צעד חשוב להורים עובדים: הצעת חוק "חופשת אבהות" עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. ההצעה עברה היום בקריאה ראשונה בתמיכה של 23 חברי כנסת וללא מתנגדים; כיום ישראל היא אחת מ-5 המדינות היחידות ב-OECDשלא מעניקות חופשת לידה לאבות

כלים
יוזמת החוק ח"כ תמר זנדברג
יוזמת החוק ח"כ תמר זנדברג

צעד חשוב להורים עובדים בדרך להורות שוויונית: הצעת החוק של ח"כ תמר זנדברג למתן חופשת לידה לאבות אושרה היום בקריאה ראשונה במליאה, בתמיכה של 23 חברי כנסת וללא מתנגדים או נמנעים. ההצבעה התקיימה שבוע לאחר שההצעה קיבלה תמיכה מלאה של חברי הכנסת בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות. במושב הקיץ הקרוב יתחדשו דיוני הוועדה בהצעת החוק במסגרת הכנתה לקריאה שנייה ושלישית.

במסגרת ההסכמות שהושגו עם משרדי הממשלה קוצרה תופת החופשה מ-8 ימים לאחר הלידה ל-6 ימים, שיחולקו ל-3 על חשבון ימי החופש של האב ו-3 על חשבון ימי מחלה. חלק מארגוני המעסיקים וכן נציגת משרד הכלכלה הסתייגו בדיון מהעובדה שאבות ייקחו חופש לצורך זה על חשבון ימי מחלה, אך חברי הכנסת שנכחו בדיון הבהירו כי מדובר בפשרה סבירה ומתבקשת וכי ניצול ימי מחלה היא זכות המוקנית לעובד.

התיקון נועד להתמודד עם מציאות שבה האב תלוי ברצונו הטוב של המעסיק על מנת להיות לצד משפחתו בימים הראשונים שלאחר הלידה, כאשר פעמים רבות האב מחויב לחזור לעבודתו והאם נותרת לטפל בתינוק לבדה. ההצעה הועלתה לראשונה ע"י אורי אריאל – היום שר החקלאות – בהיותו חבר כנסת באופוזיציה, ובניסוחה הנוכחי חתמו עליה חברי וחברות כנסת מכלל הסיעות והיא זוכה לתמיכה גורפת משמאל ומימין.

דו"ח משרד התמ"ת בנושא חופשת לידה העלה כי ישראל מפגרת אחרי מדינות ה-OECDבנושא זה. השוואה בינלאומית שערך לאחרונה מרכז טאוב העלה כי ישראל היא אחת מ-5 המדינות היחידות ב-OECDשלא מעניקה חופשת לידה לאבות כאשר התוצאה היא ששיעור הגברים היוצאים לחופשת לידה בישראל עומד על 0.4% בלבד לעומת 16% בשאר המדינות החברות בארגון.

ב-20 ממדינות ה-OECDאבות זכאים לחופשת לידה בתשלום חלקי או מלא מיד לאחר הלידה ו במקביל לאישה, ו-75% מהגברים בוחרים לנצל זכות זו. 13 מדינות מעניקות חופשת הורות בתשלום לאבות בלבד. מדד "תקרת הזכוכית" של "אקונומיסט" מצא כי במדינות שבהן אבות לוקחים חופשת לידה נרשמים פערי שכר נמוכים יותר בין נשים לגברים, ויותר אמהות נוטות לחזור לשוק העבודה.

יוזמת החוק ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "זהו צעד חשוב בהצטרפות ישראל לשורה של מדינות מתוקנות שבהן אבות לוקחים חלק משמותי בתהליך גידול ילדיהם, החל מימיהם הראשונים. הורה שזה עתה נולד לו ילד לא צריך להיות תלוי בחסדי המעסיק, זוהי זכות ברורה מאליה ואני שמחה שחברי מהאופוזיציה והקואליציה הצטרפו אלי בדרישה הזו".

ח״כ דוד ביטן, יו"ר ועדת הכנסת, אמר: ״מדובר בחוק חברתי חשוב מאוד המכיר בזכותו של האב להקדיש למשפחתו את מלוא תשומת הלב בימים הראשונים להולדת בנו/בתו. מדובר בצורך בסיסי שיתרום לאחדות המשפחה הצעירה״.

שר הקליטה, ח"כ זאב אלקין, אמר כי "מדובר בחוק נכון וטוב. כאב טרי בעצמי אני סבור שישנה חשיבות להימצאותו של האב בימיו הראשונים של התינוק, הן לתינוק והן לאב. לכן ראיתי לנכון לתמוך בחוק בוועדת שרים והיום במליאה, ואמשיך לסייע בקידומו עד שייכנס לתוקף".

על הצעת החוק של ח"כ זנדברג חתומים חברי כנסת מכל הסיעות - דוד ביטן, יואב קיש, מירב בן ארי, שולי מועלם-רפאלי, אורלי לוי אבקסיס, רועי פולקמן, יפעת שאשא ביטון, נאוה בוקר, שרן השכל, מכלוף מיקי זוהר, נורית קורן, עליזה לביא, יעקב מרגי, אורי מקלב, איתן כבל, איציק שמולי, קארין אלהרר, עאידה תומא סלימאן ודב חנין. הצעת החוק אושרה בעבר בקריאה טרומית בכנסת ה-19 אך עקב הקדמת הבחירות היא לא זכתה להתקדם ולהיכנס לספר החוקים.