דו"ח אמנסטי השנתי לעניין ההוצאות להורג בעולם בשנת 2019: סעודיה הוציאה להורג מספר שיא של בני אדם, במקביל לירידה גלובלית בהוצאות להורג. "שיאניות" ההוצאות להורג ב-2019: סין, איראן, סעודיה, עיראק ומצרים. מגמה חמורה של עלייה בהוצאות להורג גם בדרום סודן ובתימן. שיעור ההוצאות להורג בעולם (למעט סין) ירד ב-5% לשפל של עשור. קליפורניה הקפיאה את ההוצאות להורג במדינה האמריקנית עם מספר הנידונים למוות הגבוה ביותר

כלים
אחד הדו"חות של אמנסטי בעניין עונש מוות. צילום:  Amnesty International
אחד הדו"חות של אמנסטי בעניין עונש מוות. צילום: Amnesty International

 

סעודיה הוציאה להורג מספר שיא של בני אדם בשנת 2019, חרף ירידה כללית בהוצאות להורג בעולם (למעט סין), כך קובעת אמנסטי אינטרנשיונל בדו"ח העולמי שלה לעניין ההוצאות להורג ועונשי המוות שמתפרסם הלילה (ג') ומסכם את השנה שחלפה. לפי הדו"ח, הרשויות בסעודיה הוציאו להורג 184 בני אדם בשנה שעברה - וזה המספר הגבוה ביותר של הוצאות להורג שאמנסטי אי פעם תיעדה בשנה אחת בסעודיה. 

במקביל, מספר ההוצאות להורג בעיראק הכפיל את עצמו, וסין ואיראן נותרו המוציאות להורג הגדולות בעולם (לפי הסדר הזה), ובסין מספר ההוצאות להורג עודנו מוגדר כסוד מדינה - ולכן אמנסטי אינה כוללת את מספר ההוצאות להורג שם בנתוני הדו"ח. איראן, ויאטנם וצפון קוריאה מנסות גם הן להסתיר את הנתונים המלאים של עונשי המוות בשטחן ומגבילות בחומרה את הגישה למידע בעניין. 

עם זאת, מדינות אלו פועלות באופן הפוך מהמגמה העולמית, שבה זו השנה הרביעית ברציפות שבה חלה ירידה במספר ההוצאות להורג בעולם - ל-657 בני אדם לפחות - וזהו המספר הנמוך ביותר של מוצאים להורג זה עשור. 

"עונש המוות הוא עונש מתועב ובלתי הומאני, ואין כל ראייה אמינה לכך שהוא מונע פשיעה כלשהי יותר מאשר עונשי מאסר. רוב גדול של המדינות בעולם מכירות בכך וזה מעודד לראות את המשך הירידה במספרי ההוצאות להורג", אמרה קלייר אלגר, מנהלת תחום מחקר ומדיניות באמנסטי אינטרנשיונל. 

"יחד עם זאת, מספר קטן של מדינות פועלות בכיוון ההפוך מהמגמה העולמית, ופונות יותר ויותר להוצאות להורג", הוסיפה. "השימוש ההולך וגובר של סעודיה בעונש המוות, גם כנשק נגד מתנגדים פוליטיים, הוא התפתחות מדאיגה. כמו כן, מזעזע שמספר ההוצאות להורג בעיראק כמעט הכפיל את עצמו תוך שנה אחת בלבד". 

חמש "שיאניות" ההוצאות להורג בשנת 2019 הן: סין (אלפי הוצאות להורג משוערות), איראן (לפחות 251 הוצאות להורג), סעודיה (184 לפחות, שש נשים ו-178 גברים, יותר ממחציתם אזרחים זרים), עיראק (לפחות 100) ומצרים (לפחות 32).  

רק 20 מדינות בעולם אחראיות לכל ההוצאות להורג הידועות לאמנסטי בשנת 2019. 

בסעודיה רוב מוחלט של ההוצאות להורג היו בגין עבירות סמים ורצח, אבל אמנסטי אינטרנשיונל תיעדה גם שימוש גובר והולך בהוצאות להורג ובעונשי מוות ככלי פוליטי נגד מתנגדים פוליטיים, בעיקר שיעים. ב-23 באפריל 2019 ביצעה סעודיה הוצאה המונית להורג, שבה חוסלו 37 בני אדם, 32 מהם גברים שיעים שהורשעו בעבירות "טרור", לאחר שהורשעו במשפטים שהתבססו על ראיות שנסחטו מהם בעינויים. בין העינויים שתועדו: שבירת עצמות במכות בזמן שהייה בבידוד בצינוק ומכות חשמל - וצורות עינוי אחרות. 

בעיראק, שבה מספר ההוצאות להורג כמעט הוכפל מ-52 ב-2018 ל-100 לפחות בשנת 2019, הוצאו להורג בעיקר בני אדם שהואשמו בחברות בארגון המתקרא "המדינה האיסלמית".

