משפטנים: שדה הקרב החדש בין בני זוג מתגרשים – הערכת שווי של העסק המשפחתי

כלים

עו"ד מיקי שיפמן

אישה זכתה בפנטהאוז אותו רכש בעלה לפני הנישואין – לאחר שהוכיחה כי עסקיו משגשגים הרבה יותר מאשר מה שדיווח לרשויות המס. זו רק דוגמא אחת לתוצאות של הקרבות המרים המתנהלים, לעיתים לאורך שנים, בין בני זוג, על הערכת שווי החברות שבבעלותם.

לדברי עו"ד מיקי שיפמן, על פי רוב הגבר הוא זה שמנהל את העסק שמפרנס את המשפחה, והוא גם זה שזוכה להמשיך ולנהל אותו לאחר הגירושין, אך ההכללה הזו איננה מוחלטת – והיו גם גברים לא מעטים שזכו בחלק גדול יותר מהרכוש המשותף, לאחר שהוכיחו כי העסק שבבעלות האישה שווה ממון רב.

"הקושי העיקרי במחלוקת הזו – היא מציאת ערכו האמיתי של העסק" אומר עו"ד שיפמן. "מחזור כספי בעסקי המסעדנות עשוי למשל להיות גבוה מאד, אך למעשה להסתיר תחתיו הפסדים כבדים, בעוד שמחזור נמוך בהרבה של רואה חשבון למשל – עשוי לשקף שווי חברה שערכה נאמד במיליוני שקלים".

לדברי עו"ד שיפמן, לכל מגזר עסקי יש מקדם שונה, אותו נהוג להכפיל ברווחי העסק המוצהרים, אך כאשר חלק מהכספים מועלמים מרשויות המס – קיים קושי להוכיח את שווי האמיתי של החברה המשפחתית.

לדבריו, בני זוג המנהלים מאבק גירושין מגישים על פי רוב תשקיפים שונים לחלוטין לרווחיות העסק המשפחתי – כל אחד על פי האינטרסים שלו – ועל כן, בתי המשפט נוהגים למנות פעמים רבות רואה חשבון מטעמם, על מנת שיאמוד את הערך האמיתי של העסק.

לדברי עו"ד שיפמן, כאשר מוכח כי החברה המשפחתית רווחית מאד, הדבר יכול לשנות בצורה משמעותית ביותר את איזון הנכסים בין בני הזוג, ולגרום לכך שהאישה תזכה במלוא הנכסים והכספים אותם מחזיקים בני הזוג – ובמצבים מסויימים אף יותר מכך.