מחאת האופנוענים על מחירי הביטוח בשנת 2008 הובילה לתיקון בחוק – שרבים רואים בו מלכודת צרכנית. התיקון אפשר לחברות הביטוח להציע ביטוח חובה מוזל לאופנוענים – ורבות מסוכנויות הביטוח התנפלו על התיקון כמוצאות שלל רב – והחלו לשווק את הביטוח החסר לאופנוענים - באגרסיביות. לדברי משפטנים, מדובר במלכודת צרכנית – שעלולה להסב לרוכבי קטנועים ואופנועים הרוכשים אותה - הפסדים של עד עשרות אלפי שקלים במקרה של תאונה.

כלים

עו"ד ליטל ביבר-חייקיןלדברי עו"ד ליטל ביבר-חייקין, הפוליסה המוזלת שוללת מרוכבי אופנוע פיצויים, כאשר אלה מעורבים בתאונות קלות שלא הותירו בגופם נכויות, וכמו כן, מצמצמת את הפיצויים גם בתאונות קשות, ברכיבים מסוימים.

רבים מהרוכבים על רכב דו-גלגלי מתפתים לרכוש את הפוליסה המוזלת, בגלל מצבם הכלכלי הדחוק, אך למעשה, חוסכים כמה מאות שקלים לשנה, בעוד שבמקרה של תאונה יפסידו אלפי שקלים.

לדבריה הביטוח המוזל משתלם מאוד לחברות הביטוח המשווקות אותו, שכן למעשה, מעורבות רוכבי אופנוע בתאונות דרכים גבוהה בצורה משמעותית מהממוצע הארצי.

פוליסת ביטוח החובה המוזלת כוללת השתתפות עצמית, וזאת תמורת הנחה בשיעור של כ-30% מהפרמיה השנתית. "לכאורה מדובר בהצעה מפתה", אומרת עו"ד ליטל ביבר חייקין. "אבל לא בטוח שכל רוכבי הכלי הדו-גלגלי מבינים את משמעות רכישת הפוליסה הזו, ואת השלכותיה במידה וחלילה יהיו מעורבים בתאונת דרכים, ולו הקלה ביותר".

בפוליסה זו, במקרה שהנהג נפגע בתאונת דרכים בהיותו רוכב על האופנוע - ינוכו מהפיצוי שלו דמי השתתפות עצמית - תגמולים על אובדן של עד 7 ימי השתכרות להם היה זכאי בפוליסה הרגילה, וכן פיצוי על נזקים שאינם ממוניים, כלומר נזקים של כאב וסבל – עד סך של 25,000 שקלים.

לדברי עו"ד ביבר חייקין, הפוליסה המוזלת איננה משתלמת גם במקרה שבו רוכב האופנוע מעורב בתאונת דרכים קשה יותר, ובה נגרמים לו נזקי גוף משמעותיים – שכן גם אז ינוכה סך של 25,000 שקלים מרכיב כאב וסבל והחזר שכר על עד 7 ימי עבודה ראשונים.

"נוצר מצב אבסורדי, שבו רוכב האופנוע המבוטח בביטוח חובה מוזל חוסך כ-1,000 שקלים ברכישת הביטוח, אולם 'מפסיד' אלפי שקלים במקרה של כל תאונת דרכים", מסבירה עו"ד ביבר חייקין. "הואיל ולצערנו, תאונות אופנוע הן שכיחות ביותר, הרי ברור כי אין מדובר בהצעה משתלמת לרוכבים".

לדברי עו"ד ביבר-חייקין, על פי התקנות, מי שיוכל לרכוש את הביטוח המוזל הוא רוכב אופנוע שהאופנוע הוא בבעלותו הפרטית ואשר משמש אותו; או רוכב אופנוע בבעלות אחרת אם המבוטח הוא הנהג הנקוב בתעודת הביטוח והאופנוע רשום על שמו ברשות הרישוי. "המשמעות היא כי בעל עסק לא יכול לרכוש ביטוח חובה מוזל לעובדיו, אך יכול לרכוש ביטוח כזה לעצמו", מחדדת עו"ד ביבר חייקין.

לדבריה, גם תוספת של פוליסת ביטוח תאונות אישיות, כהשלמה לביטוח החסר בפוליסת החובה המוזלת, לא תפתור את הבעיה הנוצרת לרוכבים מרכישת ביטוח חובה מוזל. "בדרך כלל פוליסת ביטוח תאונות אישיות מקנה פיצוי רק במקרה של אובדן ימי עבודה, שברים, נכות או מוות", מסבירה עו"ד ביבר חייקין. "לפיכך, ככל שמדובר בתאונות קלות, שבהן לא נגרם שבר, אובדן ימי עבודה או נזק גוף משמעותי – קרוב לוודאי כי פוליסת ביטוח התאונות האישיות לא תיתן מענה". בנוסף, בדרך כלל תגמולי הפוליסה אינם גבוהים, ונדרשת בהם תקופה של אכשרה, כלומר לא ניתן יהיה לתבוע פיצוי מהפוליסה, החל מהיום הראשון לרכישתה, אלא רק לאחר תקופה.

כך תנהגו במקרה של תאונה

עו"ד ביבר חייקין ממליצה לכל מי שהיה מעורב בתאונת דרכים, וגם אם לא חש מיד לאחריה בכל כאב, להגיע מיידית לחדר מיון בבית החולים הקרוב ולהיבדק. לדברי עו"ד ביבר-חייקין, לעיתים, אנשים שנפגעו בתאונת דרכים אינם חשים בכאבים מיד לאחר התאונה, אך הכאבים מגיעים שבוע לאחר מכן ואף מאוחר מכך, וחשוב להישאר במעקב רפואי. לדבריה, ההתפנות המהירה לבית החולים, והמעקב הרפואי הרצוף – יקלו להוכיח את נזקי התאונה בפני בית המשפט.

לדברי עו"ד ביבר-חייקין, לאחר התאונה, מומלץ לפנות לעורך דין העוסק בתחום תאונות הדרכים, ולקבל ממנו הנחיות כיצד מומלץ לנהוג.

במידה שלאחר התאונה מתעוררים כאבים כלשהם, ממליצה עו"ד ביבר חייקין להישאר במעקב רפואי רצוף, ולפעול על פי המלצות הרופאים. "יש לשמור את כל התיעוד הרפואי מיום התאונה, כמו גם קבלות על הוצאות רפואיות, הוצאות נסיעה, עזרת צד שלישי – וכדומה. הקבלות הללו עשויות לשמש את הרוכב בתביעה נגד הביטוח – ובית המשפט יזדקק להן על מנת לקבוע את גובה הפיצויים.