לא כל אחד יכול לקבל רישיון יצוא וחשוב להכיר את ההבחנה של משרד התעשייה והמסחר בין סוגי סחורות, שירותים וטכנולוגיות. בנוסף, קבלת רישיון מותנית בצירוף מסמכים וטפסים רלוונטיים

כלים
רישיון יצוא
רישיון יצוא

מינהל סביבה ופיתוח בר קיימא הוא הגוף שאחראי מטעם משרד הכלכלה והמסחר על פיקוח ומתן רישיונות בתחומי היבוא, היצוא והיצור. היעד העיקרי של המינהל היא לשמור על מערכת מסחר בטוחה, ולפקח על תחרות ויוקר המחייה בתחומים שונים של התעשייה הישראלית. כתוצאה מכך, נציגי המינהל גם קובעים את הקריטריונים שבהם צריך לעמוד על מנת לקבל רישיון יצוא.

לא כל אחד יכול לקבל רישיון יצוא וחשוב לבדוק בראש ובראשונה את ההנחיות לגבי התחום הספציפי. במשרד הכלכלה והמסחר מבחינים בין רישיון יצוא כימיקלים, רישיון יצוא טובין, שירותים וטכנולוגיה דו-שימושיים ורישיון יצוא בתחום הכימי, הביולוגי והגרעיני.

אילו אישורים צריך לצרף לכל בקשה?

אפשר למלא טופס בקשה מקוון לרישיון יצוא לפי צו יצוא חופשי, ולאחר מכן להדפיס, לחתום ולשלוח לפקס או לסרוק למייל. תחת הקטגוריה של כימיקלים לדוגמא, החומרים הדורשים רישיון יצוא הם חומרי מוצא לסמים, פסולות מסוכנות, פסולות ירוקות, כימיקלים מזהמים אורגניים שרידיים וכימיקלים חקלאיים ותעשייתיים מוגבלים.

לבקשה לרישיון יצוא של כימיקלים יש לצרף מספר מסמכים. במידה ומדובר על חומרי יצוא לסמים, חובה לצרף נספח שמפרט את השימוש והמשתמש. בפסולות מסוכנות יש לצרף אישור של המשרד להגנת הסביבה ואגף חומרים מסוכנים, ולפסולות ירוקות יש לצרף אישור לשימוש של הלקוח ואישור מדינת היעד לקבלת הפסולת. במקרה של יצוא כימיקלים מזהמים אורגניים שרידיים או כימיקלים חקלאיים ותעשייתיים מוגבלים, יש לצרף אישור של המשרד להגנת הסביבה ואגף חומרים מסוכנים.

גם בקטגוריות יצוא אחרות יש מסמכים ספציפיים שאותם נדרש המבקש לצרף לבקשה. אפשר ליצור קשר עם נציגי משרד הכלכלה והמסחר, או להתייעץ עם אנשי מקצוע שעוסקים בתחום. רישיון יצוא טובין, שירותים וטכנולוגיה דו שימושיים מוגש בליווי תיאור מילולי מפורט, הצהרת המשתמש הסופי, טופס שאלות מנחות ליצואן ואישור מדינת המקור במקרה של יצוא טובין, שירותים או טכנולוגיה שמקורם במדינות זרות מסוימות.

לעומת זאת, רישיון יצוא בתחום הכימי, הביולוגי והגרעיני מחייב דיווח בתום כל שנה. רשות המינהל רשאית לדרוש כל ידיעה, מסמך או חפץ לצורך בדיקת הבקשה ומשך הטיפול עומד על 20 ימי עבודה. מטרות הפיקוח בקטגוריית היצוא הזו הן מטבע הדברים לאסור על יצוא מישראל של מוצרים המיועדים לשמש לייצור נשק כימי, ביולוגי או גרעיני.

לסיכום, יצוא מישראל מבוצע כמובן על בסיס יומי, אך יש שורה ארוכה של נושאים שכדאי לבדוק לפני שמגישים בקשה לקבלת רישיון. כדאי לבחון את הקריטריונים בקטגוריות שירותים ומוצרים שונים, להגיש מוקדם את הבקשה ולצרף את כל המסמכים והטפסים הרלוונטיים.