ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, קיימה היום שתי ישיבות מיוחדות בעקבות דיווחים על קשיים ועיכובים בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן ופרויקט הקו המהיר ירושלים-תל אביב. היו"ר כבל דרש מגורמי המקצוע תשובות באשר לעמידה בלוחות הזמנים, ועמידה בתקציב מבלי לפגוע ברמת הפרויקטים. הוא אף דרש התייחסות באשר לטיפול בבעלי העסקים בתוואי העבודות בתל אביב, בהמשך להצעת חוק שהגיש בנושא, והודיע כי יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין, יבצע עבור ועדת הכלכלה מעקב שוטף אחר התקדמות הפרויקטים.

כלים
יפנה לשר האוצר משה כחלון, באשר לפיצוי לעסקים הקטנים, שהמדינה הפקירה
יפנה לשר האוצר משה כחלון, באשר לפיצוי לעסקים הקטנים, שהמדינה הפקירה

ח"כ יעקב פרי אמר כי מדיווחים בתקשורת, וגם ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי צפוי עיכוב בפרויקט הרכבת הקלה, הוא דרש התייחסות לכך וכן לטיפול בעסקים הקטנים. ח"כ איתן ברושי הוסיף כי לא יכול להיות שאין שיתוף פעולה בין עיריית תל אביב, בעלי העסקים הקטנים וחברי הכנסת על הוספת תקציב לפיצוי עבור הנפגעים מהעבודות. ח"כ איילת נחמיאס ורבין אמרה כי היא מודאגת מהעיכובים, והוסיפה כי אי אפשר להתעלם ממצבם של בעלי העסקים. "עד שהם יוכלו ליהנות מהרכבת הקלה הם כבר לא יהיו שם, וההתעלמות מהם היא נוראית", אמרה. ח"כ יעל כהן פארן אמרה כי אם הפקקים בכניסה לתל אביב ימשכו כל העסקים בעיר יפגעו, וקראה לטפל גם בכך. ח"כ מיקי לוי ציין כי הסכים לדחות העלאת הצעת חוק שהגיש לפיצוי בעלי העסקים, אך קרא שלא לתת לבעלי העסקים בתל אביב לעבור את מה שעברו בעלי העסקים בירושלים. "העסקים שהיו ברחוב יפו בירושלים לפני 10 שנים כבר לא קיימים היום", אמר. ח"כ דב חנין ציין כי לפי המסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מועד הסיום הצפוי יהיה במרץ 2022 – כמעט חצי שנה אחרי מועד הסיום לפי נת"ע ומשרד התחבורה.

נשיא לה"ב, רועי כהן, אמר כי בעלי עסקים לא הגיעו לישיבה מאחר שהתיאשרו, והזכיר כי לפני חודש המדינה רעשה בגלל משבר עמונה. הוא דיבר בסערת רגשות והוסיף: "ראש הממשלה אמר שידאג לפיצוי תושבי עמונה ולא לעסקים הקטנים, כי להם יש מפלגה ולנו אין. זה לא יעבור יותר לסדר היום. אין לנו מפלגה אבל יש לנו זכות להתאגד ומה שיפיל את הממשלה זה אטימות ורוע לב כלפי הציבור העצמאיים שרוצים להתפרנס ולהיות מנוע צמיחה במשק".

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר אייל, אמרה כי "הכי קל להגיד שהרכבת הקלה תחל לפעול ב-2023, אבל אנחנו נהפוך את העולם ונעמוד בלוח הזמנים ובתקציב". באשר לפיצוי לבעלי העסקים אמרה כי השר לא מתנגד, אך יש לכך השלכות רוחביות והממשלה הבטיחה להידרש לכך. מנכ"ל נת"ע, יהודה בר און, אמר כי כל מה שדיווח לוועדה לפני שנה וחצי קרה ובזמן. הוא הבהיר: "הפרויקט יסע מפתח תקווה, דרך רמת גן, תל אביב ובני ברק ועד בת ים באוקטובר 2021". הוא אף הוסיף כי בזמן הישיבה אישרה ועדת השרים גם את התוכניות של הקו הירוק והסגול. היו"ר כבל הגיב ואמר כי לפי הדוח של הממ"מ הפרויקט היה אמור להסתיים ב-2017 בעלות של 10 מיליארד שקל, כשכיום המועד הוא 2021 והתקציב עומד על 16 מיליארד. הוא דרש לדעת האם הליקויים שגרמו לדחיות טופלו. בר און הבהיר כי יש חלופות למתן מענה כך שבאוקטובר 2021 הקו האדום יהיה מוכן.

