התנועה לאיכות השלטון בקריאה לשר הפנים להפעיל סמכותו ולסיים את כהונתו של ראש מועצת עוספיא מר וג'יה כיוף בשל אי העברת תקציב המועצה השנתי.

כלים

מועצה אשר לא אישרה את תקציב העירייה בתוך שלושה חודשים מיום קבלת חוק התקציב השנתי בכנסת, תסיים את כהונתה או כהונת ראש העירייה, כפי שיורה שר הפנים, והשר, ימנה בתוך 14 ימים מתום התקופה כאמור, ועדה למילוי תפקידי המועצה וראש העירייה או תפקידי המועצה. לפי פקודת העיריות, החלות גם כן על מועצות מקומיות, השר מוסמך להאריך את תקופת אישור התקציב על ידי המועצה לתקופה נוספת שלא תעלה על שלושה חודשים.

שר הפנים לא יאריך את המועד, אלא אם כן שוכנע כי קיים סיכוי של ממש כי המועצה תאשר את התקציב במהלך תקופת ההארכה וכי המשך פעילות הרשות בתקופה זו, לא יביא להגדלת הגירעון השוטף של הרשות ולניהול העירייה באופן בלתי תקין.

תקציב המדינה השנתי שאושר בכנסת, אושר ביום 19/11/2015. אך התקציב לשנה זו במועצה המקומית עוספיא לא אושר אף שחלפה למעלה מחצי שנה, זמן רב מעל המסגרת הקבועה בחוק לפירוק המועצה. ממידע שהגיע לתנועה, המועצה התכנסה מספר פעמים לאשר את התקציב, ואף ניתנו לה שלוש ארכות לפי הסמכות המנויה בחוק. הניסיון האחרון להעברת התקציב מצביע לדעת התנועה על על אי-אמון קשה בראש המועצה וחוסר יכולת להעברה עתידית של התקציב. בנוסף לכך פורסם בעיתונות כי בישיבה שהתקיימה במועצה להצבעה על תקציב המועצה, ששה חברי מועצה הצביעו נגד, שלושה נמנעו ורק ראש המועצה וגיה כיוף הצביע בעד התקציב.

למרות נפילת התקציב בפעם השלישית, שר הפנים מר אריה דרעי, הקנה לראש המועצה ארכה נוספת להעברת התקציב בהתאם לסמכותו. לכן, התנאי למתן הארכה לפי הסעיף אינו מתקיים. כך, לא נראה כי קיים סיכוי של ממש כי המועצה תאשר את התקציב במהלך תקופת הארכה. בנוסף, ראוי לציין כי זו אינה פעם ראשונה שראש המועצה מר כיוף אינו מצליח להעביר תקציב בפני המועצה.

לאור זאת, התנועה קוראת לשר הפנים, שלא לתת ארכות נוספות לראש המועצה להעברת התקציב. מתן ארכות נוספות מהווה למעשה התעלמות בוטה מאי האמון הקשה בראש המועצה ובנוסף מצביעות על מצב תמוה למדי, בו על אף שראש המועצה כושל פעם אחר פעם בתפקידו ניתנת לו הזדמנות נוספת. ארכה נוספת תפגע קשות באמון הציבור ואף תעורר חשד לשיקולים זרים בבסיס ההחלטה, שכן לא נראה ששיקולים עניינים תומכים במתן הארכה.

המשטרה גיבשה תשתית ראייתית כי מר כיוף אף חשוד בפלילים, בחשד להטרדה מינית. אמנם עד כה העניין תלוי ועומד אצל הפרקליטות וטרם הוגש כתב אישום, אך אנו רואים בכך חומרה רבה שמוסיפה על הקשיים עם ראש המועצה.