לקראת סוף מסעם, נשיא המדינה ורעייתו ארחו היום את חברי פרויקט 'אחי ישראלי'- במסגרתו התארחו בקהילות שונות ברחבי הארץ המייצגות את השבטים השונים בחברה הישראלית. נשיא המדינה : "כשאתם נפגשים יחד עם כל המגזרים - יש תקווה ישראלית ואנו שמחים לפגוש אתכם כאן בסיום פרויקט שהוא רק התחלה"

כלים
 נשיא המדינה ורעייתו ארחו היום את חברי פרויקט 'אחי ישראלי'- במסגרתו התארחו בקהילות שונות ברחבי הארץ המייצגות את השבטים השונים בחברה הישראלית2016
נשיא המדינה ורעייתו ארחו היום את חברי פרויקט 'אחי ישראלי'- במסגרתו התארחו בקהילות שונות ברחבי הארץ המייצגות את השבטים השונים בחברה הישראלית2016

לקראת סוף מסעם, נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ורעייתו הגב' נחמה ריבלין, ארחו היום, יום רביעי, ט"ו אדר א', 24 בפברואר, את חברי פרויקט 'אחי ישראלי'- שנועד לקדם היכרות משמעותית בין ארבעת השבטים בחברה הישראלית: חרדים, ערבים, דתיים וחילונים.

במסגרת הפרויקט יצאה קבוצה של עשרה צעירות וצעירים ממגוון זהויות ומגזרים לחיות בארבעת החודשים האחרונים, בכל חודש בעיר של שבט אחר: בקהילה החרדית בעיר העתיקה של צפת, בישוב עפרה שבשומרון, בכפר דיר אל אסד שבגליל ובקהילת יוצאי אתיופיה שבשכונת קריית משה ברחובות. באמצעות החשיפה לעולמה התרבותי של הקהילה המארחת, זוכים משתתפי המסע, כמו גם חברי הקהילה, למגע קרוב ופתוח עם אנשים מרקע שונה בכדי להפיל מחיצות, ולהפיג חששות.

"הדרך שבה בחרתם להכיר היא הדבר הכי ישראלי שיש." אמר הנשיא לצעירים והוסיף: "אנו מדברים על הבעיה הניצבת בפני החברה הישראלית – כולנו חיים כאן, לא נכפה עלינו לחיות כאן. ובראשית הדרך אנו צריכים להבין זאת, ללמוד את הקבוצות השונות בתוך המערכת. כיום כבר אין קבוצות של רוב ומיעוט, וצריך לכבד כל קבוצה לפי אורח חייה כדי שתוכל להתנהל כפי שבחרה מבלי שזה יפריע לה להיות חלק מהקיבוץ הישראלי". הנשיא ברך אותם על העשייה יוצאת הדופן והמסע שערכו והוסיף בחיוך: "לפני שנריב, נכיר אחד את השני. ונראה אולי אפשר לחיות יחד".

הנשיא הדגיש כי המסע שלהם והמפגש הבלתי אמצעי עם הקהילות השונות מעורר תקווה ואמר: "כשאתם יוצאים לדרך ונפגשים כולכם יחד, עם כל חברי המגזרים זה מביא תקווה רבה לכך שיש תקווה ישראלית ואנו שמחים לפגוש אתכם כאן בסיום פרויקט שהוא רק התחלה."

לאחר דברי הנשיא, הציגו את עצמם חברי הפרויקט וסיפרו על חוויותיהם מהמסע וההיכרות המעמיקה. אדם מילבאור, יוזם הפרויקט, בן ה22 מרמת אביב סיפר כיצד הגה את הרעיון ואמר: "לא יצא לי להכיר אנשים שונים ממני וגם כשהכרתי לא קישרתי אותם אלי. בצבא לראשונה נפגשתי עם אנשים שונים ממני והרגשתי ששופטים אותי על כך שאני מתל אביב ולא מבינים איך זה שאני לא משתמט, ואני שפטתי אחרים." סיפר אדם והוסיף שחיפש פרויקטים שיאפשרו לו להכיר קהילות שונות וכשלא מצא החליט ליצור בעצמו. "היום, אני עוסק בחיבור", המשיך וסיפר כי אחרי הביקור בצפת הבין שגם החרדי שהקים דוכן להניח תפילין מחוץ לקניון ברמת אביב, עוסק בחיבור ולא בהכרח בכפייה דתית כפי שנהג לחשוב "וכשאנו חושבים ככה, נראה כי אנו יותר דומים אחד לשני מאשר שונים".

יעקב לייטר, ממארחי הפרויקט בצפת, סיפר: "אנו רגילים לארח אך כאן היה רובד עמוק יותר. זה להכניס לבית שלנו, להכיר, לשמוע ולחוות אחד את השני. וזה גרם לתנועה משמעותית אצל כולם וכולנו הגענו לתובנות מעניינות על כל אחד."

"בתחילה היה קשה לארח מתנחלת מגוש עציון לחודש" סיפר בלאל טהא מדיר אל אסד שאירח את הקבוצה ביישובו והוסיף: "לאחר תקופה חברי הכפר התרגלו והתחברו לכולם וזו הייתה אחת מהחוויות המיוחדות אצלנו בכפר. אני זוכר במיוחד את הכניסה של הקבוצה בזמן תפילת יום שישי למסגד. כמה שזה היה יוצא דופן קיבלו אותם יפה."

הדר ליימן, ירושלמית מהקהילה הדתית, סיפרה ששיא החוויה מבחינתה הייתה בביקור בדיר אל אסד שם ערכו בערב שבת קידוש משותף לחברי הקבוצה תושבי הכפר ותושבי מישובים יהודים באזור, והוסיפה: "עברתי חוויה מיוחדת. הפרויקט הזה מאוד הנגיש אותי לאסלאם, הלכנו למסגד וראיתי הרבה דברים שהם משותפים כל כך בין הדת שלי, היהדות, לאסלאם. הופתעתי לגלות שסיפורי התנ"ך שלנו כתובים גם בקוראן שלהם. דרך זה ראיתי איך אנו דומים."

רעיית הנשיא, הגברת נחמה ריבלין פנתה להדר והוסיפה: "כדי לדעת מה כתוב בקוראן יכולת לשבת ולקרוא, אבל את עשית משהו יותר חזק ורגשי מזה. עשיתם כולכם מעשה מאוד מרגש ויישר כוח לכם."