עוד אמר מנכ"ל שופרסל כי "שופרסל מתכננת להגיע לנתח מכירות של כ-25 אחוזים במכירות המותג הפרטי שלה, כאשר כיום עומדים הנתונים על כ-16.5 אחוזים". אברכהן הוסיף כי השאיפה של שופרסל היא להיכנס גם לקטגוריות של נון-פוד כגון קוסמטיקה וטואלטיקה וציין כי נתח השוק של המותג הפרטי בתחום הבשר, תחת השם אנגוס, הגיע כבר ל-40 אחוזים. אברכהן, אמר את הדברים במסגרת וועידת הקמעונאות ה-3 שעסקה בתהפוכות ושינויים בענף הקמעונאות במסגרת שבוע תעשיות המזון והאירוח שארגנה קבוצת שטיר ואשר התקיים בגני התערוכה בת"א.

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל
איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל

ענף הקמעונאות, עובר בשנים האחרונות תהפוכות וטלטלות. רשתות שיווק נפתחות ונסגרות, מחירים עולים ויורדים, אמצעי הפרסום משתכללים, הרשת תופסת נתח נכבד, קמעונאות הדרכים מתפתחת והיחס לקונה הופך יותר ויותר ממוקד ומכוון מטרה. בכל הסוגיות הללו עסקו בכירי ענף הקמעונאות במסגרת הוועידה ה-3 לענף המזון והקמעונאות בישראל שהתקיימה במסגרת שבוע תעשיות המזון והאירוח, שארגנה קבוצת שטיר, בשבוע שעבר בגני התערוכה בת"א.

בוועידה, בהנחייתה של העיתונאית חגית ברונסקי, השתתפו בכירי הקמעונאות ומובילים בענף, אשר דנו בחידושים הטכנולוגיים לצד השינויים והתהפוכות בענף.

את הועידה פתחו עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר וראובן שליסל, מנכ"ל משותף ליימן-שליסל. לדברי אוריאל לין, "לאחר העברת החוק לקידום התחרות בענף המזון, והחוק להגנת בריאות הציבור מזון, המכונה "רפורמת הקורנפלקס", אין יותר מקום למעורבות חקיקתית בתחום ענף המזון".

לדיברי ראובן שליסל התחרות נתנה את אותותיה כאשר מגה נכנסה לקשיים וישנו דיון ער סביב הנושא בין היתר על הספקים שלא מספקים סחורה. בעקבות התוצאות המשפטיות שהיו במקרה של שופרסל, שליסל לא מאמין שנראה שוב מקרה דומה, משום שאף מנהל לא ירצה לקחת על עצמו אחריות כזאת שוב.

בהמשך נשיא ארגון פופאי אינטרנשיונל מר ולפה מסימו (massimo volpe), הודיע כי חב' הדיה נבחרה לאחר בדיקות קפדניות, לשמש כשגריר של הארגון הבינ"ל הוותיק שהוקם ב-1936 ובו 17,700 חברים מ-6 מדינות. פופאי היא פלטפורמה עצומה של קמעונאים, יצרנים וספקים מכל העולם המשולבים בנטוורקינג המאפשר העברת מידע יצירת קשרים, קבלת נתונים, מחקרים ובכלל קירוב של השוק הישראלי למילייה העולמי. פרופ' דניאל טירלי מפופאי (POPAI) העולמי הסביר על הקשר בין קמעונאים וספקים בפרספקטיבה עולמית, בין היתר הוצגו פתרונות בתחומי שקיפות, השוואת מחירים, שיווק יחודי, טרנדים, כרטיסי מועדון וחווית לקוח.

פייר סלגנה מנהל מכירות אירופה, אפריקה, מזה"ת, אסיה והפסיפיק בחברת פרייסר (PRICER) הסביר על החשיבות בתוויות מחירים דיגיטליות ודיגטליזציה של חנויות. בהרצאתו הוא הציג את ההפתעה בכך שישראל אומת ההיי-טק אשר בה הומצאו מכשירי התגים הדיגיטליים הראשונים, ואשר בכל חנות כאן יש ציוד מתקדם וממוחשב, בפועל תוויות המחיר על המוצרים הן מודפסות ולא דיגיטליות, מה שמונע זינוק ביכולות, בשירות ללקוח ובאספקת שירותים מתקדמים ללקוחות בארץ.

מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, כאמור, דיבר על כוונתה של שופרסל להכנס לשוק החטיפים המתוקים תחת מותג הרשת, שוק שנשלט כיום ע"י עלית. עוד אמר כי שופרסל מתכננת להגיע לנתח מכירות של כ-25 אחוז במותג הפרטי, כאשר כיום עומדים הנתונים על 16.5 אחוזים. אברכהן ציין עוד כי נתח המכירות אונליין ברשת האינטרנט עומד כיום על 6 אחוזים וצפוי לעלות ל-8 אחוזים בעתיד הקרוב. השאיפה היא להיכנס גם לקטגוריות של נון-פוד כמו קוסמטיקה וטואלטיקה ואפילו לתחליפי מזון לתינוקות דבר המותנה כמובן באישור משרד הבריאות. אברכהן סיכם כי נתח השוק של המותג הפרטי בתחום הבשר, אנגוס, המיובא מארגנטינה, הגיע כבר ל-40 אחוזים.

פאנל מעניין בנושא "קמעונאות דרכים", בהשתתפות מוטי סלע, מנהל אגף סחר, שיווק ופיתוח עסקי בדלק, ירון כהן, מנהל אגף השיווק בסונול ועמית זאב, מנכ"ל דור אלון, עסק בהתפתחותו המואצת של ענף חנויות הנוחות הפזורות בתחנות הדלק ומתחמי קניות ברחבי בארץ. בפאנל צוין כי הפריסה המרוחקת של החנויות מחייבת לוגוסטיקה ועלויות שמקשות על הוזלת מחירים באופן משמעותי לצרכן.

פאנל מרתק נוסף, בהשתתפות אלון רז, מנכ"ל החטיבה העסקית בקבוצת זאפ, משה אלפרט מנכ"לMy Super Market ועו"ד אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, עסק בקמעונאות ברשת. לדברי אלון רז, בארה"ב הנתונים מראים רכישות בהיקף של 7.5 אחוזים באונליין, בארץ המספרים נמוכים יותר, אבל אין ספק שהמגמה היא עליה ברכישות באינטרנט. משה אלפרט, הציג נתון מרשים על כך שעל פי סקר שהחברה ביצעה יחד עם חב' נילסן כ-280,000 בתי אב בארץ רכשו לפחות פעם אחת מצרכים באונליין. עו"ד אהוד פלג הסביר השנה התקבלו כ-1,700 תלונות על רכישות ברשת וכן על ועדת קדמי שבדקה כיצד ניתן להוזיל מחירים, כאשר שתי הנקודות המרכזיות לכך הן הזכות לקבל מידע בר השוואה והאפשרות לממש אותו באופן מושכל. עצם האפשרות לבצע השוואה במחיר המוצר, מכניסה את מחירי אותם המוצרים לתחרות. אלון רז סיכם ואמר כי זאפ משיקה פלטפורמה חדשה להשוואת מוצרי מזון ב-20 רשתות השיווק המובילות בשם zap market, להשוואה לפי אזור גאוגרפי אשר נמצאת בשלב בדיקה מתקדם ותהיה זמינה לרוכשים בזמן הקרוב.

עופר גל יו"ר קבוצת הדיה דיבר על הגירויים, האמצעים והדרכים לייצר חווית קניה על מנת למשוך את הלקוחות כיום. לדברי גל "זה הזמן להתעורר ולהתחיל להתחבר לדיגיטל בכל הדרכים האפשריות על מנת שלא לאבד קונים ברצפת המכירה. הדיה מעוניינת שקונים יהפכו את ההוצאה על קניות להשקעה באיכות חיים." עוד נאמר כי יש לפעול ליצירת מערכת "אומני צ'אנל" של גרויים שיגרמו ללקוחות להצביע ברגליים ולהגיע לחוייות. חתמה את ההרצאות אתנחתה היתולית בכיכובו של חיים זנתי שהציג דמויות של ישראלים קונים ומהם המאווים ומניעים שלהם להגיע לחנויות.

הוועידה השלישית לענף המזון והקמעונאות התקיימה במסגרת שבוע תעשיות המזון, האירוח והקמעונאות בענף המזון ה- 32 שהתקיים ב-24 - 26 בנובמבר בגני התערוכה, תל אביב ואורגן על ידי קבוצת שטיר, אחת החברות המובילות בארץ בתחום התערוכות המקצועיות, בחסות משרד הכלכלה ולשכת המסחר תל אביב והמרכז ומהווה את הבמה המרכזית למפגש מקצועי בו נרקמות עסקאות ונוצרים קשרי מסחר בין יצרנים ויבואנים בתחום המזון והמשקה לבין אנשי הענף המייצגים את השוק המקצועי והמוסדי, השוק המאורגן והשוק הפרטי כמו גם למידה והעשרה.