באיזו מחלקה".

ד"ר אילן יהושע רכז רפואה מתמחים בקופ"ח מכבי: "דנים פה על רופאי בתי החולים אבל צריך לתת דגש גם לרפואת המשפחה. הרופאים שעלו מברית המועצות בגל העלייה של תחילת שנות ה-90' עומדים לצאת לפנסיה ויהיה מחסור גדול. מענק בודד הוא לא הפתרון למצוקת רופאי המשפחה בפריפריה. צריך לתת הטבות מס".

בסיום הדיון הודיע היו"ר ח"כ מיקי זוהר כי יפעל לקדם חקיקה שתעודד מעבר של רופאים לפריפריה – הן לבתי החולים והן לקופות החולים - באמצעות מענקים ותמריצים "שוברי שוויון", תוך התחשבות בכל ההשלכות הכרוכות במעבר שכזה. "הוועדה מוחה על אי הכללת התקציב לעידוד רופאים בבסיס התקציב, וכן על הירידה הדרסטית לסך של 35 מיליון ש' בשנת 2017 ודורשת תקציב מינימלי ודאי לשנים 2017-2018 בסך של 50 מיליון שקלים לטובת מומחים ו-30 מיליון לטובת מתמחים בכל שנה", דברי יו"ר הוועדה.

ח"כ זוהר הוסיף כי הסמכות להענקת התמריצים צריכה להיות בידי מנהלי בתי החולים. לדבריו, הוועדה תפנה לשר הבריאות ולשר האוצר ותבקש להעניק סל תקציב עם מגבלות תקרה של רף עליון ורף תחתון ותאפשר הפעלת שיקול דעת מקצועי של כל מנהל.