פרופ' אביעד הכהן, דיקן המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" ומומחה לנושאי דת ומדינה אמר בעקבות הפיתרון שמוצע כיום להסדרת תפילת נשים בכותל המערבי

כלים

"נפרד אבל שווה" - אינו שווה. הפיתרון שמוצע כיום הוא ניצחון ברור לעמדה האורתודוכסית. פיתרון זה - של הקצאת רחבת תפילה נפרדת בחלקו הדרומי של הכותל המערבי - הוצע כבר לפני כעשרים שנה ואין בו כל חדש.

לדברי הכהן, "קיבועו ינציח את העובדה ש"מנהג המקום" ברחבת הכותל המרכזית הוא תפילה אורתודוכסית בלבד, בפרשנותה השמרנית.

לקבוצות התפילה הליברליות, יוקצה מקום נפרד, שללא ספק משמעותו תהיה זניחה ביותר בהשוואה לרחבת התפילה המרכזית. ב"הגליית" קבוצות אלה לאזור תפילה נפרד אין כל הכרה של המדינה ב"זכות" של התנועות הלא אורתודוכסיות. להפך: יש בכך קביעה שתפילת נשים וקריאתן בתורה אינה חלק מן ההלכה היהודית וזו מכה קשה לכל תפישת העולם שלהן.

גם העובדה שהתקצוב לכל הפעילות בחלק הדרומי של הכותל לא יינתן מהמשרד לשירותי דת הוא סטירה בפרצופן של כל הנשים שתבעו שוויון מלא. בתי המשפט קבעו כבר לפני שנים ש"נפרד אבל שווה - אינו שווה". ההסדר החדש מנציח אפוא את ההפליה ומקבע אותה בהחלטת ממשלה." אומר הכהן.

לקראת ההצבעה שתתקיים היום (ראשון) בישיבת הממשלה על הקמת רחבה נוספת במתחם הכותל המערבי, הודיע שר החקלאות אורי אריאל כי יתנגד להצעה. לדברי השר אריאל:

"ההצעה מיותרת ופוגעת במסורת היהודית שחשובה לכולנו. הרפורמים מהארץ ובעיקר מחו"ל, פוגעים במכוון בערכים היקרים לנו והכנסתם לכותל המערבי (בצד הדרומי) תפגע באזרחי ישראל שומרי המסורת. מאז ומעולם, רחבת הכותל היתה הגורם המאחד של העם היהודי וההצעה הנוכחית רק תסכסך ותפצל. לפני כשנתיים הוכשרה רחבה עבור הרפורמים אך בפועל היא ריקה ברוב הזמן. הפקעת האתר החדש מידי הרבנות הראשית שהוקמה על ידי הרב קוק זצ"ל היא מדרון חלקלק שמאיים על עתיד היחסים בין חלקים שונים בעם היהודי."