נציג משרד האוצר, אלון מסר, התייחס לפיצויים ואמר כי לא מדובר בעבודות היחידות במרחב הציבורי וכמו בפעמים קודמות אין פיצוי ישיר, אך יש תכניות אחרות בין היתר סיוע של הרשות לעסקים קטנים ובינוניים. נשיא לה"ב התפרץ לדברים ואמר כי מה שהאוצר מציע לעסקים זה לקחת עוד הלוואה או לממן עוד יועץ. היו"ר כבל מתח גם הוא ביקורת על התשובה ואמר כי אי אפשר למרוח יותר את הטיפול בבעלי העסקים.

באשר לקו הרכבת המהירה ירושלים-תל אביב אמרה המנכ"לית טרנר אייל כי כולם עובדים קשה כדי לעמוד גם כאן בלוחות הזמנים ובתקציב. סמנכ"ל פיתוח התשתיות ברכבת, ראובן קוגן, הוסיף כי כל המאמצים הניהוליים מתמקדים בהפעלת הקו מסחרית במרץ 2018. הוא הוסיף כי הקו יפעל 24 שעות, כאשר בשעות השפל תהייה רכבת אחת בכל כיוון בשעה, ובשעות השיא שתי רכבות בכל כיוון בשעה.

ח"כ עליזה לביא אמרה חברת בקרה של משרד התחבורה העבירה למשרד דוח לפיו צפויה דחייה של הפעלת הקו לסוף 2018, וביקשה לדעת האם אכן קיים דוח כזה ומה התחזית של משרד התחבורה, המנכ"לית טרנר אייל השיבה: "אם היה לי שקל על כל פעם שחברת בקרה אמרה שלא נעמוד בלו"ז ובסוף כן עמדנו – היינו יכולים לממן עוד קו". ח"כ לביא הוסיפה וביקשה התייחסות לתיקון המנהרות המקשרות ולדיווח כי המתכנן של המנהרה הראשית הסיר את חתימתו מבחינה בטיחותית. מנהל אגף בכיר רכבות במשרד התחבורה, משה אמסלם, אמר כי הוא מקווה שבשבוע הבא יוכל לשכור חברת בקרה שתבדוק את התיקונים שביצעה הרכבת. קוגן הוסיף כי אין משמעות להסרת החתימה של המתכנן, ואמר כי חברת שפיר סולקה מהאתר ב-2015 והתיקון בוצע על ידי חברה אחרת. המהנדס הראשי של חברת שפיר, אבי פנטורין, אמר מנגד כי "התחזיות מתבדות. אמרו שייקח חודש לתקן את המנהרות המקשרות ושזה יעלה כמה מאות אלפי שקלים, וכרגע מדברים על תיקון 33 מנהרות במליונים רבים. להערכתנו התיקונים לא הסתיימו ויש פיגומים שמחזיקים את הקירות".

ח"כ רחל עזריה קראה להיערך ולהכין את התשתית התחבורתית בירושלים, ואף להתייחס לפעילות בתנאי מזג אוויר קשים כמו השלג. סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, ומנכ"ל ארגון 15 דקות, גיל יעקב, הצטרפו לדברים וקראו ליצור הרגלי התנהגות חדשים.

היו"ר כבל סיכם ואמר כי ועדת המשנה לתחבורה ציבורית תמשיך לעקוב אחר הפרויקטים. הוא הוסיף כי יפנה לשר האוצר משה כחלון, באשר לפיצוי לעסקים הקטנים, שהמדינה הפקירה לדבריו. הוא אף דרש מנת"ע לבצע עבודה נוספת ולשפר את הנגישות ואת השילוט המוביל לכל בית עסק. באשר לנעשה בקו הרכבת לירושלים אמר היו"ר כבל כי לא ניתן להתעלם מהטענות שמעלה נציג חברת שפיר, ובכוונתו לשוב ולבקש ממבקר המדינה להתייחס לנושא עוד לפני 2018.