מגמת הסטת ההשקעות לחו"ל ממשיכה לגדול, וכך גם הנכסים המנוהלים בתעודות הסל המשקיעות במדדים מחוץ לישראל. מגמה זו חלחלה גם למשקיעים הפרטיים, אולם מגוון האפשרויות הרב עשוי לבלבל אפילו משקיעים מנוסים. על כן, חשוב לדעת כיצד לבחור תעודת סל בחו"ל ומהם השלבים העיקריים שיש לשים עליהם דגש בעת בחירת תעודת סל.

כלים

בשנים האחרונות משקיעים רבים, כולל גופי ההשקעות הגדולים במשק, מעבירים יותר ויותר משקל מתיק ההשקעות שלהם לחו"ל. זאת ברקע להסכמה הרווחת כי קיימים יתרונות רבים לפיזור השקעות, כאשר תיק השקעות מפוזר כולל השקעה באפיקים שונים בארץ ובחו"ל. אחת הדרכים הזולות והיעילות להשקיע בחו"ל היא באמצעות תעודות סל, כלומר על ידי מעקב אחר מדד ני"ע מסוים. בישראל פועלות מספר חברות תעודות סל, כאשר החברה המנהלת את היקף הנכסים הגבוה ביותר היא תכלית תעודות סל. כאשר רוצים לבחור תעודת סל בחו"ל, אפשרויות הבחירה רבות ולכן שיטת עבודה סדורה עשויה לסייע למשקיע בבחירה.

ראשית, על מנת לבחור תעודות סל יש לבחור את אפיק ההשקעה הרצוי, כלומר את המדד בו מעוניינים להשקיע, ורק לאחר מכן את דרך החשיפה המועדפת אליו, מכיוון שלעיתים רבות קיימים מספר מוצרים על אותו מדד. על מנת לבחור את המדד הרצוי יש להתחיל בבחירת אפיק ההשקעה המועדף (Asset Class), האם אתם מעוניינים בהשקעה במניות, באג"ח או אולי בסחורות. אלו הם האפיקים הנפוצים ביותר, ובחירה ביניהם תלויה בטעם המשקיע וברמת שנאת הסיכון שלו, ומומלץ שתעשה תוך כדי הסתכלות כוללת על תיק ההשקעות. רוב "היציאה לחו"ל" של משקיעים מקומיים בשנים האחרונות נעשתה באמצעות חשיפה למדדי מניות, ופחות באמצעות מדדי אג"ח וסחורות.

על מנת לבחור בין מדדי המניות בחו"ל מומלץ להתחיל בבחירה גיאוגרפית בין אזורי ההשקעה המרכזיים (Region), למשל אירופה או צפון אמריקה שם מתרכזות מרבית ההשקעות בשנים האחרונות, אולם רצוי גם לבחון אזורים נוספים כגון אסיה, דרום אמריקה, אוסטרליה ועוד. במקביל יש לבחור האם אנו מעוניינים בהשקעה בשוק מפותח או מתפתח (Market). לרוב, במדינה מפותחת פרופיל הסיכון-סיכוי מתון יותר, בעוד השקעה במדינה מתפתחת נחשבת לתנודתית יותר. קיימים מדדים גלובאליים או אזוריים על מדינות מפותחות ומדינות מתפתחות המאגדים את מדד המניות המוביל בכל מדינה, ומאפשרים פיזור של מספר מדינות בתוך מדד אחד.

לאחר בחירת האזור הגיאוגרפי ניתן להשקיע במדד מסוים, למשל אירופה או אסיה, או להמשיך ולסנן את המדינה הספציפית בה אנו מעוניינים להשקיע בתוך הגיאוגרפיה שנבחרה. לדוגמא, ישנם משקיעים שיעדיפו השקעה בתעודת סל ספציפית על גרמניה, ולא על אירופה כולה. בחירה שכזו יכולה להיעשות על רקע סיבות רבות ומגוונות, כגון ניתוח מאקרו כלכלי של המדינה ע"י המשקיע, ניתוח פוליטי מסוים, ניתוח החברות המרכיבות את המדד, ועוד.

לאחר בחירת המדינה הרצויה, ניתן להשקיע במדד המניות המוביל במדינה, אשר לרוב אמור לייצג את הכלכלה המקומית ולכלול את החברות המובילות במדינה, או לבחור במדד ספציפי יותר. דוגמא למדד ספציפי היא למשל מדד של מניות בעלות שווי שוק מסוים (המכונה Size או Cap) או מניות של חברות הפועלות בענף מסוים (Sector).

כמו כן, קיימים מדדים בעלי אסטרטגיות מיוחדות המתחקים אחר מדיניות השקעה מסוימת כגון מדדי דיבידנד, "מדדים חכמים" (Smart Beta). במסגרת זו ניתן לציין גם את האפשרות להגנה מטבעית על ההשקעה, המכונה בארץ " תעודה מנוטרלת מטבע" או " תעודות סל שקליות על מדדי חו"ל".

לאחר בחירת המדד המועדף יש לבחור את דרך החשיפה למדד, אשר יכולה להיעשות באמצעות דרכים שונות כגון תעודת סל, קרן סל (ETF), קרנות נאמנות מקומיות או זרות ועוד. תעודות סל על מדדי חו"ל הנסחרות בשוק המקומי מחויבות לעקוב אחר מדד הבסיס, ומאפשרות חשיפה נוחה ויעילה מהשקעה בחו"ל. בעת בחירת תעודת הסל רצוי לקרוא את תשקיפי ודוחות הצעת המדף וכן לבחון היבטים שונים כגון דמי הניהול, מיסוי, מדיניות חלוקת דיבידנד ועוד, והדבר אינו מחליף ייעוץ עם מנהל השקעות/ יועץ בעל רישיון.