קצין ביחידה מובחרת שבנו ערק מהשירות עתר לבית המשפט להפסיק תשלום מזונות; האם ניתן לחייב אב שהושפל על ידי בנו העריק במזונות? סוגיה מורכבת זו מונחת לפתחו של בית המשפט

עו"ד מורן סולן
עו"ד מורן סולן

האם ניתן לחייב אב במזונות בנו העריק? בשאלה זו, יצטרך להכריע בית המשפט לענייני משפחה בצפון, לאחר שאב ל-3 ילדים, הגיש באמצעות עורכי הדין מורן ורון סולן עתירה לביטול מוחלט של מזונות בנו הבגיר, חייל חובה, שנפקד מיחידתו והוכרז כעריק.

בכתב התביעה מגולל האב את סיפורו הכואב. מתאר כיצד במשך שנים ארוכות ילדיו, ביניהם הבן העריק, התנכרו לו, ניתקו עמו כל קשר והתנהגו אליו כאל "כספומט", זאת למרות שבאותו הזמן שילם ללא כחל ושרק את מזונות ילדיו, שהיו מעל ומעבר ליכולתו הכלכלית.

עם גיוס בנו הבכור לצה"ל היה האב מאושר, שמח וגאה. הוא קיווה כי הגיוס לצבא והניתוק מהאם הסוררת, יאפשר לו לחדש את הקשר עם בנו. אולם, תקוותיו התנפצו כשגילה כי בנו הוכרז כעריק. האב ששירת כקצין ביחידה מובחרת, חש לדבריו "חרפה ורגשי בושה וקלו". באמצעות עו"ד רון סולן ,טען האב כי לפני הגירושין, דאג להנחיל לילדיו ערכים של סולידריות, תרומה לקהילה ולמדינה כשמבחינתו השירות הצבאי הוא גולת הכותרת. לעומת זאת, הערכים אותם העבירה האם לילדיו היו: חומרנות, נהנתנות, אגואיזם, ריקנות ועבורה השירות בצבא היה עניין של מה בכך.

האב שקל לנקוט בהליכים משפטים לביטול המזונות. בין השאר בשל אכזבתו מבנו וכן משום שבתקופת העריקות הבן עבד והשתכר ולמעשה לא "נזקק" למזונות. בעצת פרקליטתו עו"ד מורן סולן, בחר האב שלא לנקוט בהליכים על מנת שלא ללבות את היצירים ובתקווה שהבן יתעשת ויחזור לצבא. בסופו של דבר הבן חזר ונשפט למאסר של חודש ימים בכלא 4.

האב מספר כי "הקש ששבר את גב הגמל" היה כשביקר את בנו בכלא, וזה סירב לפגוש אותו וביקש ממנו להסתלק ולא לחזור! האב שלא האמין למשמע אוזניו, עזב את הכלא בבושת פנים. לדבריו, היה זה אחד מ"הרגעים הקשים" בחייו. תחושת הכאב, ההשפלה והבגידה לא נתנו לו מנוח והוא החליט להגיש תביעה לביטול מזונות בנו המורד. מבחינתו לא מדובר בעניין כספי גרידא אלא בעניין עקרוני. לטעמו בן המפר את הדיבר החמישי בעשרת הדיברות: "כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ" אינו זכאי למזונות.

החוק קובע כי כל ילד זכאי לדמי מזונות עד גיל 18. הפרקטיקה המקובלת שהיא שעד תום השירות הצבאי מפחיתיםאת דמי המזונות עד לשליש מהסכום המקורי. הרציונל העומד מאחורי מגמה זו הוא שבתקופת שירות החובה, לחיילים אין הכנסה המאפשרת להם לכלכל עצמם. לכן למרות שהם בגירים הם עדין אינם "עצמאים" ונזקקים לתמיכה כלכלית מהוריהם.

השאלה שבית המשפט יצטרך לפסוק בה: האם אב שהושפל על ידי בנו שערק מהשירות הצבאי והשתכר באותה תקופה, חייב במזונות לבן הסורר?