איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, ופרופ' קנת מן והסנגוריה הציבורית הם מקבלי אות זכויות האדם. אות זכויות האדם ע"ש אמיל גרינצווייג ז"ל מוענק מדי שנה מטעם האגודה לזכויות האזרח לאדם או לארגון שתרמו תרומה יוצאת דופן למען זכויות האדם בישראל. ועדת האות בחרה להעניק את האות לשנים 2014-2015 לאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית, ולפרופ' קנת מן והסנגוריה הציבורית.

כלים

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ולנפגעי תקיפה מינית מקבל את האות במלאת 25 שנה לפעילותו על פועלו הייחודי למאבק באלימות המינית ולקידום זכויותיהם של הנפגעות והנפגעים, ועל השינוי האדיר שעשה ביחס של החברה הישראלית לתופעה. האיגוד הוא ארגון גג לתשעה מרכזי סיוע הפועלים למען נפגעות ונפגעי אלימות מינית, ומסייעים להעלאת המודעות ולהשמעת קולם המושתק.

האיגוד עשה שינוי משמעותי במאבקו נגד הדה לגיטימציה למתלוננות ונגד סיקור תקשורתי פוגעני בנושא אלימות מינית. בין הצלחותיו: יצירת קוד אתי שמטרתו להתוות כללי הצגה של עבירות מין בתקשורת, פרויקט ראשון מסוגו בעולם ליצירת "קוד מרצון" למניעת הטרדה מינית עבור מעסיקים, ופעל לפיתוח שירותים מגוונים למען נפגעי תקיפה מינית, כגון חלופת אשפוז ייעודית וראשונה לנפגעות תקיפה מינית.

הוועדה החליטה להעניק לאיגוד את האות על "פועלו הייחודי למאבק בתופעת האלימות המינית ולקידום זכויותיהם של הנפגעות והנפגעים, ועל השינוי האדיר שעשה ביחס של החברה הישראלית לתופעת האלימות המינית – מנושא שנתפס כתופעה שולית וזניחה הנוגעת למיעוט קטן, להבנה ציבורית רחבה כי מדובר בנגע חברתי בעל השלכות חברתיות, כלכליות ואישיות קשות ביותר, הפוגע בכל שכבות האוכלוסייה".

פרופ' קנת מן ייסד את הסנגוריה הציבורית וכיהן כסנגור הארצי הראשון בשנים 1996-2002. הוועדה החליטה להעניק לו את האות על תרומתו רבת המשקל להגנה על זכויות בהליך הפלילי, וכן לסנגוריה הציבורית, שמציינת בימים אלה עשרים שנות פעילות, בהן העניקה ייצוג משפטי איכותי לחשודים, לעצורים, לנאשמים ולאסירים, שמשתייכים לרוב לאוכלוסיות מוחלשות בחברה ושאינם יכולים להרשות לעצמם ייצוג משפטי.

הקמתה של הסנגוריה הביאה למהפכה בתחום הייצוג במשפט הפלילי: ערב הקמתה רוב רובם של העצורים והנאשמים נשפטו ללא ייצוג משפטי, כשהם אינם בקיאים בנעשה בדיון, מתקשים להבין את השפה המשפטית, ולא מצליחים לבטא את עצמם כראוי בפני השופט, ואילו כיום רובם המכריע של העצורים והנאשמים מיוצגים בהליך המשפטי.

פרופ' מן הוא זה שיזם את הקמתה של הסניגוריה הציבורית, הביא לייסודה בפועל וניהל אותה בשנים הראשונות לפעולתה. הוא אף אחראי להישגים תקדימיים בתחום זכויות נאשמים. ב-1999 הוא הגה את הרעיון לפנות לבית המשפט כ"ידיד בית המשפט", ומאז מוסד זה מהווה חלק בלתי נפרד מהמשפט הישראלי. פרופ' מן יזם את הביקורת השוטפת על תנאי המעצר והמאסר בישראל, ומדי שנה מפרסמת הסנגוריה הציבורית דוחות על מתקני הכליאה. פרופ' מן אף היה פעיל באגודה לזכויות האזרח, וכיום משמש יו"ר הועד של עמותת "גישה".

בנימוקי הוועדה לבחירתם נכתב כי: "פרופ' מן היה מיוזמיו העיקריים של חוק הסנגוריה הציבורית וממנסחיו, ובכך הביא לידי ביטוי את אמונתו כי הליך משפטי צודק, תקין והוגן מחייב ייצוג הולם ומקצועי בידי עורך דין. במלאת 20 שנה לייסוד הסנגוריה הציבורית, מצאה ועדת הפרס לנכון להעניק לסנגוריה את האות על עבודתה להגנה על זכויות הפרט בהליך הפלילי, ועל הישגיה המשפטיים אשר שינוי את פני המשפט הפלילי וביצרו את זכויות האדם בהליכים אלו."

אות זכויות האדם ע"ש אמיל גרינצווייג ז"ל מוענק משנת 1981, ונקרא על שמו של גרינצווייג החל מהירצחו ב-1982. חברי ועדת אות זכויות האדם הם פרופ' יצחק בנבג'י, פרופ' רות הלפרין-קדרי ופרופ' מיכאיל קרייני. טקס חלוקת אות זכויות האדם ייערך במהלך חודש אפריל.