בדרום סודאן, הרשויות הוציאו להורג 11 בני אדם לפחות בשנת 2019 - מספר השיא של הוצאות להורג מאז זכתה המדינה לעצמאות בשנת 2011. בתימן הוצאו להורג לפחות שבעה בני אדם ב-2019, לעומת ארבעה בשנת 2018. בחריין חידשה אף היא את ההוצאות להורג, והוציאה שלושה בני אדם להורג, לאחר שבשנת 2018 לא הוציאה להורג אף אדם. 

מדינות רבות אינן מפרסמות דבר על ההוצאות להורג ואינן מספקות מידע רשמי על השימוש שלהן בעונש המוות - והנושא מלווה בחוסר שקיפות כמעט מוחלט. 

באיראן, ששנייה רק לסין בהוצאות להורג, הוצאו להורג לפחות 251 בני אדם בשנת 2019, בהשוואה ל-253 מוצאים להורג בשנה שקדמה לה. ארבעה מאלו שהוצאו להורג היו מתחת לגיל 18 בזמן הפשע. עם זאת, היעדר השקיפות מקשה על בדיקת נתוני האמת של ההוצאות להורג באיראן - שעשויים להיות חמורים בהרבה. שני נערים שהוצאו להורג בכלא עבדלאבד בעיר שיראז באפריל 2019 נעצרו בגיל 15 והורשעו בסעיפי אונס רבים בעקבות משפט לא הוגן. הם כלל לא ידעו שהם נידונו למוות לפני שעלו לגרדום, ועל גופותיהם היו סימני הצלפות מלפני ההוצאה להורג. 

"אפילו המדינות שתומכות בהוצאות להורג באופן הקיצוני ביותר מתקשות להצדיק את המעשה, ולכן הן בוחרות בסודיות. רבות מהן משקיעות משאבים משמעותיים כדי להסתיר את השימוש שלהן בעונש המוות, והן יודעות שהדבר לא יעבור בביקורת בינלאומית", הוסיפה קלייר אלגר מאמנסטי. "ההוצאות להורג מתקיימות בחשאי בכל העולם. במדינות מבלרוס ועד בוטסואנה, ומאיראן ועד יפן, הוצאות להורג התקיימו ללא הודעה מראש למשפחות הנידונים למוות, לעורכי הדין של הנידונים - ולעיתים אף ללא ידיעת הנידונים למוות עצמם". 

באזור אסיה והאוקינוס השקט חלה לראשונה מאז 2011 ירידה במספר ההוצאות להורג, ושבע מדינות דיווחו על הוצאות להורג. יפן וסינגפור הורידו משמעותית את מספר הנידונים למוות. באפגניסטן, לראשונה מאז 2010 לא היו כלל הוצאות להורג בשנת 2019. גם טייוואן ותאילנד לא הוציאו להורג אף אדם בשנת 2019. במקביל, קזחסטן, הפדרציה הרוסית, טג'יקיסטן, מלזיה וגמביה המשיכו לכבד את הכרזותיהן הרשמיות על הקפאות ההוצאות להורג. 

בכל העולם 106 מדינות ביטלו את עונשי המוות בגין כל הפשעים ו-142 מדינות ביטלו את עונש המוות בחוק או בפועל. כמו כן, מספר מדינות נקטו צעדים חיוביים לביטול עונשי המוות, בהן גיניאה המשוונית, שנשיאה הודיע באפריל על חקיקה לביטול עונש המוות. התפתחויות דומות נרשמו גם ברפובליקה של מרכז אפריקה, בקניה, בגמביה ובזימבבוואה. גם מדינת האי ברבדוס תיקנה את חוקתה כך שלא יופיע בה עונש מוות מנדטורי. 

בארצות הברית מושל קליפורניה ביסס הלכה למעשה הקפאה רשמית של ההוצאות להורג במדינה האמריקנית עם מספר הנידונים למוות הגבוה ביותר. ניו המפשייר היא המדינה ה-21 בארצות הברית שביטלה את עונש המוות בגין כל הפשעים כולם. 

עם זאת, במקביל, בפיליפינים ישנו ניסיון להחזיר את עונש המוות בגין "עונשים מזוויעים הקשורים לסמים בלתי חוקיים ולביזה" ובסרי לנקה ישנו ניסיון לחדש את ההוצאות להורג לראשונה מזה 40 שנה. גם הממשל הפדרלי בארצות הברית מאיים לחזור לבצע הוצאות להורג לאחר שני עשורים שלא עשה זאת. 

"זו חובתנו לחזק את המומנטום לביטול עולמי של עונש המוות", אמרה קלייר אלגר. "אמנסטי קוראת לכל המדינות לבטל את עונש המוות. חייב להיות לחץ בינלאומי על המוציאות האחרונות להורג בעולם לחדול מהמנהג המתועב והבלתי הומני הזה".